VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Yta runt pool  (läst 8139 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stompen

Yta runt pool
« skrivet: juli 13, 2017, 11:31:49:49 »
Först och främst hej på er alla.
Bygger en thermopool från poolstore.
Jag bygger den i sluttning där ena sidan då blir upphöjd från marken. Tänker bygga någon form av gångbrygga runtom förutom poolsargen.
På ena långsidan kommer det vara gott om plats för altan men hur mycket behöver man ha som minimum på de tre övriga sidorna tycker ni?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Yta runt pool
« Svar #1 skrivet: juli 13, 2017, 12:43:50:50 »
Hej och välkommen hit!

Vi har murar mot mark och berg längs en kort- och en långsida utanför poolen med som mest 4,5 meter ner till berget. En 60 cm bred hylla skulle ibland ha varit användbart för olika underhållsjobb. Jag klarar mig dock med stege på utsidan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Yta runt pool
« Svar #2 skrivet: juli 13, 2017, 12:54:35:35 »
Ja se till att du ledigt kan gå runt, det underlättar vid dammsugning och annan service.

Hur gör du med pooltäckning? Det brukar ta lite plats på ena kortsidan. Kanske göra plats för ett pooltak också? Då behövs cirka 3m till parkeringsplatsen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Stompen

SV: Yta runt pool
« Svar #3 skrivet: juli 13, 2017, 13:50:27:27 »
Tack för välkomnandet!
Ja pooltäckningen funderar jag på, hur stor blir rullen på ett value pool skydd ?(sådant där med rör) poolen blir 7m lång.
Tak går bort pga av detta, ser ingen vettig lösning för parkering.
Jag behöver fundera på om jag vill ha staket också för att hålla poolsakerna just i poolen.

Utloggad TommyC

SV: Yta runt pool
« Svar #4 skrivet: juli 13, 2017, 14:23:01:01 »
Vi har inte heller någon vettig lösning på parkering av pooltaket utanför poolen men har inget som helst problem med det. Taket ligger oftast på och dras ibland isär (kanske två gånger på en säsong) men bara om det är minst 25 grader lufttemperatur och inte blåsigt. Vill vi dra ifrån så går det att parkera taket över poolens bortre ända och öppna halva gaveln på takets kortsida så att man simmar obehindrat under gaveln. Idag är det 21,5 grader i luften ute och 31 grader i vattnet och luften under pooltaket. Det är ganska blåsigt. I år har taket inte skjutits isär en gång hittills.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Yta runt pool
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2017, 08:26:35:35 »
Vi har som minst 1 meter trall runt vår pool, det tycker jag att man bör ha.
Vill man ha några "dynlådor" för dammsugarslang, leksaker och annat som inte stjäl plats på den "vanliga" uteplatsen så kanske t.o.m runt 130 cm kan vara ett bra mått.
Så här ser det i alla fall ut med 1 meter som minst runt poolen, vi har dessutom ett poolskydd som du nämner.
Sticker ut runt 20 cm på var sida om poolsargen.
Vår pool är upphöjd 60-80 cm ovan mark med en mur av slipers som "ramar" in poolstommen, mellan muren och poolstommen är det fyllt med sand.
Segeltakets två främre stolpar är jöj/sänkbara så vi kan trycka upp framdelen ca 70 cm om vi vill ha in mer sol på uteplatsen mot huset.
Uteplatsen under plasttaket är byggt för aftonsolen, solen kommer från "flaggan" i bild 3 runt 18.30 på kvällen..
Poolen är 4 X 8 meter.
« Senast ändrad: juli 14, 2017, 08:32:45:45 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 62ragtop

SV: Yta runt pool
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2017, 09:54:23:23 »
Min enkla tes när det gäller altaner och "pooldäck" är; ta i så att du kräks! Jag har aldrig hört någon säga - "Fan, altanen blev för stor!"... Motsatsen har jag dock hört ett otal gånger.  ;)

Personligen så är jag allergisk mot "gångstråk" (vare sig vi pratar altaner, stenbelagda gångar från en garageuppfart till en hus-entré, kortsida/långsida pooldäck) som är "för" smala, eller snarare "upplevs" som smala.

Våra långsidor mot pool (som är våra smala passager) la vi på ett mått 150cm, sen äts det upp något av skenor till pooltaket, vilket ger ca 120cm "effektiv" golvyta, när taket är på. Kortsidorna är större, då ena kortsidan agerar parkeringsplats åt taket. Sedan ansluter hela däcket till en altan, från poolens ena långsida, vilket i sig ger "rum" och yta...

För mig så är 100cm ett minimimått att utgå från, sen kan man bara öka det...  8). Vidare så handlar det även om symmetri (finns det andra "byggnationer" att ta hänsyn till? vinklar?), då kan det ibland vara att ett mått passar, säg 100cm, men inte 120cm, men kanske 140cm - i dylika fall så går jag alltid på det "större" måttet...  ;D

Vips så skall det din någon ny möbel, eller någon större "krukväxt", eller den gamla grillen skall bytas ut mot en större, och helt plötsligt så känns inte ytorna så stora längre.

mvh

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Yta runt pool
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2017, 20:31:10:10 »
Min enkla tes när det gäller altaner och "pooldäck" är; ta i så att du kräks! Jag har aldrig hört någon säga - "Fan, altanen blev för stor!"... Motsatsen har jag dock hört ett otal gånger.  ;)

Personligen så är jag allergisk mot "gångstråk" (vare sig vi pratar altaner, stenbelagda gångar från en garageuppfart till en hus-entré, kortsida/långsida pooldäck) som är "för" smala, eller snarare "upplevs" som smala.

Våra långsidor mot pool (som är våra smala passager) la vi på ett mått 150cm, sen äts det upp något av skenor till pooltaket, vilket ger ca 120cm "effektiv" golvyta, när taket är på. Kortsidorna är större, då ena kortsidan agerar parkeringsplats åt taket. Sedan ansluter hela däcket till en altan, från poolens ena långsida, vilket i sig ger "rum" och yta...

För mig så är 100cm ett minimimått att utgå från, sen kan man bara öka det...  8). Vidare så handlar det även om symmetri (finns det andra "byggnationer" att ta hänsyn till? vinklar?), då kan det ibland vara att ett mått passar, säg 100cm, men inte 120cm, men kanske 140cm - i dylika fall så går jag alltid på det "större" måttet...  ;D

Vips så skall det din någon ny möbel, eller någon större "krukväxt", eller den gamla grillen skall bytas ut mot en större, och helt plötsligt så känns inte ytorna så stora längre.

mvh

Jag lägger just nu trall på min altan runt poolhelvetet och min rygg och jag är helt överens om att 140 kvadrat total altanyta är för mycket.  20 kvadrat i går, knappt 40 kvadrat idag med hjälp. Det går inte fort men man blir trött....

Finns plats på gavel så ta till för ett framtida pooltak öven om du inte tänker köpa det nu är mitt tips. Sen tycker jag minimum är 1m för att ta sig runt. Jag premierade stor yta på ena sidan och hade 70cm trall på ena långsidan men det blev för mesigt, fick lägga på 25cm till för att det skulle se acceptabelt ut.

Utloggad Stompen

SV: Yta runt pool
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2017, 21:31:35:35 »
Tack för alla synpunkter!
Jag tillhör också falangen att man inte kan ha för mycket yta  ;D
Just nu har jag inte planerat för några stolpar utanför poolväggen så det finns ju en gräns för hur mycket överhäng man vill ha, både byggtekniskt men också estetiskt. Jag får känna på det lite när väggarna är uppe och jag har en befintlig altan att ta hänsyn till.
Spontant känns det som dryga halvmetern i överhäng känns ok och med en poolsarg på ~30cm så blir ytan 80cm.

Utloggad Ankan00

Rikards yta runt poolen
« Svar #9 skrivet: augusti 26, 2017, 21:35:39:39 »
Rikard, jag kollade dina bilder och tyckte ditt däck runt din pool var väldigt fint, ser brunt ut och lite räfflat. Är det brunt från grunden eller oljat/ laserat?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan