VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Inlopp vid gaveltrappa?  (läst 3743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enkurs

Inlopp vid gaveltrappa?
« skrivet: juni 06, 2017, 23:24:43:43 »
Jag bygger Tjällden pool med hel gaveltrappa. Var är det mest lämpligt att placera inloppsmunstyckena. Jag vill inte ha dem i trappan då kopplingen hamnar i stommen. Min tanke är att sätta de strax utanför trappan ungefär 1,30 från kortsidan, rikta ett upp mot trappan och ett ner mot botten. Hur har ni gjort som byggt liknande pool?

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Inlopp vid gaveltrappa?
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2017, 08:07:09:09 »
Jag satte dem genom trappan, steg 2 (ca 70 cm djupt?). Köpte 60 cm långa ingjutningsrör. Då hamnar kopplingarna åtkomligt från utsidan.

Utloggad Enkurs

SV: Inlopp vid gaveltrappa?
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2017, 20:19:49:49 »
Så långt tänkte inte jag, med längre ingjutningsrör. Smart!

Utloggad MelleMon

SV: Inlopp vid gaveltrappa?
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2017, 22:42:49:49 »
Poolkungen har börjar sälja gaveltrappor och på en av deras bilder sitter inloppet på långsidorna mot trappen. Munstyckena kan riktas, hur mycket vet jag dock inte. Vet inte vad som är bäst, funderar nämligen på samma sak själv då vi också vill ha en gaveltrappa.

Se bild 1:
https://www.poolkungen.se/pooltillbehor/pooldesign/trappor/
« Senast ändrad: juni 08, 2017, 18:11:47:47 av Kolback »

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Inlopp vid gaveltrappa?
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2017, 19:55:15:15 »
Jag satte inloppen på långsidorna ovanför steg två. Ungefär 70-80cm från gaveln och på 40cm djup. Oklart om det är bra eller inte, har inte tagit poolen i drift ännu. Poolleverantören ville sätta dom i gaveln över första steget med centrum 18cm under poolens överkant. Tycker jag inte verkar bra och är glad att jag snackade bort den lösningen.


Utloggad MelleMon

SV: Inlopp vid gaveltrappa?
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2017, 22:54:34:34 »
Ställde samma fråga till poolkungen, de rekommenderade långsidan, 25-35 cm djupt, 100-125 cm ut från hörnet.

Utloggad FreddieA

SV: Inlopp vid gaveltrappa?
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2017, 08:55:04:04 »
Varför vill man inte sätta inloppen i/ovanför gaveltrappa?

Utloggad TommyC

SV: Inlopp vid gaveltrappa?
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2017, 10:08:43:43 »
Kanske vill man inte ha en hård vattenstråle i ryggen? Å andra sidan kan det fungera som massage om man sitter på lagom avstånd. Troligen en smaksak. För bästa rening bör man ha inloppen på ena kortsidan och vattnet flödande i den huvudsakliga vindriktningen mot breddavloppet i den motsatta kortsidan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Inlopp vid gaveltrappa?
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2017, 16:28:09:09 »
Varför vill man inte sätta inloppen i/ovanför gaveltrappa?

I vårt fall ville jag inte ha dom i steget för det fanns risk att dom hamnade för grunt. Stegen i vår pool är 30cm höga och för att få plats med inloppen så skulle dom i princip hamna direkt under ytan. Risk för att man vid lite lägre vattennivå har en fontän med en massa bubbel.

Jag ville lägga inloppen i den andra kortsidan på var sida om jet-swimmen och skimmern på ena långsidan precis vid trappan. Men skinmerhelvetet hade så kort hals att locket skulle hamna mitt i pooltakets skena. Annars hade den lösningen varit klockren med tanke på normal vindriktning här.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan