Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tryckberoende läckage i poolen  (läst 7494 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PoolFredrik

  • Gäst
PoolFredrik
Tryckberoende läckage i poolen
« skrivet: augusti 16, 2015, 13:02:58:58 »
Hej!

Har haft pool i sex år. Allting har funkat bra tills nu. När jag startade upp poolen i våras märkte jag att vattennivån sjönk 1,5 - 2 cm per dygn. Detta betyder att med min pool som är 6x3,5x1,4 meter att det läcker ut par hundra liter per dygn! Efter lite testande såg jag också att läckaget slutar helt eller minskar så kraftigt att jag inte märker det då cirkulationspumpen ej är igång. Detta fick mig att börja gräva efter slangen som leder från pumpen till poolen (högtryckssidan). Grävde fram så mycket jag kunde men såg ingen tillstymmelse till vatten. Allting var snustorrt.

Så jag köpte en en ny slang som jag kopplade till in i insuget i cirkulationspumpen och sedan bara lade ned den i poolen (för att koppla förbi det vanliga insuget). Även då så fortsätter det att läcka. Nu står jag här helt utan några idéer om vad jag ska göra härnäst. All uppvärmning har jag kopplat bort, det ända jag kan tänka mig är att det ska läcka under pumphuset eller vid lampan i poolen.

Är det någon som har haft liknande problem? Tänker jag rätt? Det kan väl inte vara poolduken när läckaget värkar vara så extremt tryckberoende?

Jag har nu hållit på till och från hela sommaren och är desperat efter hjälp.


Poolgiganten

PoolFredrik

  • Gäst
PoolFredrik
SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2015, 13:08:49:49 »
Ska tillägga det att jag har kollat alla skarvar och dräneringen. Finns inte vatten någonstans. Ska även säga det att poolen står på en gammal sjöbotten så vattnet rinner undan väldigt fort.

Utloggad TommyC

SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2015, 13:54:03:03 »
Det kan nog läcka bakom linern vid inloppen. Gummipackningar brukar förlora spänsten med tiden och då börjar det gärna läcka. Jag hade en sån läcka både vid ett inlopp och vid lampan (ej tryckberoende). Min läcka ökade väldigt långsamt över tiden så det tog några år innan jag började leta på allvar. Poolen var fylld och jag ville inte tömma för det var mitt i säsongen. Felsökte då genom att lägga vanlig glassilikon runt armaturerna för inloppen och till sist runt lampan. Silikonet fäste hyfsat bra mot plasten som poolen är byggd av. Torkade först med en mirakeltrasa. Använde cyklop och en medhjälpare som tryckte ner mig under vattnet. Jag vet inte om den metoden skulle fungera mot liner. Inför nästa säsong när poolen var tömd så gjordes alla tätningarna om med silikon som jag tror håller mycket bättre än gummipackningar.

Ser du avloppet från backspolningen så det inte är spindelpackningen i sandfiltrets centralventil som läcker utan att du märker det?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

PoolFredrik

  • Gäst
PoolFredrik
SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2015, 14:34:05:05 »
Du nämner lite termer jag inte är bekant med. Inloppen har vi grävt fram båda två, vi har sett dem när pumpen varit igång. Där läcker det inte något. Eller vart är linern. Backspolningen spolas ut ovanför marken så där ser man att det kommer ut så fort man backspolar.

Utloggad TommyC

SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2015, 14:39:50:50 »
Poolduken brukar kallas liner. Det är nog egentligen svengelska och dåligt språkbruk. Väldigt vanligt dock.

Kan vatten rinna bakom duken via en dålig packning och försvinna ner i marken utan att du ser det?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

PoolFredrik

  • Gäst
PoolFredrik
SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2015, 14:53:03:03 »
Det var en bra idée. Tack! Vi ser inloppen och sargen den går in i. Däremot så ser vi ju inte vad som händer på andra sidan sargen mellan sargen och poolduken. Där kan läckan mycket väl vara. Bra idée det ska undersökas.

Utloggad nyburjare

SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2015, 14:58:41:41 »
Stänger du pumpen på natten?  Ett par 100 liter per dygn kan vara avdunstning dock, se annan tråd där finns en rejäl uträkning

PoolFredrik

  • Gäst
PoolFredrik
SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2015, 15:03:01:01 »
Pumpen går på en timer. Det startar och stängs av klockan 10 morgon och kväll.

Utloggad nyburjare

SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #8 skrivet: augusti 16, 2015, 16:21:30:30 »
Så du har inget läckage på natten när pumpen är stängd ? men just då har du väl även överdraget på ? jag vet till 100 % att jag inte har läckage och jag kan tappa lika mkt som du , det följer vädret, värmen, blåsten samt om jag har poolen mkt öppen

Utloggad Erica

SV: Tryckberoende läckage i poolen
« Svar #9 skrivet: augusti 16, 2015, 17:07:05:05 »
Kontrollera att vatten inte rinner ned i avloppet via filtrets avloppsanslutning. Vi hade en gång ett märkligt läckage (stort !) som vi inte såg vart det tog vägen, det syntes inget vatten någonstans. Det visade sig vara något skräp som kommit in ii centralventilen så att skivorna ej gick ihop korrekt, varvid sp fort som pumpen gick så pimpades en massa vatten ut i avloppet. Eftersom vi har filtret direkt anslutet till avlopp så märktes det ingenting, vattnet bara försvann. När centralventilen fixats till var läckan borta.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan