CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Spabad löser ut huvudsäkringar  (läst 962 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikeyboy123123

Spabad löser ut huvudsäkringar
« skrivet: augusti 09, 2023, 09:44:13:13 »
Hej, mitt spabad har sedan några veckor tillbaka börjat lösa ut husets huvudsäkringar. Till saken hör att jag installerade solpaneler tidigare i våras och i samband med det ökade jag huvudsäkring från 20 till 25A. Jag har testat att koppla ur olika delar på spabadet inklusive de tre faserna men så fort jag kopplar in en eller flera faser till spabadet så går en eller två av mina tre huvudsäkringar/proppar i kombination med att spabadets automatsäkring löser ut enligt nedan. Någon som har en idé om vad jag ska göra? Är det bara att ta hit en generell elektriker som får kolla vad felet kan vara eller bör jag ta hit en servicekillw för spabadet i första hand tror ni?

Fas 1 inkopplad på spabad, då gick automatsäkring spabad och huvudsäkring 1

Fas 2 inkopplad på spabad då gick automatsäkring spabad men ingen huvudsäkring

Fas 3 inkoppöqd på spabad då gick automatsäkring spabad och huvudsäkring 1 och 3

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Spabad löser ut huvudsäkringar
« Svar #1 skrivet: augusti 10, 2023, 09:33:29:29 »
Låter konstigt, jag har i alla fall ingen direkt misstanke, kanske Erika kan svara, hon brukar vara kunnig på elrelaterade problem.
De flesta SPA-bad är ju kopplade enfas, alltså värmaren går på en fas, och de två pumparna på de andra två faserna (en på varje)
För att två av huvudsäkringarna ska kunna gå måste det på något sätt ha blivit kortis mellan faserna, och det är just det jag har svårt att förstå, OM du inte har någon trefas pump, då kan det förstås vara en elmotor som det är kortslutning i.
Det du skulle kunna göra, om du har nödig kännedom, är att koppla ur värmaren och pumparna för att se om det då blir någon skillnad.
Om det inte hjälper är det ju troligen nåt knas på ett kretskort.
Har ni haft åska?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Spabad löser ut huvudsäkringar
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2023, 09:42:38:38 »
Jag tycker att det låter som att överspänning orsakad av åska har gett mer än ett fel. Titta noga igenom all el och elektronik efter svartbrända komponenter. Manualer innehåller ofta kretsschema som kan göra det lättare att förstå vad som kan ha hänt. Huvudsäkringarna borde inte gå om badets säkringar är lämpligt dimensionerade. Hittar du inte felet själv så är nog en servicetekniker för badet bättre rustad för att hitta felet än en generell elektriker.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Spabad löser ut huvudsäkringar
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2023, 23:45:28:28 »
Här har det blivit galet för det finns två trådar om exakt samma problem, ett i Spafourm och ett under Teknik. Jag blev konfunderad eftersom jag svarade i den ena, sedan såg inläggen här och märkte att det jag skrivit var borta. Men det är alltså två trådar i samma ämne och som jag förmodar samma bad som vi talar om.

Åskväder kan ge många fel men ett fel i spabadet (annat än direkt felinkoppling - förväxling av ledare) kan aldrig ge det symptomet att en huvudsäkring i fas L1 löser t nät fas L1 inte ens är ansluten till spat. Möjligen skulle som jag skrev i den andra tråden man kunna tänka sig att om man får en strömspik i den enda fasen som är ansluten till spat vid de provet så skulle det på något sätt störa den växelriktare som finns i solelanläggningen och att detta som följdfel löser ut L1 huvudsäkring.
 
Eftersom det verkar vara något era i huset inblandat, inte bara spat, så är jag tveksam till att låta bara en servicetekniker för spat undersöka detta. Det kan fodras en genomgång av fler delar av installationerna i huset. Gör ett test med solelanläggningen bortkopplad helt och se om resultatet blir ett annat. Handlar det om åskskador kan det finnas sådana både i spat och i den fasta installationen, liksom i solelanläggningen, t.ex. i växelriktaren. Ett åskslag, även m det inte träffar direkt i huset utan mot någon ledning en bra bit bort, kan ge extremt höga spänningsspikar och förstöra mycket elutrustning. Skydd mot överspänningar saknas i de allra flesta installation i bostäder. Eftersom våra hem fylls med mer och mer elektronik så kan detta bli ett stort problem framöver.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag