VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbelysningen lyste i 2 minuter...  (läst 7235 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

SV: Poolbelysningen lyste i 2 minuter...
« Svar #10 skrivet: juli 06, 2007, 23:01:22:22 »
???ok...som amatör elektriker kommer då frågan v-ac eller v-dc och vilken är lik och vilken är växel ström??

DC = Direct Current = likström/likspänning
AC = Alternating Current = växelström/växelspänning

Sen kan det ju vara en sån där modern "trafo", dvs en elektronisk. Dom lämnar oftast en stabil spänning avsett effektuttag medans en järnkärnetrafo lämnar en högre spänning obelastad. Kan vara så mycket som 30% högre än märkspänningen utan last eller med låg last

/Johan

Poolgiganten

Utloggad Stroker

SV: Poolbelysningen lyste i 2 minuter...
« Svar #11 skrivet: juli 08, 2007, 20:07:37:37 »
O0 japp allt från 295:- till 495:- har jag sett pris på..
Har beställt en ny på forsells i Uppsala till priset av 230:-
frågan är om det bara var ett måndags ex jag fick eller om det finns en annan orsak till att lampan gick??
känns som att man vill veta det innan man sätter dit en ny :-\
har inte hittat nåt annat fel på grejjerna.
nån som har någon ide??
mvh krippe
Bytte själv tre lampor inom en ganska kort tid. Första lampan höll tre år. Problemet var att det kom in vatten i lampan så jag köpte en ny rostfri variant istället med bättre tätning. Nu håller de igen o kommer säkert att göra så i fortsättningen med . PLastlampan var inte speciellt lyckad med andra ord när den fick ett par år på nacken.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Poolbelysningen lyste i 2 minuter...
« Svar #12 skrivet: juli 09, 2007, 18:59:48:48 »
Jag bytte förra sommarn och i den har det läckt in vatten i själva lampan, inte bara vid kopplingstrådarna (dit kommer nog vatten på alla)
Den lyste sist jag testade förra hösten trots att det var vatten i den, men jag vet inte om jag vågar testa mer, kanske ryker trafon om man belastar för hårt...  då blir det ännu dyrare.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag