CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Varför är åtgången av saltsyra 10% så orimligt hög, och varför går Alkan ner?  (läst 2823 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kinlion

Hej

Detta är den första hela säsongen som jag är poolägare, och jag går all-in och vill ha ett balanserat vatten. Detta främst för att leverantörer av poolutrustning (rostfritt) har föreskrivna vattenvärden för att garantier ska gälla.

Mitt främsta problem är att förbrukningen av Saltsyra 10% i Minimastern är orimligt hög, och att Alkaliniteten ständigt går neråt. Jag tänker att det finns massor av erfarna människor här som säkert har koll på detta som kan hjälpa till med sin kunskap  :)

Nedan följer min dagbok över vad som har hänt den senaste månaden för den som orkar läsa  :angel:

2023-05-07. Vattentemp ca 25grader. Vid test så låg värde för Cyanursyra på 2ppm. Jag stängde då av MM och tillsatte 400g + 400g med Klorbalans ifrån Folkpool. Vattnet var då 24grader.
När PH lampan hade stabiliserat sig (tog 1timme att nå PH 7,2ppm) så startade jag MM igen.

2023-05-08. Värde för CYA=21ppm, Alka=0ppm, FC=3,6ppm. Jag stängde då av MM och tillsatte ca 1,7kg Alka Up.

2023-05-09. Alka=25ppm (fortfarande för lågt), FC=3,5ppm (kl 08.00). Jag lämnade MM avstängd och åkte till jobbet.
När jag kom hem (kl 18.00) så var värde för Alka=0ppm igen (?), och värde för FC=3,4ppm och PH =7,4. Jag tillsatte då 3kg Alka up, Folkpool, och MM vara av, efter 3h så startade jag syradoseringen men lät klordoseringen vara av på MM.

2023-05-10. (kl 08.00) Alka=57ppm (fortfarande lite lågt), FC=3,3ppm, CYA=21ppm.
Jag tillsatte 3kg Höj Kalk, Folkpool och höjde värmepumpen till 27grader.

2023-05-17. Testade värden. FC=1,5ppm, Totalt klor = 1,7ppm, PH=7,2, CYA=22ppm, Alka=65ppm. Tillsatte ca 3kg Höj Kalk och ca 1kg Alka Up. Har sänkt poolpumpen till 25grader då det bara är 15-17grader ute nu (Pooltaket håller vattentemperaturen i 26-27,5grader ändå dock pga tidvis soligt).

2023-05-18. Testade värden. FC=1,2ppm, Totalt klor = 1,5ppm, PH=7,2, CYA=13ppm, Alka=83ppm.

2023-05-21. Testade värden. FC=0,8ppm, Totalt klor=0,9ppm, PH=7,2, CYA=14ppm, Alka=82ppm. Noterade vid bad att linern ser aningen blekt ut under vattenlinjen (Kalk?). Jag noterar att jag upplever att nivån i syradunken (saltsyra 10%) har sjunkit…vilket jag inte såg med blotta ögat 2022.

2023-05-29. I samband med att klaffluckan till skimmern lossnade, så drog systemet in en del vatten...vilket gjorde att det blev en del backspolning...som gjorde att en del vatten byttes ut.
Syra går åt orimligt mycket sedan någon vecka tillbaka, och jag har läst på forum att detta kan bero på smuts i poolen (främst kväverikt, typ svett, kiss) eller pga kalk då dessa båda är PH höjande. Då jag har tillfört kalk, och det var i samband med detta som syraförbrukningen ökade markant, så funderar jag på om detta har ett samband?
I samband med luftningen av sugledningen så backspolades filtret rejält, och en del kalk bör nu har försvunnit...och jag har inte något högt värde för bundet klor...

2023-05-31. Jag lämnade in ett vattentest på Folkpool i Kalmar och följande värden gavs av dem (och följande är mina mätningar): PH = 7,1 (7,1), Frittklor = 0,46(0,9)ppm, Bundet klor = 0,09(0,3)ppm, Alka = 69(25)ppm CYA = 16(14)ppm, Kalkhårdhet = 128ppm, Koppar = 0,1ppm, Järn = 0ppm.
Gör jag en vattenanalys enligt Pahlens mall, så blir resultatet att jag har ett Aggressivt vatten (Mätindex -0,74), och då behöver jag göra åtgärder. Jag tänker att jag höjer Kalk till 150ppm och Alka till 100ppm som en åtgärd. Då hamnar jag teoretiskt på ett mätindex på -0,38 vid en badtemperatur på 30grader, vilket då hamnar inom ramen för vad som anses vara ett Balanserat vatten.

2023-06-03. Jag stängde av syradoseringen på MM och hällde i 1,5kg Höj Kalk, Folkpool. (Jag fick till mig av personalen i Folkpoolbutiken att det kan ta några dygn för kalk att gå in i vattnet vilket då kanske påverkar syraförbrukningen?)

2023-06-05. PH är stabilt på grönt (7,2) utan dosering av syra ifrån MM, så jag ritade ett streck på saltsyra 10% dunken på aktuell nivå, och startade syradoseringen på MM.

2023-06-06. Jag backspolade ur sandfiltret för att bli av med kalkrester. Det var tydligt att sanden (glaskrosset) spolades rent ifrån kalk under 1,5min backspolning, men sedan var inte vattnet mjölkigt längre.
Efter backspolning/renspolning så mätte jag vattnet. PH=7,5, FC=1,4ppm. Jag märkte att klordoseringen tycks ha ballat ur på MM då doseringspumpen för klor pumpade även att då FC var högre än kalibrerat värde, och lampan rörde inte sig på displayen. Så jag rengjorde elektroder för PH och Klor, och satte tillbaka dem igen.  Jag tillsatte ca 1kg PH sänk. Alkan rasade ner till 25ppm igen. Det gick inte att kalibrera klor elektroden… Jag tillsatte 1kg Alka Up, vilket höjde Alkan till 55ppm. Jag hällde i ca 3kg Alka Up till och landade på 168ppm (Hur fan är det möjligt?). Jag väntade ett tag, och när PH var stabilt på grönt av sig självt utan syradosering av MM, så startade jag syradoseringen igen på MM.

2023-06-07. kl 15, Alka=82ppm, FC=0,7ppm. (30,5grader i poolen) Jag körde i lite klor ifrån minimasterdosering manuellt. Kl 22. Alka=73ppm, FC=0,8. Jag körde i lite klor ifrån minimasterdosering manuellt till FC mätte 1,1ppm. CYA=13ppm, PH=7,2. Jag noterade att nivån i saltsyra 10% dunken har sjunkt ca 3cm under strecket (se 2023-06-05).

Jag använder mig av Pahlen Autocheck 15 för att mäta mina vattenvärden avseende PH, fritt-, totalt- och bundet klor, Cya och Alka.

Mina frågor är:

1. Hur ser jag till att Alkaliniteten håller sig på ca 100ppm?
2. Hur ser jag till att Saltsyra 10% går åt i en mer rimlig mängd? (i år har det gått åt ca 1,5 dunk redan...)


Tack på förhand forumet  :)


 

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

Hej

Detta är den första hela säsongen som jag är poolägare, och jag går all-in och vill ha ett balanserat vatten. Detta främst för att leverantörer av poolutrustning (rostfritt) har föreskrivna vattenvärden för att garantier ska gälla.

Mitt främsta problem är att förbrukningen av Saltsyra 10% i Minimastern är orimligt hög, och att Alkaliniteten ständigt går neråt. Jag tänker att det finns massor av erfarna människor här som säkert har koll på detta som kan hjälpa till med sin kunskap  :)

Nedan följer min dagbok över vad som har hänt den senaste månaden för den som orkar läsa  :angel:

2023-05-07. Vattentemp ca 25grader. Vid test så låg värde för Cyanursyra på 2ppm. Jag stängde då av MM och tillsatte 400g + 400g med Klorbalans ifrån Folkpool. Vattnet var då 24grader.
När PH lampan hade stabiliserat sig (tog 1timme att nå PH 7,2ppm) så startade jag MM igen.

2023-05-08. Värde för CYA=21ppm, Alka=0ppm, FC=3,6ppm. Jag stängde då av MM och tillsatte ca 1,7kg Alka Up.

2023-05-09. Alka=25ppm (fortfarande för lågt), FC=3,5ppm (kl 08.00). Jag lämnade MM avstängd och åkte till jobbet.
När jag kom hem (kl 18.00) så var värde för Alka=0ppm igen (?), och värde för FC=3,4ppm och PH =7,4. Jag tillsatte då 3kg Alka up, Folkpool, och MM vara av, efter 3h så startade jag syradoseringen men lät klordoseringen vara av på MM.

2023-05-10. (kl 08.00) Alka=57ppm (fortfarande lite lågt), FC=3,3ppm, CYA=21ppm.
Jag tillsatte 3kg Höj Kalk, Folkpool och höjde värmepumpen till 27grader.

2023-05-17. Testade värden. FC=1,5ppm, Totalt klor = 1,7ppm, PH=7,2, CYA=22ppm, Alka=65ppm. Tillsatte ca 3kg Höj Kalk och ca 1kg Alka Up. Har sänkt poolpumpen till 25grader då det bara är 15-17grader ute nu (Pooltaket håller vattentemperaturen i 26-27,5grader ändå dock pga tidvis soligt).

2023-05-18. Testade värden. FC=1,2ppm, Totalt klor = 1,5ppm, PH=7,2, CYA=13ppm, Alka=83ppm.

2023-05-21. Testade värden. FC=0,8ppm, Totalt klor=0,9ppm, PH=7,2, CYA=14ppm, Alka=82ppm. Noterade vid bad att linern ser aningen blekt ut under vattenlinjen (Kalk?). Jag noterar att jag upplever att nivån i syradunken (saltsyra 10%) har sjunkit…vilket jag inte såg med blotta ögat 2022.

2023-05-29. I samband med att klaffluckan till skimmern lossnade, så drog systemet in en del vatten...vilket gjorde att det blev en del backspolning...som gjorde att en del vatten byttes ut.
Syra går åt orimligt mycket sedan någon vecka tillbaka, och jag har läst på forum att detta kan bero på smuts i poolen (främst kväverikt, typ svett, kiss) eller pga kalk då dessa båda är PH höjande. Då jag har tillfört kalk, och det var i samband med detta som syraförbrukningen ökade markant, så funderar jag på om detta har ett samband?
I samband med luftningen av sugledningen så backspolades filtret rejält, och en del kalk bör nu har försvunnit...och jag har inte något högt värde för bundet klor...

2023-05-31. Jag lämnade in ett vattentest på Folkpool i Kalmar och följande värden gavs av dem (och följande är mina mätningar): PH = 7,1 (7,1), Frittklor = 0,46(0,9)ppm, Bundet klor = 0,09(0,3)ppm, Alka = 69(25)ppm CYA = 16(14)ppm, Kalkhårdhet = 128ppm, Koppar = 0,1ppm, Järn = 0ppm.
Gör jag en vattenanalys enligt Pahlens mall, så blir resultatet att jag har ett Aggressivt vatten (Mätindex -0,74), och då behöver jag göra åtgärder. Jag tänker att jag höjer Kalk till 150ppm och Alka till 100ppm som en åtgärd. Då hamnar jag teoretiskt på ett mätindex på -0,38 vid en badtemperatur på 30grader, vilket då hamnar inom ramen för vad som anses vara ett Balanserat vatten.

2023-06-03. Jag stängde av syradoseringen på MM och hällde i 1,5kg Höj Kalk, Folkpool. (Jag fick till mig av personalen i Folkpoolbutiken att det kan ta några dygn för kalk att gå in i vattnet vilket då kanske påverkar syraförbrukningen?)

2023-06-05. PH är stabilt på grönt (7,2) utan dosering av syra ifrån MM, så jag ritade ett streck på saltsyra 10% dunken på aktuell nivå, och startade syradoseringen på MM.

2023-06-06. Jag backspolade ur sandfiltret för att bli av med kalkrester. Det var tydligt att sanden (glaskrosset) spolades rent ifrån kalk under 1,5min backspolning, men sedan var inte vattnet mjölkigt längre.
Efter backspolning/renspolning så mätte jag vattnet. PH=7,5, FC=1,4ppm. Jag märkte att klordoseringen tycks ha ballat ur på MM då doseringspumpen för klor pumpade även att då FC var högre än kalibrerat värde, och lampan rörde inte sig på displayen. Så jag rengjorde elektroder för PH och Klor, och satte tillbaka dem igen.  Jag tillsatte ca 1kg PH sänk. Alkan rasade ner till 25ppm igen. Det gick inte att kalibrera klor elektroden… Jag tillsatte 1kg Alka Up, vilket höjde Alkan till 55ppm. Jag hällde i ca 3kg Alka Up till och landade på 168ppm (Hur fan är det möjligt?). Jag väntade ett tag, och när PH var stabilt på grönt av sig självt utan syradosering av MM, så startade jag syradoseringen igen på MM.

2023-06-07. kl 15, Alka=82ppm, FC=0,7ppm. (30,5grader i poolen) Jag körde i lite klor ifrån minimasterdosering manuellt. Kl 22. Alka=73ppm, FC=0,8. Jag körde i lite klor ifrån minimasterdosering manuellt till FC mätte 1,1ppm. CYA=13ppm, PH=7,2. Jag noterade att nivån i saltsyra 10% dunken har sjunkt ca 3cm under strecket (se 2023-06-05).

Jag använder mig av Pahlen Autocheck 15 för att mäta mina vattenvärden avseende PH, fritt-, totalt- och bundet klor, Cya och Alka.

Mina frågor är:

1. Hur ser jag till att Alkaliniteten håller sig på ca 100ppm?
2. Hur ser jag till att Saltsyra 10% går åt i en mer rimlig mängd? (i år har det gått åt ca 1,5 dunk redan...)


Tack på förhand forumet  :)

Hej!

All-in var ordet.  <antman>

Nu vet jag inte hur stor pool du har, men om jag räknar rätt så har du dumpat i mer än 18kg av diverse kemikalier på 1 månad, saltsyra exkluderat.

"Noterade vid bad att linern ser aningen blekt ut under vattenlinjen"

Med risk för att låta oförskämd, men har du några klassiska teststickor för exempelvis pH/Alk/klor/Cya/etc att kontinuerligt, (under flera dagar) OCKSÅ prova med? När det blir för mycket "digitala problem" vill i alla fall jag back to basics.

Mätvärdena från vattenanalysen på Folkpool får man nog förtutsätta är mest korrekta, men allt det andra får du nog förutsätta är FUBAR, tills du vet var problemet ligger, då "Mitt främsta problem är att förbrukningen av Saltsyra 10% i Minimastern är orimligt hög, och att Alkaliniteten ständigt går neråt."

Jag är total-noob, men Minimastern känns som om den fått fnatt och vill sänka pH och alk. till varje pris, genom att dumpa i en massa saltsyra.

Någon mer erfaren får ta vid.. <dontkn>

« Senast ändrad: juni 08, 2023, 07:27:33:33 av kwhalp »

Utloggad Kinlion

Det var dltt här....ska man testa på ett annat forum kanske?

Utloggad kwhalp

Det var dltt här....ska man testa på ett annat forum kanske?

Ja, gör det.

Prova chemicalforums...

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
Hej!
Jag ser direkt 2 fel hos dig.
Nummer ett är att i minimaster får du inte ha cya i vattnet då får den fnatt och du skriver att du har 21.

Sen så måste vi öka förståelsen för pool kemi och kemikaliers rundgång.
När alka är lågt då tillsätter man alka upp.
När alka är högt så tillsätter man ph- i små doser led lite mellanrum. alka upp höjder dessutom ph så varje gång du försöker höja din alka så försöker ditt system ta ned ditt ph vilket får till följd att den doserar in syra med jämna mellanrum och då sänks ditt alka.
Så för att inte göra dig gråhårig och aldrig få ordning på dina kemikalier ska du helt skita i alka när du har automatik med syra för den kommer alltid att sänka alka.


Vad gäller din cya är det ju svårare för det gör ju att du måste spä ut ditt vatten så att cya halten minskar.


Varför har du haft i så mycket kalk i ditt vatten?
Kalket driver absolut förbrukningen av syra då det höjer pHvärdet.


vad fyller du poolen med för vatten? personligen så fyller jag med kommunalt vatten i början på säsongen och det vattnet har hög ph så början av säsongen drar ganska mycket syra för mig sen fyller jag på med vatten från mälaren under året och då har jag nästan ingen förbrukning alls på min syra

Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Erica

Givetvis påverkar vattnet hur mycket syra det går åt vid uppfyllnad - vid vårt sista vattenbyte i samband med en renovering av poolen så gick det mycket mer än tidigare. Men när själva uppfyllnaden klarats av så har det gått endast små mängder.

Det stämmer som sagts ovan - kör du på klorautomatik så skippa cyanursyra. Mätresultaten och därmed doseringen kan bli helt vilseledande.

När du har automatik för pH så blir också mätningen av alkalinitet mindre viktig. Vi har aldrig ens mätt den. Att ha rätt alkalinitet underlättar pH-kontrollen,men har man automatik fungerar det nästan alltid ändå, i vart fall om inte alkaliniteten är fullständigt åt skogen galen.

Kalk skulle jag aldrig hälla i min pool. Du riskerar att få kalkutfällning vid högre pH-värden. På vissa håll innehåller vattnet mycket kalk, då får man leva med det och se till att hålla pH lite lägre, men att avsiktligt tillsätta kalk verkar en mindre bra ide. har man väldigt mycket kalk i sitt vatten (= hårt vatten) så kan man fundera på om man inte skall skaffa ett avhärdningsfilter.

Utloggad Kinlion

Jag har varit lite inaktiv.....men nu är det dags att återkoppla. ;D

Precis så är det som ni skriver, jag har en rundgång i kemin, och jag hade helt klart struntat i att tillsätta Alka Up, om det inte hade varit för att skötselinstruktionerna för Minimastern säger annat. (Rek. värde för Alka avs. vattenkvalitet = 60-120ppm).
Och jag har problem med en klorelektrod som inte fungerar som den ska. Den går inte att kalibrera ibland, och fastnar i ett läge där den blinkar gult ett steg under värde för OK. Jag läste precis i dokument dokument "Vattenvaerden_privata_bad_MiniMaster" (se bilaga) att låga värden av Alka påverkar PH & klorsignaler... Skit, jag tycks få leva med en helvetes förbrukning av Alka Up och Saltsyra 10% då.... :-\
Ni som funderar på MiniMaster för klor....läs på om det finns alternativ som klarar 0% i alkalinitet, och köp den istället.

Varför jag har de värden jag har(ex. kalk), baseras på olika saker. bl.a.
- En formel för balanserat vatten ifrån Pahlen (se bilaga). Resultatet är ett mätindex som ger 3st alternativ. Får lågt = Aggressivt vatten. OK = Balanserat vatten, För högt = kalkutfällande vatten. Här ger Kalciumhårdhet och Total alkalinitet + till denna formel, och jag har märkt att går inte PH över 7,5 så fäller inte kalk ut. Jag ligger därför på 200ppm för Kalciumhårdhet för att jag vill inte ha ett aggressivt vatten pga rostfritt material.
- Rek värde för rostfritt material (jag vill gärna att garantier ska gälla) ifrån leverantör (Pahlen) (se bilaga).

Jag tillsatte lite CYA pga att solljuset pga utompool då jag tyckte att jag hade lite hög klorförbrukning. Jag har sänkt min klorförbrukning nu, men har legat på mer 15ppm under sommaren. Jag tror inte detta är en faktor i mitt bekymmer med hög saltsyra 10% förbrukning...

Utloggad Kinlion

Jo, kwalp, jag håller med dig. Jag köpte faktiskt Insta TEST 4 plus mätstickor strax efter jag gjorde detta inlägget, och de bekräftar att mitt ex av Autocheck 15 suger på att mäta alkalinitet (TA).
Jag läste sedan i manualen att mätinstrumentet hade en mätosäkerhet på +/-50ppm (men i praktiken så ger mitt ex en mätosäkerhet på +/-100ppm)...så oavsett om mitt ex är ett måndagsexemplar eller ej, så köp den inte  >:(

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Jag har sänkt min klorförbrukning nu, men har legat på mer 15ppm under sommaren. Jag tror inte detta är en faktor i mitt bekymmer med hög saltsyra 10% förbrukning...

15 ppm?
Klor eller CYA?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

Om du kör din pool med 15 ppm klor så är det helt extremt. Så högt kör man inte ens i kommunala badhus som ju p.g.a. badfrekvensen ändå måste hålla högre värde än man har i privatpooler. Rekommenderade värden för privata pooler brukar ligga runt 1 ppm och om man efter en chockklorering ligger över 10 ppm bör man inte bada i poolen förrän värdet sjunkit. Vi har en inomhuspool och kan hålla lägre klorvärden, runt 0.5 ppm fungerar utan risk för algbildning.

Eftersom det är kloret som höjer pH-värdet (jag förutsätter att du använder flytande klor i form av natriumhypoklorit) så blir naturligtvis syraförbrukning extrem om du tillsätter extrema mängder klor vilket det krävs om du skall komma upp till 15 ppm i klorvärde. Vid tillverkningsprocessen för natriumhypoklorit användes natriumhydroxid ("kaustik soda") som är mycket starkt basisk. Man försöker att inte få rester av denna kvar i hypokloriten men det lyckas aldrig fullständigt utan det finns vissa rester kvar. Detta driver då upp ditt pH, vilket kräver syra för att neutralisera och få ditt önskade pH-värde.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag