CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frånluftsvärmepump i poolrummet  (läst 3460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frånluftsvärmepump i poolrummet
« Svar #10 skrivet: februari 08, 2018, 21:59:47:47 »
Ja, det lär bli en frisk bris i poolrummet.

När det gäller din ursprungliga fråga så vet jag inte om förångare och annat i en frånnluftsvärmepump tar skada av kloret i luften, men jag skulle inte tro det, det borde ändå vara rätt låga nivåer som finns i luften?
Det jag frågar mig är dock hur mycket energi som skulle gå åt med så stor luftomsättning i det lilla rummet, en FLVP behöver ju trots allt rätt många m3 luft/timme för att fungera som tänkt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Mor10

SV: Frånluftsvärmepump i poolrummet
« Svar #11 skrivet: februari 09, 2018, 00:50:38:38 »
Inte så illa med en F110. Min 90 m2 pr timme ved omluft = 1.32kW effekt vid +25 inn +55 ut C grader.
Rummet er på 50kvm och anbefalt utlufting er vel nesten 4 gonger m3 i poolrum.
Med en FTX på väggen kann man kanskje få det att funka.

En annan möjlighet er å dra luften inn i Comfortzone EX50 hvis det ikke er noe problem med klorluften.
Erica har jo körd FTX över en tid och det funkar OK. Borde kanskje ikke være noe problem for Comfortzone?

Comfortzone borde få en hyfsat COP med ca 28-29 grader fuktig luft inn.
En stor värmevattentank med slinga för poolen gör att jag kan köra poolen utan att värmesystemet behövs på sommaren.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Frånluftsvärmepump i poolrummet
« Svar #12 skrivet: februari 09, 2018, 07:53:55:55 »
Kolla med supporten på ComfortZone vad de säger.
Skulle nästan gissa att de inte vågar lova nåt, men å andra sidan, frågar man inte så för man aldrig veta.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Frånluftsvärmepump i poolrummet
« Svar #13 skrivet: februari 10, 2018, 01:06:41:41 »
Vad det gäller förångarnas förmåga att tåla klorluft så tror jag läget är lugnt. Vi har visserligen ett lite större poolrum så att poolen inte dominerar rummet lika mycket (både utseende- och fuktmässigt), 100 m2 poolrum till en 8x4 m pool, men vi har inte märkt några problem trots att vi kör en vanlig luft/luft-värmepump i poolrummet och har gjort så i många år. Nu sitter ju i och för sig i vårt fall förångaren utomhus och inte i poolluften, men inomhusdelen får ju poolluften och när vi gör ren den någon gång emellanåt har vi inte sett några problem, bara vanligt damm som man alltid får med och lite döda insekter etc. Inga synliga tecken på korrosion i vart fall. Luften i ett privatpoolrum är inte särskilt klorhaltig - det är inte som i ett badhus.

När poolen är täckt körs vårt FTX-aggregat på lägsta fart, vilket ger tillräcklig grundventilation. Öppen pool och bad så kör vi upp aggregatet på max. Detta aggregat rekommenderas i prospektet till max. 150 m2 vid vanlig villaventilation. Sedan har vi då en extra forceringsfläkt, men den används bara vid mera extrema tillfällen som t.ex. barnkalas. Man känner normalt aldrig någon klorlukt i poolrummet.

Utloggad Mor10

SV: Frånluftsvärmepump i poolrummet
« Svar #14 skrivet: februari 10, 2018, 21:21:11:11 »
Tack för det Erica O0

Har sendt en mail til Comfortzone ochså, så jag har mitt på det rena om det skulle gå galt.
De har sagt en gång för över ett år sedan att det kunde funka, men svaren på ett par andra frågor var inte helt goda.
Byte av kompressor o.l. kostar en del, så OK å være lite säkrad.

Jag kan redusera lite på ventilation i resten av huset och dra lite mer från poolrummet, då jag har et par Twinfresh installerade på huvudsovrum och vardagsrum, samt att det blir en separat FTX-løsning i poolrummet.

Skal jag då isolera kanalerna från poolrummet, då dom skall gjennom et badrum och teknisk rum för de kommer til FLVP?

Utloggad Erica

SV: Frånluftsvärmepump i poolrummet
« Svar #15 skrivet: februari 10, 2018, 23:38:43:43 »
Du behöver isolera rören bara om de går igenom utrymmen där temperaturen avviker ordentligt från temperaturen på luften i rören. I vårt fall har vi FTX-aggregatet på en ouppvärmd vind ovanför poolrummet så vi fick isolera rören mellan poolrummet och aggregatet (både tilluft och frånluft). Däremot behövde vi inte isolera rören mellan aggregatet och uteluften.

Placerar du aggregatet i ett uppvärmt utrymme blir det tvärt om - du måste då i stället isolera till- och frånluftsrören mellan uteluften och aggregatet.

Om du har "mellanstora" skillnader, alltså t.ex. vanlig rumstemperatur i aggregatrum och utrymme där rören går och sedan +30 i poolrummet så kan du behöva isolera frånluftsröret från poolrummet för att inte få kondensering i det. Isolering av rören i övrigt sparar naturligt viss energi i det fallet, men inte som om man har ouppvärmt aggregatrum som vi har.

Vi isolerade det vi behövde isolera med 2 x 5 cm mineralullsmatta med ståltrådsnät.

Utloggad Mor10

SV: Frånluftsvärmepump i poolrummet
« Svar #16 skrivet: februari 11, 2018, 01:33:14:14 »
Tack igjen, Erica, för utfyllande och oppklarande svar  O0
Då måste jag isolera rören til FLVP från poolrummet och så får vi se hvilket FTX jag välger.

Jag måste forsöka få en FTX som drar luften från vindu och dørr ut, så jag får bort litt kondens.
-20 C grader ute och +32 C grader inne blir en viss temperaturforskjell  ::)

Tror jag startar att närma mig en plan nå, så får börja shoppa billiga prylar....

Om inte Comfortzone er i mot å dra luften inn i EX50, vill jag benytte den som poolvärmepump och få in ett FTX i poolrummet.

Tackar för all hjälp, härligt med ett sådan forum  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag