VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Glasfiberpool, är det att tänka på?  (läst 11104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LasseT

  • Gäst
LasseT
Glasfiberpool, är det att tänka på?
« skrivet: juli 28, 2018, 11:47:43:43 »
Hej,
som ni snart kommer att förstå så är jag fullständig novis på det här med pool och kommer att ställa en massa konstiga frågor som nån kanske orkar besvara ;-}

Jag funderar på en glasfiberpool eftersom det verkar

    enkelt
    billigare
    snabbt att göra

Det jag fått som främsta motargument är

    svårt att laga om den blir skadad
    Kan man inte "klä" en glasfiberpool med liner om den blir ful?
    man måste återfylla med cementsand eller liknande
    Om poolen ligger i extremt väldränerad mark, kan man inte återfylla närmast poolen med typ leca-kulor då för att få stödet, då får jag ju bra markisolering också. För jag antar att det är för att stödja som man behöver cementsanden.

Vad det gäller utförande,

    ska man gå på nån form av svängd form typ 8 eller en vanlig rektangulär?
    Är det nån skillnad vid återfyllnaden, för stadgan?
    Om vi återvänder till frågan om skadad pool, är det nån skillnad att "lägga i" en liner i en pool med rundade former, resp rektangulär, förutom kanske priset.
    Kan man lägga en liner i en pool med en trappa i?
    Vad kostar det att lägga i en liner?


Jag är ute efter nåt som är ~3 * 7 * 1,4 med trappa & nån form av pooltak
Vilka har

    bra kvalitet till bra pris?
    En livslängd över 15-20år är inget jag kalkylerar med, för då tror jag nästa ägare kommer vilja göra nåt annat.
    pris inkl all teknisk utrustning och frakt
    bra support (svarar i telefon & åtgärdar problem)
    referenser sen några år tillbaka


Jag har (om jag nu kommer genomföra detta) tänkt mig en budget exkl. jobb & kringarbeten på ~50-75", är detta överhuvudtaget genomförbart?

tackar på förhand

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2018, 14:16:02:02 »
Rätt utförda och med rätt kvalitet tror jag inte det skall vara några problem med en glasfiberpool. Problemet är väl mest att kvaliteten inte syns när man köper den, den visar sig några år efteråt om den inte är god.

Skulle jag bygga en ny pool idag och den vore inomhus som vår nuvarande pool så skulle jag nog föredra en glasfiberpool. Utomhus så finns det risker med blåsbildning/böldpest om fukt tränger in och sedan fryser, vid får låg kvalitet på plasten. Men inomhus tror jag risken för sådant vore mycket liten eftersom poolen aldrig fryser.

Givetvis måste man göra sitt grundarbete, dränering m.m. korrekt för sin pool, oberoende av vilken pooltyp man väljer.

Utloggad MathiasS

SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2018, 15:48:31:31 »
Erica, böldpest har ingenting med frysning att göra. Du är lika utsatt inomhus som utomhus.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2018, 17:35:31:31 »
Mycket märkligt i så fall, om inte frosten har en del i processen. Vi bodde tidigare i USA, klimatet där vi bodde var sådant att lägsta årstemp. låg runt +10 och vi kände flera som hade glasfiberpooler utan att någon där hade sådana problem. Skulle kvaliteten på själva poolerna vara bättre där eller är det klimatet som spökar ? Jag trodde att den allvarligaste skadan kom när inträngt vatten frös till is inne i materialet.

Utloggad Guiness

SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2018, 21:52:25:25 »
Här är en förklaring till böldpest i plast, en av anledningarna till att även min nästa pool blir betong i någon form...

https://www.riverpoolsandspas.com/blog/what-causes-osmotic-blisters-on-fiberglass-pools

Har alltså att göra med hur den är tillverkad och på vilket sätt. Gäller för övrigt också båtar vilka kan få samma problem.
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2018, 00:11:18:18 »
Mycket märkligt i så fall, om inte frosten har en del i processen. Vi bodde tidigare i USA, klimatet där vi bodde var sådant att lägsta årstemp. låg runt +10 och vi kände flera som hade glasfiberpooler utan att någon där hade sådana problem. Skulle kvaliteten på själva poolerna vara bättre där eller är det klimatet som spökar ? Jag trodde att den allvarligaste skadan kom när inträngt vatten frös till is inne i materialet.

Kanske slår in öppna dörrar men det är snarare höga vattentemperaturer i kombination med poyester som är problemet. Har man sen tunna, eller kass kvslitet på gelcoaten så är det problem. Men varmt vatten är en stor bov, vad jag har förstått är det en stor förklaring till att det är ett större problem på pooler än på båtar.

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2018, 11:22:55:55 »
Min största invändning mot glasfiberpooler är att bredden är begränsad till vad som går att transportera på lastbil så poolen blir ofta ganska smal.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad MathiasS

SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2018, 12:44:54:54 »
Min största invändning mot glasfiberpooler är att bredden är begränsad till vad som går att transportera på lastbil så poolen blir ofta ganska smal.

Det borde stå "djupet är begränsat till vad som kan transporteras på lastbil" antar jag? Alla baljor jag sett (förvisso inte många) har transporterats på sidan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2018, 12:53:24:24 »
Det finns större glasfiberpooler också. Jag har i vart fall sett det i USA, jag vet ej om de säljs här. Då är poolen i två delar (skuren på längden så att säga) som körs på plats och sedan bultas ihop med en packning emellan. Hur pass bra eller dåliga de är vet jag inte, men jag har badat i en sådan pool och skarven var inte störande vid bad i alla fall.

Utloggad 62ragtop

SV: Glasfiberpool, är det att tänka på?
« Svar #9 skrivet: augusti 03, 2018, 14:43:49:49 »
Jag börjar med slutet av din frågeställning. Pris, kvalitet, referenser... och din budget på 50-75tkr för komplett paket (inkl. pool-tak..!?)...

Med risken för att någon slår mig på fingrarna, så säger jag - nej, det tror jag inte du får ihop! Inte om du ska få in ett pool-tak innanför den budgeten. Pool-tak kostar pengar, så pass mycket att ett tak kan kosta lika mycket som själva poolen, om inte mer...

Billiga glasfiberpooler. Låt oss prata klartext! Mitt tips är att du går in på blocket.se, skriv in "glasfiberpool" och sök. Då kommer du få upp en lång lista med träffar där du kan hitta det du söker som möter din penga-budget. Sen är inte jag personen att svara på om det möter dina andra kriterier gällande - kvalitet, bra support, referenser. Du kommer med all sannolikhet se att många av dessa företag (om du söker, går in på hemsidor etc) har sin hemvist i Polen. Återigen, klartext, det är inget fel med det. Jag har under många år jobbat med polacker, trevligt folk, duktiga på att arbeta. Och jag har som privatperson gjort affärer med företag utanför Sverige och ändå fått bra support etc.

Det har skrivits en del om dylika (billigare) pooler och företag på detta forum om jag inte missminner eller misstar mig. Sök och läs på lite.

Jag har en glasfiberpool, tillverkad i Polen, men köpt av en svensk firma (organisationsnummer); som referens - vårt kompletta pool-paket (inkl. tak) gick på närmare 200papp. Det finns säkerligen folk som skulle säga att jag hade kunnat köpt "billigare", absolut. Men vi valde att gå på vårt spår. ÅF fanns lokalt i vår hemstad, vi kunde prata och resonera om all vår utrustning (pool, salt eller klor, pumpar etc bla). Vi kunde klämma och känna på såväl pool som pool-tak, vilket vi såg som en bonus - istället för att bara kika på någon hemsida, eller i någon glättig katalog. Allt levererades i tid och klanderfritt, alla prylar var med, vår lokala ÅF var även närvarande vid leverans och prickade av att allt var med. Vi fick bra support innan, under och efter. Vi har, än så länge, inte haft något bekymmer... Men vi är bara inne på säsong nummer tre... så vi får se.

Största invändningen är väl den att "svår att laga om den går sönder", "risk för böldpest". Själv så hoppas jag (klen tröst) att vår pool inte går sönder. Jag köper absolut argumentet att en pool som är byggd av komponenter är "enklare" (kanske billigare!?) att laga. Gå linern sönder, när den har nått sin ålderdom - så är det bara att byta just den komponenten. Stomme och grund kan säkerligen återanvändas. Köper det!

Sen är väl jag lite av devisen - allt går (att laga) - utom trasiga klockor och små barn. Det finns folk som jobbar med glasfiber, professionellt. Om poolen skulle gå sönder så pass mycket, så är väl tricket att hitta dessa firmor, och kanske se om de överhuvudtaget är intresserade av att "laga en pool"... Det kryllar säkerligen inte av dessa företag. Kvar står man väl då med frågan är det "värt" att laga eller inte...

Vi valde en glasfiberpool för den/det passade oss helt enkelt. Hade vi varit ute efter en "klassisk" 4*8m pool, så hade vi inte gått på glasfiberspåret...

Not: vår balja transporterades ståendes, vilket sålunda gör den lite smalare än en "average" pool. Då så har vi lite mer baddjup (+10cm) än våra bekanta som har en "average" liner-pool... ;)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan