VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vatten - PH-värde, klor för uppstart av pool  (läst 3427 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Vatten - PH-värde, klor för uppstart av pool
« skrivet: juli 23, 2015, 23:07:21:21 »
Började fylla poolen kl 15:00 igår och räknar med att det är dags för uppstart av rening/pump imorgon,fredag efter att jag slutmonterat skimmern.

Jag ska resa bort i morgon em. och vara borta i en vecka och planen är att köra igång pumpen och förhoppningsvis få koll på PH och klor eftersom jag tänker stänga av allt när jag åker (vill inte att pumpen går om det skulle vara läckage någonstans).

Har fyllt upp med "vanligt" kranvatten (kommunalt vatten) och jag kan se att det har en grönaktig ton nu. 

Vad ska jag börja med? Kolla PH-värde och justera så att det blir mellan 7-7,4? Hur lång tid tar det för att korrigera PH:t om det skulle behövas? För jag antar att PH-värdet ska vara rätt innan jag tillsätter klor? Är det f.ö. chockklorering som gäller första gången?

Var ingen stjärna på kemi när jag gick i 9:an vill jag minnas...

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vatten - PH-värde, klor för uppstart av pool
« Svar #1 skrivet: juli 24, 2015, 02:21:05:05 »
Egentligen omöjligt att svara på för det beror på vad vattnet innehåller.

Jag har alltid börjat med att chockklorera när poolen är nyfylld. Jag kör cirkulationspumpen dygnet runt i början. Dagen efter chockklorering är pH nere på 7,6 trots att det ur kranen ska hålla ca 8,5. Ingen aning om hur det går till trots full pott på gymnasiekemin.

Man blir nog expert på sitt eget vatten efter några år men vet ganska lite om annat vatten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vatten - PH-värde, klor för uppstart av pool
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2015, 09:38:15:15 »
Jag har alltid börjat med att chockklorera när poolen är nyfylld. Jag kör cirkulationspumpen dygnet runt i början. Dagen efter chockklorering är pH nere på 7,6 trots att det ur kranen ska hålla ca 8,5. Ingen aning om hur det går till trots full pott på gymnasiekemin.

Man blir nog expert på sitt eget vatten efter några år men vet ganska lite om annat vatten.

Kan bara hålla med, jag skulle också börja med chockklorering. Om man använder natrium- eller kalciumhypoklorit som chockklor stiger pH tillfälligt direkt efter klorering, men sjunker sedan (i alla fall för mig) till samma som för TommyC till 7,6.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad fredsan

SV: Vatten - PH-värde, klor för uppstart av pool
« Svar #3 skrivet: juli 24, 2015, 11:09:16:16 »
Ok, tack
Hur lång tid tar det för chockkloret att lösa sig? Har en liten kamp mot klockan här...

Utloggad fredsan

SV: Vatten - PH-värde, klor för uppstart av pool
« Svar #4 skrivet: juli 24, 2015, 11:19:35:35 »
... Och hur länge behöver en limmad koppling torka innan den kan utsättas för tryck?

Utloggad Thermojito

SV: Vatten - PH-värde, klor för uppstart av pool
« Svar #5 skrivet: juli 24, 2015, 11:32:11:11 »
Chockbilder löser du upp i en hink och häller i på en gång. Med varmt vatten är du klar på 5-10 min. Sen hade inte jag vågat stänga av cirkulationen direkt eftersom chockklor bleker rätt bra och jag skulle nog vilja säkerställa att det spridit sig jämnt i poolen först.

Har även hört att taket bör vara av i 30 min efter chockklor.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vatten - PH-värde, klor för uppstart av pool
« Svar #6 skrivet: juli 24, 2015, 21:40:11:11 »
... Och hur länge behöver en limmad koppling torka innan den kan utsättas för tryck?

På min limburk står det att limfogen kan utsättas för max tryck efter fyra timmar och det trycket är betydligt högre än vad jag har i mitt system. Jag var så sugen på att dra igång värmaren att jag öppnade bypassen en timme efter limning. Inga läckor över huvud taget.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan