CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Folkpools Gardenpool 4,85m  (läst 13468 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

Re:Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #10 skrivet: november 13, 2005, 10:15:17:17 »
Ska du inte ha någon typ av isolering/bottenmatta mellan sand och liner?
Det är annars något att rekommendera, mjukt att gå på , spar värme, och linern kommer då ej att ligga direkt mot kall sand och du slipper fotavtryck i sanden.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #11 skrivet: september 08, 2006, 23:31:43:43 »
Hur gick det Robert, blev det någon pool? :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jocko

SV: Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #12 skrivet: september 12, 2006, 09:56:42:42 »
Tjena Robert ! jag har byggt en Gardepool 3.90 i sommar kan ordna lite bilder åt dig !
jag har min dock nergrävd till 60% ca , hade först markduk sedan singel dräneringsrör singel , sedan har jag Jackofoam S300 markisolering skall finnas med fasade skarvar men jag hade silvertejpt över det sedan sedan sand eller putsmjöl tar du för finkornig sand går det ej s¨å bra att vibbra , sedan skulle jag lägga en matta över sanden innan Linern kommer på jag har ej gjort så men ska åtgärda det ! vet ej om du har börjat skruva ihop den då kan det uppstå lite problem  . Sedan är ett tips att isolera väggarna med vanlig byggisolering .


// Jocke [

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #13 skrivet: september 13, 2006, 11:13:16:16 »
Nästa vår skall jag sätta upp min Primastar pool. Jag tänkte börja med ca 15 cm singel och dräneringsslang. Sen lägger jag vanlig S80 cellplast från Byggmax tål 5 kPa/m2 i långtidslast. Kostnad 1500 kr för 36m2. Mycket billigare än hård styrofoam.
Över det kommer ca 5-10 cm stenmjöl. Sen får det bli en matta av något slag för att skydda linern.
Jag vände på begreppen med att lägga isoleringen överst. Det går lika bra att lägga lite stenmjöl över isolering. Det blir samma isolervärde.
En Primastar 1.22 djup blir bara 1.2 kPa i tryck plus sanden.
Det blir en rejäl kostnads besparing på isoleringen.
Enligt Paroc kan man öven andvända deras mineralullsskiva under förutsättning att man håller en sida varmare än den andra för att driva ut fukten.
MEN. Detta gäller för en pool med djup av 1.22 meter. Djupare pool får man kolla så att trycken blir rätt.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Folkpools Gardenpool 4,85m
« Svar #14 skrivet: april 19, 2007, 21:27:13:13 »
hej

Jag skall oxå lägga 15 cm singel stl 12-16 samt dräneringsslang. sedan blir det Ecoprim 200 som jag kan få för ca 1000:- per paket (8,8m2). Ecoprim tar inte upp fukt som vanlig frigolit gör sedan är det ju hårdare.

Sedan har jag min egen lilla idé som jag inte har hitta på poolforum. Det blir som bygga windsurfingbrädor. På Överskottbolaget har de en glasfiberremsa som är ca 20 cm bred som man kan limma ihop skarvarna med epoxyplast på. Blir skitstarkt!  Alternativt är att ta en glasfibertapet och laminera alltihop? Tydligen har alla problem med dessa SKARVAR! på pollforum, eller har jag fel?!!!!

Sedan lägger jag byggplast på som jag viker under frigoliten. Sedan är det väl bara att resa poolen. Imorgon kommer dräneringsgruset.... det blir hårt jobb med att köra skottkärra SUCK!  :P

hälsningar Joakim  <sol>
Primastar 6,4mx1.22m
poolnisse :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag