VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vårt budgetbygge  (läst 20895 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Diesel

Vårt budgetbygge
« skrivet: februari 24, 2007, 15:09:39:39 »
Hej!
Tack för ett kanonbra forum som har gett mig mycket hjälp och inspiration!

Jag vill bara visa några bilder från vårt budgetpoolbygge förra sommaren. Poolen är en Aqua Leader 4.65X1.37 köpt hos Folkpool för det, som jag tycker, fantastiska priset 19950kr. Då ingick också en överdimensionerad pump, sandfilter och div utrustning från kvalitetsmärket Hayward. Visserligen är inte poolen så stor, men den passar oss perfekt.
Virke mm till själva altanbygget kostade ca 9400. Jag använde då förstås en del "gratisvirke", t.ex överblivna rejäla reglar från husbygget, till altanens stomme.
Kostnaden för schaktarbetet, dränering, bärlager och stenmjöl är i mitt fall också låg, då det mesta maskinarbetet gjordes i samband med återfyllning/iordningställande efter husbygget. (Ca 4000kr inkl material).
Ett bygge som detta behöver alltså inte kosta skjortan om man är beredd på att slita lite och har lite tur.
Nu återstår att i vår bygga en ordentlig trappa och att installera lämpligt uppvärmningssystem. Det lutar åt VP från Gullberg&Jansson.

"Diesel"

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #1 skrivet: februari 24, 2007, 15:39:41:41 »
Hej och välkommen Diesel! :) Kul att du haft nytta av forumet.

Det var snyggt, och till en kanonsumma!  O0
Köper man en ovanmarkare och bygger in så får man mycket för pengarna.
Kul att du ville visa oss slutresultatet. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #2 skrivet: februari 24, 2007, 17:16:11:11 »
 O0 Meget bra, ta gjerne et bilde litt lengere unna så vi også får se huset (helheten). Noen tekniske bilder også, kanskje  ::)

Utloggad Diesel

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2007, 19:24:30:30 »
Hej igen!
Jag lägger in lite fler bilder från poolbygget!
"Diesel"

Utloggad Poolnicke

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #4 skrivet: februari 24, 2007, 19:31:59:59 »
Ser ut som att du har fått otroligt mycket för pengarna. Men en liten undran? Förenklar du inte det hela en del?

Hur har du gjort med sommartäckning, vinterplåtar, lampa, infästningar, verktyg osv. Poolvärmepumpen inklusive rör o styrning landar på 25 -30 000.

Har själv jobbat på att få allt så billigt som möjligt men det drar iväg ändå.

http://www.feldt.se/pool/2007/budget_utfall.jpg

/Poolnicke



Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Diesel

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #5 skrivet: februari 25, 2007, 11:24:19:19 »
Självklar har du rätt Poolnicke, att det tillkommer kostnader för poolens utrustning, skötsel och underhåll.
Inte minst är jag medveten om att VP:n kostar pengar...
Vad beträffar din fråga om täckning, belysning m.m, så har jag löst det på enklast möjliga sätt.
Som belysning köpte jag en 75 watts undervattenslampa som är gjord för trädgårdsdammar. Till den gjorde jag ett specialfäste i plast som hängs under poolsargen. Täckningen består av en vit presenning 5X8m från coop, som jag klippte till i poolens form och monterade extra öljetter och gummistroppar på.
Ingen av dessa lösningar är kanske helt optimal, men funkar tills vidare. Jag har också köpt ett soltäcke från Primastar.(syns på någon bild, men innan tillpassning). Några speciella verktyg behövde jag inte köpa för poolbygget eftersom jag efter div olika byggprojekt har ganska bra utrustning.
Min avsikt med inlägget var att visa att initialkostnaden för ett poolprojekt inte behöver vara oöverkomlig, och på det viset kanske inspirera någon annan att ge sig på ett bygge. Det är ju härligt med pool!

"Diesel"

Utloggad Poolnicke

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #6 skrivet: februari 25, 2007, 12:53:39:39 »
Håller med fullständigt att det är härligt med pool. Tycker också att ditt sätt att lösa det här med pool kan vara ett mycket ekonomiskt fördelaktigt alternativ.

Det pratas en hel del om att det är standarden 4x8 meter som gäller. När jag tänker efter så hade vår familj fått ut lika mycket av en mindre pool. För mig är djupet på poolen betydligt viktigare än längden.

Gillar skarpt att du precis som jag har satsat på en presenning istället för en svindyr poolpress.

Hmm, om man hade köpt en lite kortare pool och därmed byggt en mindre altan samt skippat solfångaren så hade nog projektet blivit 50 000 billigare.

Skulle vara intressant att se alla detaljer i din poolbudget. Speciellt som det verkar som du har lyckats få fram så otroligt mycket för lite.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad nippon

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #7 skrivet: februari 25, 2007, 18:01:49:49 »
Snyggt Bygge Diesel!

Den här typen av byggen ser man allt fler av och det är bra att det går att bygga
ekonomiskt utan allt för stort avkall på kvalité.


Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Vårt budgetbygge
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2007, 14:51:55:55 »
Snyggt bygge. Håller på med något liknande. Hoppas vara helt klar till hösten.
Hur nära poolkanten gick Du med trädäcket. Det ser ut som din pool är ganska lik min J&F pool.
När får vi se lite bilder på det tekniska.
Du skriver att Du nog köper VP som uppvärmning. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag gått direkt
på en VP. Det kostar med solfångare också.
« Senast ändrad: mars 05, 2007, 14:56:05:05 av mrcaspian »
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Poolhajen

SV: Vårt budgetbygge
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2007, 16:49:56:56 »
Jag gillar prioriteringsordningen.

Först hus, sen pool... trädgård? Nää... den växer väl till sig med åren.

/HW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan