Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolpump och filter i poolhus  (läst 1580 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Delpaxton

Poolpump och filter i poolhus
« skrivet: maj 03, 2020, 12:45:54:54 »
Jag har tänkt placera sandfilter samt pump i vårat poolhus och tänkte kolla om någon kan dela med sig av erfarenheter.

Jag har ett poolhus som byggdes av tidigare ägare av huset i samband med att den tidigare poolen byggdes. Den äldre poolen har nu bytts ut då livslängden var slut. Golvet i poolhuset är ett laminatgolv.

 Hur tömmer man sandfiltret vid vinterstängning utan golvbrunn?

 Hur hanterar men eventuellt annat spill som blir när man monterar bort pumpen på hösten, eller blir det inte så mycket vatten kvar om pumpen är placerad högre upp än poolen?


Poolgiganten

Utloggad mactheknife

SV: Poolpump och filter i poolhus
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2020, 15:45:29:29 »
Hej!

Det är ju såklart inte optimalt att ha ett laminatgolv i ett pumphus, för lite spill kan du aldrig undvika. Däremot är det ju som du säger, det är inga större vattenmassor det handlar om när du har pumpen ovanför poolen. Vintertömning kan du göra genom en slang som du leder ut, och de sista dropparna kan du låta rinna ut i en grund plastlåda eller liknande.

Förr eller senare kommer säkert laminatgolvet bli fuktskadat på ett eller annat sätt, men då är det ju bara att lägga en våtrumsmatta ovanpå. För du kan nog inte räkna med att hålla "fingolv" där inne i längden =).

Mvh,
Markus

Utloggad Knurr1

SV: Poolpump och filter i poolhus
« Svar #2 skrivet: maj 20, 2020, 22:36:38:38 »
Har ganska exakt en sådan installation,funkar kanon.Drog slangarna i i 110 markpvc så långt det gick,kan teoretiskt dra ur slangarna vid eventuellt byte.Behöver inte gräva upp hela trädgården,ligger oisolerade,värmeförluster? Ja lite blir det väl men flödet i slangarna är ju ganska högt så det hinner nog inte kylas så mycket.Skönt att ha alla grejer i garaget vid service/ underhåll men framförallt slippa ljudet

Utloggad Delpaxton

SV: Poolpump och filter i poolhus
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2020, 09:23:07:07 »
Uppdatering 20200707:
Nu är prylarna inkopplade, återkommer med bild, men det blev ok tycker jag.

En fråga: Pumpen får jobb cirka 1 min innan den får igång trycket och skickar vattnet vidare till sandfilter osv. Jag har satt en backventil prcis innan pumpen då pumpen ligger ovanhögre än bräddavloppet men det tar ändå ett tag. Är det skadligt för pumpen eller är det normalt? Det finns ju en viss mängd vatten i pumpen så den går ju inte torrt men samtidigt inte med full vattenmängd. Hoppas jag förklarar begripligt.

Vad säger ni?

/Henrik

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolpump och filter i poolhus
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2020, 10:10:35:35 »
Jag tänker inte garantera att ditt håller så att jag blir ersättningsskyldig, men så har jag det också tidvis. Om jag dammsuger och t.ex. tar upp slangen ur vattnet för att tömma den så får jag in luft. Då står den och frustar ett tag innan den börjar pumpa ordentligt. Så har jag haft det i åtta år, så jag tror att det är tillräckligt att det är lite vatten kvar i pumpen för att den inte ska paja axeltätningarna.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Delpaxton

SV: Poolpump och filter i poolhus
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2020, 16:27:41:41 »
Tack för svar Erik, jag kommer inte be dig om ersättning  ;)

Någon med liknande erfarenhet, som har pumpen liggandes högre än bräddavloppet så att det tar ett tag innan pumpen får upp trycket, hur resonerar ni? En fundering är om backventiken verkligen gör någon nytta, det kanske den gör. Det är bara det att det tar ett tag innan pumpen "orkar" öppna upp den och "sörpla" i sig det vatten som ligger i slangen mellan bräddavlopp och ventil

/Henrik

Utloggad Mörts

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Ekerö
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Poolpump och filter i poolhus
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2020, 08:06:12:12 »
Hej,
Jag har pumpen ca 80 cm över breddavloppet. Monterade en backventil strax innan pumpen för att kunna fylla upp pumpen med vatten innan uppstart, Har inga problem med att pumpen har det svårt att starta efter att varit avstängd ett tag. Vid uppstart för säsongen stoppar jag in vattenslangen så långt det går i breddavloppet och väntar någon minut innan jag startar pumpen. Fungerar perfekt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan