CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Filterpump enfas eller trefas?  (läst 2346 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
Filterpump enfas eller trefas?
« skrivet: juli 14, 2013, 18:49:55:55 »
Fick med en 1KW pump i mitt poolpaket. Har den för närvarande kopplad för trefas. Monterade i dag min saltklorinator (Zodiac Tri) som har ett enfasuttag för pump så denna kan styras via klorinatorns timer. Verkar smart tycker jag. Så då är det bara att ringa elektrikern och be han koppla om pumpen och montera den medleverade (till saltklorinatorn) stickkontakten? Pumpen är köpt i Sverige så det borde ju bestämmelsemässigt vara ok räknar jag med. Eller finns det några nackdelar med att köra pumpen på enfas?
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Filterpump enfas eller trefas?
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2013, 23:38:14:14 »
En normal trefas motor KAN inte kopplas om till att bli en enfasmotor. Den kan fås att gå på enfas med hjälp av en kondensator, men lämnar då lägre effekt än den skulle ha gjort som trefasmotor. Dessutom är det större risk att en enfasmotor inte startar när den skall, för den klarar inte starten om det går lite trögt. Har man trefas ström och motor finns det inga fördelar alls med att bygga om till enfas. Koppla i stället utspänningen från din klorinator till en kontaktor som slår till pumpen (ev. ett kontaktormotorskydd om du inte redan har ett motorskydd till pumpen), då fungerar det hela, om det nu är så att klorinatorn skall styra pumpens start och stopp.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Filterpump enfas eller trefas?
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2013, 10:06:00:00 »
Tack ska du ha Erica för ett informativt svar! Då får jag be elektrikern göra som du föreslår, verkar dumt att göra en pump mindre effektiv genom att enfaskoppla den. Vill gärna att klorinatorn ska styra pumpen eftersom klorinatorn kräver cirkulation, annars nödstoppar den. Vill inte heller köra pumpen 24/7 eftersom jag av och till är borta veckovis.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag