CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bortrest , vad göra med spa ?  (läst 7937 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raceit

Bortrest , vad göra med spa ?
« skrivet: juli 10, 2012, 12:13:43:43 »
Hej
Skall åka iväg till solen under 2 veckor, vad skall man tänka på vad gäller spabadet när vi inte är hemma?
Har bytt vatten samt Sun Purity ( mineraler ) alldeles nyligen.
Skall man lägga i extra klor eller något?
Mitt spa är Sundance Optima 2012
Hälsning Raceit

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Bortrest , vad göra med spa ?
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2012, 11:18:44:44 »
När jag är borta mer än en vecka dagar brukar jag sänka värmen något till 25-30 grader, främst för att bromsa bakterietillväxten något. Jag ser också till att filter är rengjorda och att allt är tip-top i övrigt. 2 veckor är dock rätt lång tid att låta vattnet stå utan att kontrollera pH eller tillsätta klor eller vad du använder. Jag skulle rekommendera ovan procedur + om du inte kan be någon snäll granne eller någon att kolla vattnet i alla fall en gång när du är borta och vid behov tillsätta kemi om det skulle behövas.

/Ziggy

Utloggad Steffe

SV: Bortrest , vad göra med spa ?
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2012, 14:11:02:02 »
Jag hade nog inte gjort något speciellt. Då ingen kommer att bada så kommer det inte belastas. Se till att alla värden är bra när innan du åker bara samt tvätta filtret/filtren. Jag har glömt att desinficera och kolla pH flera gånger med 2 veckors mellanrum när vi inte använt badet (ozonatorn hjälper dock lite). Detta utan någon som helst form av problem. Du kan dock sänka temperaturen. Onödigt att elda för kråkorna även fast det inte drar så mycket nu på sommaren. Se dock till att cirkulationspumpen går som normalt bara.

Utloggad Raceit

SV: Bortrest , vad göra med spa ?
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2012, 15:04:11:11 »
Hej
Tack för svaren, skall chockklorera innan jag sticker iväg. Spat har rena filter, nytt vatten. Hoppas att det inte "sunkar"  igen när jag är borta 2 veckor.
Jag återkommer om vad som har hänt efter jag har kommit tillbaka från SOLEN.

Hälsning //  Raceit

Utloggad Raceit

SV: Bortrest , vad göra med spa ?
« Svar #4 skrivet: juli 26, 2012, 19:13:16:16 »
Hej igen!!
Då vart man hemma efter 2 varma veckor i Turkiet. Det var spännande att kolla under locket och det såg......alldeles klart o fint ut. Innan jag stack så vart det rent vatten, rena filter och chockklorering som sagt. När jag kom hem så kollade jag Ph som vart perfekt, höjde temp från 30 till 37 och chockklorerade igen.
Imorgon kväll blir det bad i spat igen.
Ha de`Raceit

Mats Augustsson

  • Gäst
Mats Augustsson
SV: Bortrest , vad göra med spa ?
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2012, 22:15:43:43 »
Är du nöjd med Sundance Optima? Funderar också på samma spa men det är mycket pengar...

Utloggad Raceit

SV: Bortrest , vad göra med spa ?
« Svar #6 skrivet: augusti 29, 2012, 20:30:13:13 »
Hej Mats
Jodå, jag är nöjd med spa't. Har dock haft vissa " inkörningsproblem" exempelvis var inte Clear ray på från början, upptäckte det efter någon månad.
Upptäckte även en mindre läcka från cirkulationspumpen
( bildas en liten pöl under den ) Poolkungen kommer att byta
pumpen till en ny. Servicen / supporten från dom har varit kanon.Bra när man upptäckte läckan.
Själva spa't är rymligt, led ljuset mysigt, fot massagen är kanon. Familjen verkligen ÄLSKAR att bada. Fredagsmys
har fått en ny innebörd.

Ha de / Raceit

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag