VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: cyanursyra  (läst 3599 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pereinar

cyanursyra
« skrivet: april 15, 2020, 14:02:11:11 »
  Efter en obehaglig klorchock för två år sen, tömde jag poolen, bytte vatten och har därefter enbart använt klorpuckar utan cya(stabilizer) Jag har pooltak och har använt puckar för inomhuspool.
När jag nu mäter cya med Scubamätaren får jag värden på mellan 110-125!!
Någon som kan ge en förklaring?
Kan det bero på gamla cya tabletter eller hur kan detta komma sig.
Tacksam för idéer.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: cyanursyra
« Svar #1 skrivet: april 15, 2020, 23:02:57:57 »
Är du helt säker på att puckarna inte innehåller cyanursyra, direkt eller indirekt ? Med direkt menar jag att man avsiktligt satt till cyanursyra som "stabilizer". Med indirekt menar jag att man visserligen inte satt till någon cyanursyra men att det handlar om organiskt klor. Organiskt klor frisätter i sig självt cyanursyra vid användning, eftersom den organiska klorföreningen har just cyanursyra som bas. Normalt använder alla puckar som man ser i handeln organiskt klor och då får du i cyanursyra lika fullt, även om den inte tillsatts direkt. Klor som är fritt från cyanursyra är oorganiskt klor och sådant brukar aldrig säljas i puckform utan är pulverformigt (kalciumhypoklorit) eller flytande (natriumhypoklorit) ?  Troligtvis har du matat in en massa cyanursyra utan att veta om det.

Nej de gamla tabletterna kan inte åstadkomma detta, inte om du gjorde ett fullständigt vattenbyte emellan.

Tyvärr kan man inte få bort cyanursyra genom något annat än vattenbyte, helt eller delvis beroende på hur hög halten är. Någon motsvarighet till "antiklor" finns inte vad det gäller cyanursyra.

Utloggad pereinar

SV: cyanursyra
« Svar #2 skrivet: april 16, 2020, 11:21:58:58 »
Tack Erica för klart svar. Naturligtvis har jag missat detta förhållande helt.
Hade varit bra om jag frågat tidigare men bättre sent än aldrig. Har ju bara haft poolen i 30 år och inte känt av dessa cya problem förrän jag satte upp pooltak för 5 år sen. Verkar som jag nu drabbas av min andra "chock" under dessa 5 år.
Vill verkligen varna för denna effekt som kan uppstå med tak över poolen.
Måste släppa in mer sol och luft om man använder tak.
Skall kolla på om det är möjligt använda flytande klor.
Tack igen

Utloggad Mappe

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 14
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: cyanursyra
« Svar #3 skrivet: april 16, 2020, 11:27:39:39 »
Använd Saniklar Tempo Sticks, som puckar fast av ostabiliserat klor (Kalciumhypoklorid)

Utloggad pereinar

SV: cyanursyra
« Svar #4 skrivet: april 16, 2020, 12:12:35:35 »
OK det var ju en idé, skall omedelbart kolla upp detta.
Tack

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: cyanursyra
« Svar #5 skrivet: april 16, 2020, 17:39:06:06 »
Hej,
Organiskt klor eller stabiliserande klor sitter det verksamma kloret på cyanur-syra-molekylen.

Kallas för triklor-isocyanursyra. Cyanursyran håller i kloret så det inte bryts ner. Cyanursyran ökar livslängden för kloret med upp till 8 ggr. Tyvärr så är inte kloret ett desinfektionsmedel så länge kloret sitter på cyanursyran (CYA). Vilket betyder sämre desinfektion i vattnet.

Högre halt av CYA innebär mycket längre tid för kloret att verka som desinfektionsmedel. Ju mer dess längre tid tar det att inaktivera mikroorganismer. För mycket CYA hinner inte kloret med att inaktivera lika mycket som tillväxten är.

Triklor-iso-cyanursyra bildar hypokloritsyra som är det verksamma desinfektionsmedlet då klor används.

Om du inte använt tempo-sticks eller Lonzas nya kalcium-hypoklorit-doserare.
Eller Folkpools kalciumhypoklorit.
Så har du utan tvekan använt tri-klor som för varje ppm fritt klor ökar CYA med 0.55ppm. 1ppm Triklor ger 0,55 ppm CYA.
200g/10000 liter ger 11 ppm CYA, alltså en puck.

Idag verkar de kunniga/artiklar på området närma sig ett maximum på CYA på 15 ppm?
Vidare uppnå inte ett förhållande mellan CYA/FC på 20. Det senare är ett max.

Det finns tre sätt att minska CYA på;
1. Byt vatten
2. Bakterier, vill du inte ha i ditt vatten.
3. Enzymer finns inte att köpa i detta land.

För att ta död på alger behövs endast 0,05 ppm fritt klor.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: cyanursyra
« Svar #6 skrivet: april 16, 2020, 20:45:46:46 »
  Efter en obehaglig klorchock för två år sen, tömde jag poolen, bytte vatten och har därefter enbart använt klorpuckar utan cya(stabilizer) Jag har pooltak och har använt puckar för inomhuspool.
När jag nu mäter cya med Scubamätaren får jag värden på mellan 110-125!!
Någon som kan ge en förklaring?
Kan det bero på gamla cya tabletter eller hur kan detta komma sig.
Tacksam för idéer.
Hej,
Ökad halt av CYA är bara beroende på vilket klor du tillsätter. I ditt fall triklorisocyanursyra. Ökar CYA fort.

Roger

Utloggad pereinar

SV: cyanursyra
« Svar #7 skrivet: april 17, 2020, 12:28:42:42 »
Tack för all hjälp med efterforskning av cya problem.
I mitt fall har jag sedan 2 år enbart använt inomhus puckar vilka skall (enl. produktinfo,) innehålla 97 % kalciumhypoklorit och resten bindemedel för att hålla ihop pucken. Väl att märka att när jag började med dessa var hela poolen tömd och nytt vatten tillsatt.
I sanning ett mysterium.
Vad tänker du på för enzymer Roger, och i vilket land kan man köpa det? Skulle det vara en lösning i så fall?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: cyanursyra
« Svar #8 skrivet: april 17, 2020, 12:41:50:50 »
Tack för all hjälp med efterforskning av cya problem.
I mitt fall har jag sedan 2 år enbart använt inomhus puckar vilka skall (enl. produktinfo,) innehålla 97 % kalciumhypoklorit och resten bindemedel för att hålla ihop pucken. Väl att märka att när jag började med dessa var hela poolen tömd och nytt vatten tillsatt.
I sanning ett mysterium.
Vad tänker du på för enzymer Roger, och i vilket land kan man köpa det? Skulle det vara en lösning i så fall?

Hej,

Förstår din undran angående CYA.
Borde inte vara möjligt med nytt vatten och användning av kalciumhypoklorit.
Då måste det vara något fel på instrumentet? Testa med något annat sätt som stickor för att jämföra.

Angående enzymer brukar vissa poolföretag i USA marknadsföra dessa. Men jag skulle hellre byta ut vattnet än använda dessa. Enzymerna sönderdelar bara CYA. Vilket skulle kunna bli näringsämnen.

Törs man fråga vilket märke på ditt klor du använder?

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: cyanursyra
« Svar #9 skrivet: april 17, 2020, 12:58:54:54 »
Hej igen,

Gissar på att du chockar vattnet ibland. Är det med samma klor?
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag