Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?  (läst 17023 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frida

Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« skrivet: juli 28, 2010, 09:55:16:16 »
Hej!
Har ännu ganska vaga planer på en pool av mer hållbar sort. Idag har vi en stålrörshobbypool om 7 kubik. Det nya poolprojektet skulle i så fall maximalt vara ca 3*5,5 *1,5 dvs ca 25 kubik. MEN redan nu längtar vi efter solfångare. Vad tycker ni kan vara lämpligt att handla som kan fungera både nu och sedan? Ofta går det ju att komplettera upp storleken efterhand. Finns det anledning att välja en dyrare variant? Vad är dåligt med t ex jf-fritids eller el Nino solfångare. Finns skillnader i kvaliten?
vänlig hälsning frida
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2010, 23:04:54:54 »
Vill ni ha solfångare som håller för alltid tycker jag att PEM-slang är ett bra alternativ. Det kan bli svårt att få en rektangulär solfångare men materialet är okänsligt för kemikalier, UV-strålar, frost och håller en livstid ... drygt.

Utloggad frida

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2010, 23:40:27:27 »
hmm, ja inte vet jag. Kanske är det inte läge att gå efter livstidskvalitet?? Kanske är solfångare något man normalt byter bort efter X antal år??? Jag ska googla på PEMslangar ...
tack för tipset
frida
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad Linkan222

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2010, 00:21:04:04 »
Jag skulle nog också rekomendera PEM-slang. Har nu 3st mattor från JF-fritid men räknar jag på det hade jag kunnat täcka nästan samma yta med PEM-slang för pengarna.
Nu vet jag inte riktigt livslängden på mattorna men om jag tar in dom på vintrarna känns det som kanske 5 år. Och PEM-slangen ligger nog som sagt en livstid.

Du köper 300 meter 25mm PEM för runt 1800kr. Börja med det och bygg ut efter behov.
Jag kommer redan i höst/vår att bygga ut min anläggning med PEM och när mattorna är slut blir taken fulla med utrullad slang  <sol>

Utloggad skaanlj

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2010, 09:36:48:48 »
Jag skulle nog också rekomendera PEM-slang. Har nu 3st mattor från JF-fritid men räknar jag på det hade jag kunnat täcka nästan samma yta med PEM-slang för pengarna.
Nu vet jag inte riktigt livslängden på mattorna men om jag tar in dom på vintrarna känns det som kanske 5 år. Och PEM-slangen ligger nog som sagt en livstid.

Du köper 300 meter 25mm PEM för runt 1800kr. Börja med det och bygg ut efter behov.
Jag kommer redan i höst/vår att bygga ut min anläggning med PEM och när mattorna är slut blir taken fulla med utrullad slang  <sol>

Tja, jag lånar lite, vart kan du tipsa om att hitta pem slangen?

/ A

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2010, 09:57:07:07 »
Rinkaby rör, eller en större lokal VVS-firma eller VVS-grossist.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2010, 11:06:48:48 »
Jag har hittills inte funderat på solvärmemattor, men blev lite nyfiken på det här inlägget.
Hur arrangerar man 300 meter pemslang så att det ser prydligt ut? Den brukar vara svår att böja? Finns det någon form av hållare på marknaden? <hmm>

Man vill ju inte att huset skall se ut som ett skatbo. :-\

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad utopiazz

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2010, 11:40:54:54 »
Om man läger slangen i solen så kan man lägga den så att man får en rund eller oval platta. Ser ut lite som lakritsremmarna i lösviktsgodiset. För att inte plattan ska sprätta iväg och bli ett "skatbo" så kan man stötta den med lite läkt på båda sidorna. Läkten kan även användas för att fästa slangen på taket eller var man nu tänkt sätta den.

Ju tunnare slang man har desto enklare att "rulla" ihop spiralen. Med 25mm slang kan man nog ha 200-300m i varje slinga men om man går på 20mm så minskar nog längden till hälften.

Tänk också på att det finns två vanliga (finns ännu fler men mer ovanliga) tryckklasser på slangen. PN10 och PN6.3 är de vanligaste och det räcker med PN6.3 för detta, den brukar dessutom vara billigare.

Utloggad aromata

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2010, 13:17:11:11 »
Tänk också på att det finns två vanliga (finns ännu fler men mer ovanliga) tryckklasser på slangen. PN10 och PN6.3 är de vanligaste och det räcker med PN6.3 för detta, den brukar dessutom vara billigare.

Den lägre tryckklassen har dessutom tunnare godstjocklek (därav den lägre tryckklassen  ;)) vilket borde göra värmeupptagningen lättare (mindre isolering). Spiralformen gör att strömningsmotståndet minskar eftersom du slipper de tvära böjarna. Problemet är att de flesta ytor som är lämpade för solfångare är kvadratiska eller rektangulära och då får du lite "spill" i hörnen.

Jag skulle vilja integrera PEM-slangen i trädäcket men har inte kommit på någon bra lösning.

Utloggad utopiazz

SV: Förslag på solfångare som kan fungera nu och sedan?
« Svar #9 skrivet: juli 29, 2010, 13:37:28:28 »
Jag skulle vilja integrera PEM-slangen i trädäcket men har inte kommit på någon bra lösning.

Tänkte du att slangen skulle kunna vara en del av golvytan?

Det skulle kunna gå med 20mm slang om man har 22mm trall eller 25mm slang vid 28mm trall. Man få lägga trallen som om det var lockpanel på en fasad (fast natlrigtvis liggande). Sen kan man lägga slangen i spåret. Hur slangen ska ligga kvar får du fundera på men ett alternativ kan vara att ha ett avstånd mellan "locken" i trallen som gör att slangen kläms fast.

Sen kan det ju bli problem med böjradien men det fixar man enkelt med flera slingor som ligger i spåren. Slinga ett i spår 1, 4 och 7, slinga två i spår 2, 5 och 8, slinga tre i spår 3, 6 och 9 osv. Räcker det inte med avstånden så kan man använda ännu fler slingor.

En stor nackdel med detta är att dräneringen på trallen blir dålig med lock. En annan nackdel är att slnegn utsätts för vatten från badandet och det vattnet kommer att förbruka energi vid avdusntningen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag