Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: HJÄLP Med Mjölkigt vatten!!  (läst 989 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NettanJe

  • Gäst
NettanJe
HJÄLP Med Mjölkigt vatten!!
« skrivet: juni 17, 2019, 15:26:36:36 »
Hej Bästa Poolägare!

Jag / Vi behöver innerligt er hjälp och råd.

Förra säsongen blev vår pool klar: 4x8 meter.
Poolöppningen gick bra - kanske lite "dimmig" botten - och jag fick då rådet att lägga i en flockkudde.

Då blev det värre!
Sedan dess så har vi flockat och flockat - utan resultat!
Även Chokklorerat ett par gånger.
Detta har vi hållit på med i dryga 2 veckor nu.

Känns som om vad vi än gör så "flockas" det inte.
Backspolning gör vi varje till varannan dag - Hjälper inte!
Vattnet ser fint ut i det lilla glaset vid backspolningen / Rinse
Och nu ökar även trycket på manometern...

PH och klorvärde är bra. ( 7,2 i PH och 1 i klorhalt)

Sanden ska ju inte behövas att byta - då den är ny.

Har ni något bra effektivt tips??

Så tacksam för alla råd vi kan få.
Detta har som sagt varit en stor investering för oss - och svårt att kunna njuta optimalt när vattnet inte är det där fina klara.

Poolgiganten

Utloggad Cybertron

SV: HJÄLP Med Mjölkigt vatten!!
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2019, 22:33:18:18 »
om vattnet är mjölkig så är det kalkutfällning (så vitt jag förstått iaf)
(jag har haft det i min pool, men jag bor på gotland så det är mycket kalk i vattnet)

se till att PH är rätt, att alkaniteten är rätt, du skriver att PH är 7.2, jag har för mig att när jag gjorde sist gång så sänkte jag ph till ca. 6.8. jag tror inte du ska hälla i mer klor, tror inte det hjälper. är inte ens säker på att flock hjälper

sänk PH till kanske 7 eller strax under, backspola och fyll i nytt vatten, backspola och i med nytt vatten osv. så blir det bra till slut.

någon annan har säkert bättre svar :D

Utloggad ddt

SV: HJÄLP Med Mjölkigt vatten!!
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2019, 00:48:11:11 »
Har varit med om det, två gånger, vid båda tillfällena vart det mjölkigt i vattnet efter att det några dagar hade varit ganska så grönt i vattnet och jag därför klorerat/kört saltvattengeneratorn. Min teori vid dessa tillfällen är att algerna som dött efterlämnat kalk i vattnet. Till den goda nyheten så försvann mjölkigheten av sig själv efter någon eller två veckor. Det hjälpte inte att tillsätta flockningsmedel eller något annat, det var bara att vänta.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: HJÄLP Med Mjölkigt vatten!!
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2019, 11:03:22:22 »
Jag har bara haft tendens till mjölkighet ett par gånger. Båda gångerna i samband med chockklorering som höjer pH tillfälligt några tiondelar (i alla fall hos mig) och min gissning var att det var kalkutfällning pga högre pH. Mitt vatten stabiliserar sig dock självt så efter några dagar så har pH gått ner till normal nivå och mjölkigheten försvunnit. Mer erfarenhet än så har jag inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan