Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: HTR TOO HOY  (läst 879 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Niklasmagnus

HTR TOO HOY
« skrivet: juli 10, 2023, 08:48:13:13 »
Hej,
Har något fel på mitt terrassbad med en Balboa BP 100/200 enhet. Ditekt vid uppstart kommer meddelandet ”HTR TOO HOT” ”PRESS BTTN TO RESET” men inget händer när man trycker på knapparna.
Några min efter uppstart av systemet så startar pumpen och går ca 10-20 sekunder. Det är då bra flöde som sprutar ut i badet, de två utloppen suger lika nu som tidigare.


Har felsökt enligt denna guide som jag fick från pool-fritid:

https://www.balboawatergroup.com/getdoc.cfm?id=1799

Och kommer fram till följande med ref till sidor i dokumentet.

Mätvärden jag fått fram:
Sida 21 säkringar
F3 0,1A mäter 11,3 Ohm känns lite konstigt högt?
F5 1A mäter 0 Ohm
F6 30A mäter 0 Ohm

Sida 24 värmare motstånd
Mäter 19,9 Ohm, känns högt när man jämför med tabellen ” ACCEPTABLE HEATER OHM (Ω) RANGES” men okey om man jämför med tabellen ”HEATER MATRIX”. Är värmaren okey?

Sida 25
Uppmätt enligt instruktion = ok

Sida 28 spänning över säkring F6
Mätt på båda sidorna och är samma enligt instruktion = ok

Sida 30 spänning över värmare
Ingen spänning uppmätt, men värmaren brukar starta med fördröjning om temp är lägre än inställt värde. Mäter ingen ström heller enligt sida 32. Osäker om det är något fel? Måste man mäta under uppstarten??

Sida 34 test av sensor/givare
Förstår inte riktigt detta. Började med att växlar sensorerna plats på kretskortet men ingen skillnad. Har sen mätt upp enligt:
Sensor A J17: 22,79 Kohm
kretskortspinnarna (ström av) 22,7 Kohm
Spänning över givaren (ström på) 1,67 V

Sensor B J16: 22,77 Kohm
kretskortspinnarna (ström av) 23,1 Kohm
Spänning över givaren (ström på) 1,69 V

Enligt tabellen sida 21 så motsvarar ~22 kohm ca 90 F -> 32 C. Och då det varit ca 37 C i poolen så tänkte jag att tempgivarna blivit dåliga, men om jag sänker tempen till under 32C så borde de inte varna. Men efter att jag fått ned vattentemp till ca 29-30 C så uppstår fortfarande samma fel vid uppstart.

Några idéer?

Länk till OneDrive:
https://drive.google.com/drive/folders/1-BP4HotD0XzLJwLzVNFXFyKOcACAkFYz

Mvh
Niklas
« Senast ändrad: juli 10, 2023, 17:10:25:25 av Niklasmagnus »

Poolgiganten

Utloggad Niklasmagnus

SV: HTR TOO HOY
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2023, 09:59:04:04 »
Provade nu även att koppla ur båda temp givarna. Då varnar den ”SENSOR B CALL FOR SERIVE”. När jag kopplar in B så varnar den ”SENSOR A CALL FOR SERIVE”.

Utloggad TommyC

SV: HTR TOO HOY
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2023, 11:47:28:28 »
Vilken bra manual du har hittat. Någon liknande har jag aldrig sett tidigare.

Intressant hur den testar att värmaren inte blir överhettad på sidan 15 om nu din modell har de funktionerna. På sidan 16 beskrivs alla de vanligaste felen angående överhettning. TEST MODE är användbart om du har det. En 0.1A säkring kan ha flera ohm resistans. Jag tittade på en Littlefuse 0.1A slow som enligt databladet har 6 Ohm. Har du en tångamperemeter så kan det vara bra att mäta ström till pumparna, speciellt den som försörjer värmaren.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Niklasmagnus

SV: HTR TOO HOY
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2023, 17:09:32:32 »
Köpte ny säkring på Kjell, den visar 0,1 Ohm men gjorde ingen skillnad.

Dock så funderar jag på om reläna till värmaren är okey, de klickar två gånger direkt efter man slår på systemet. K5 och K1. Filmen: 1577

Kollade även starkströmmen när pumpen går igång, 3,27 A och sen lägger den dig på 1,25A. Om det är normal startström vet jag inte? Motorn heter hydro-s ss020 och specas 280watt.

Länk till min OneDrive:
https://drive.google.com/drive/folders/1-BP4HotD0XzLJwLzVNFXFyKOcACAkFYz

Utloggad Niklasmagnus

SV: HTR TOO HOY
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2023, 19:02:31:31 »
Försökte nu komma in i serive menyn men inget händer när man ändrar dipswitch 1 till on.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag