VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sänka Cyanursyra halten  (läst 37271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #10 skrivet: juli 18, 2013, 06:41:53:53 »
Intressant diskussion!

Uv genom pooltak: kanalplasttaken verkar vara försedda med en film som blockar uv. Oklart för mig hur effektiv den är.

Diskussionen i länken ovan verkar föreslå en helt annan strategi för rening. 3-4ppm fc är ju skithögt, jag har 0,5ppm. Inte skulle jag vilja öka det med 600% bara för att kunna ha högre cya (och i mitt fall ev minska klorförbrukningen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2013, 09:08:24:24 »
Med en särskild UV blockerande behandling av ett pooltak så borde det ju stoppa solens effekt som ni säger.


Diskussionen i länken ovan verkar föreslå en helt annan strategi för rening. 3-4ppm fc är ju skithögt, jag har 0,5ppm. Inte skulle jag vilja öka det med 600% bara för att kunna ha högre cya (och i mitt fall ev minska klorförbrukningen.

Du missar lite av poängen tycker jag. Om du har 0,5ppm fritt klor utan cya alls, så är det 5ggr starkare än om du har 3ppm fritt klor och 30ppm cya, dvs hår, skinn, baddräkter angrips 5 ggr fortare i din pool än i en pool med cya och högre halt klor. (Klorets effektivitet är omvänt proportionellt mot cya halten).
Detta är dock som du säger en annan strategi för rening än vad som oftast lärs ut. Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att säga att det stämmer till 100% eller att rekommendera andra att gå emot våra gängse rutiner och anpassa klornivån efter cya halten. Det verkar dock mkt väl underbyggt både från ett teoretiskt kemiskt perspektiv och från praktisk erfarenhet av dem på forumet.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #12 skrivet: juli 18, 2013, 09:42:39:39 »
Ja, alltså mer än 160ppm. Vet alltså inte exakt hur mycket eftersom Scubans  mätområde är max 160ppm. Har alltså enbart använt veckoklor tills nu. En tid framöver få det bli vanligt snabbklor istället. 
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #13 skrivet: juli 18, 2013, 10:49:15:15 »
"Snabbklor" är ofta diklorisocyanursyra (t.ex. Folkpools Snabbklor är diklor), och det ökar cya halten t.o.m. snabbare än veckopuckar gör.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Erica

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #14 skrivet: juli 18, 2013, 10:50:59:59 »
Erica, jag tror att solen bryter ner kloret även genom ett pooltak. Min blåa solfolie tar bort ca 75% av solens nedbrytning av kloret, och ett transparent pooltak borde släppa igenom mer av solstrålningen? I övrigt håller jag med dig :).


Oberoende av hur mycket eller lite UV som går igenom så kan du inte hålla på att sätta till cyanursyra om du inte har en någorlunda hög omsättning på vattnet. Syran anrikas, till slut blir det för mycket.

Med en särskild UV blockerande behandling av ett pooltak så borde det ju stoppa solens effekt som ni säger.

Du missar lite av poängen tycker jag. Om du har 0,5ppm fritt klor utan cya alls, så är det 5ggr starkare än om du har 3ppm fritt klor och 30ppm cya, dvs hår, skinn, baddräkter angrips 5 ggr fortare i din pool än i en pool med cya och högre halt klor. (Klorets effektivitet är omvänt proportionellt mot cya halten).
Detta är dock som du säger en annan strategi för rening än vad som oftast lärs ut. Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att säga att det stämmer till 100% eller att rekommendera andra att gå emot våra gängse rutiner och anpassa klornivån efter cya halten. Det verkar dock mkt väl underbyggt både från ett teoretiskt kemiskt perspektiv och från praktisk erfarenhet av dem på forumet.


Jag tror inte att resonemanget stämmer alls. Cyanursyran minskar nedbrytningen av kloret men att den skulle göra kloret mindre starkt på något sätt ser jag inga belägg för. Vi kör vår pool (inomhus) helt utan cyanursyra sedan 10 år, med ett klorvärde runt 1 ppm, och har aldrig stött på några av de effekter som du talar om med att hår, skinn eller dadräkter bleks av det. Givetvis bör man skölja ur baddräkter efter bad oberoende av klorhalt, men någon blekning har vi aldrig hittills haft problem med. Baddräkter bör ju tåla poolvatten... Inte ens när vi t.ex. haft poolfester och jag och andra ibland hamnat i poolen i festkläder som inte är tänkta för bad så har vi haft några problem med blekning. Vi hade för en tid sedan när en av våra döttrar hade efterparty till deras skolbal en tjej vars klänning (blå sammet) fällde något alldeles otroligt men det hade knappast något med klor att göra - det måste ha varit helt vattenlöslig färg och hade säkert hänt i rent klorfritt vatten också. Jag tror att blekning är ett problem som du bara får i offentliga bad där klorhalterna, både vad det gäller fritt och bundet klor, oftast ligger mycket högre ån i privatpooler. I en välskött privatpool har du heller inte någon kraftig klorlukt, men går du in i en simhall märks den ju ofta direkt, även om det faktiskt blivit bättre med dettra på senare år på de flesta ställen.

Utloggad MathiasS

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #15 skrivet: juli 18, 2013, 12:21:58:58 »
Med en särskild UV blockerande behandling av ett pooltak så borde det ju stoppa solens effekt som ni säger.

Du missar lite av poängen tycker jag. Om du har 0,5ppm fritt klor utan cya alls, så är det 5ggr starkare än om du har 3ppm fritt klor och 30ppm cya, dvs hår, skinn, baddräkter angrips 5 ggr fortare i din pool än i en pool med cya och högre halt klor. (Klorets effektivitet är omvänt proportionellt mot cya halten).
Detta är dock som du säger en annan strategi för rening än vad som oftast lärs ut. Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att säga att det stämmer till 100% eller att rekommendera andra att gå emot våra gängse rutiner och anpassa klornivån efter cya halten. Det verkar dock mkt väl underbyggt både från ett teoretiskt kemiskt perspektiv och från praktisk erfarenhet av dem på forumet.

Nja, den polletten har nog trillat ner även om jag kanske inte uttryckte det så väl i texten. Som sagt, en helt annan strategi för reningen och på någotvis känns det ju bättre att ha så lite kem i som möjligt. 0,4ppm är väl gränsen för klor i dricksvatten och då känns det ju rätt ok med 0,5ppm i poolen, oavsett om det är mer verksamt än mer klor + syra.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad SingingSailor

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #16 skrivet: juli 18, 2013, 19:47:40:40 »
Intressant och rolig diskussion :)

Mathias, jag håller helt med om att ju mindre kemikalier desto bättre och att 0,5ppm klor är helt ok även utan cyanursura.
Erica, jag håller också absolut med om att man inte skall använda klor med cyanursyra som främsta klormetod i inomhuspooler eller i pool med tak.

Om jag förstått rätt så har ni båda två automatik för att dosera kloret, och kan då hålla en konstant nivå på 0,5 resp 1,0 ppm klor utan bekymmer. Jag är helt övertygad om att det är en perfekt klornivå för er, och att den klornivån är så låg att den inte på något sätt orsakar några problem med hår, baddräkter etc även utan cyanursyra. Ni har säkerligen mycket välskötta pooler :), och det finns ingen anledning att ändra på hur ni gör.

Jag har dock sett många missförstånd om cyanursyra, "klorblockering" mm på forumet och på andra ställen, och vill försöka bidra till att öka förståelsen.
Jag är övertygad om att cyanursyran reducerar klorets effekt redan vid låga halter av cyanursyra. En låg halt av cyanursyra tror jag är positiv för många pooler, för att skydda mot UV-ljuset, men också eftersom man då kan öka klorhalten utan att få negativa effekter och därmed har en "klorbuffert" och inte behöver justera klorhalten lika ofta.

När man tillsätter klor i vatten bildas hypokloritsyra, HOCl, som delvis uppdelas i hypokloritjoner, OCl- . Det är hypokloritsyran som är den aktiva substansen som har oxiderande och desinfekterande verkan. Med 30ppm cyanursyra i vattnet så är dock 95% av kloret bundet till cyanursyran, 2,5% är hypokloritsyra och 2,5% är hypokloritjoner (vid pH 7,5). Koncentrationen av aktivt klor, HOCl,  - och därmed hastigheten med vilken kloret oxiderar organiska ämnen - är därför mycket mindre med cyanursyra i vattnet.

Detta förklaras många gånger bättre än jag kan i bl.a. denna post:
(Varning för djup kemiteori :) )
http://www.troublefreepool.com/pool-water-chemistry-t628.html#p50548
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad MathiasS

SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #17 skrivet: juli 18, 2013, 20:45:39:39 »
Ja jag tycker definitivt detta tål att funderas på. Även om klornivån är låg i min pool så går det ju bevisligen åt rätt mycket flytande klor och det är inte gratis. Jag gör lite mätningar nu i veckan när belastningen är låg för att förstå om det är vi som badar som förbrukar klor genom nedsmutsning eller om det bryts ner ändå (av tex uv).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #18 skrivet: juli 18, 2013, 23:38:03:03 »
Bra förklaring av cyanursyra och klor. Still confused but at a higher level som min kollega brukar säga. Man lär sig lite varje dag.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Grenis

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 38
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sänka Cyanursyra halten
« Svar #19 skrivet: juli 19, 2013, 20:55:54:54 »
"Snabbklor" är ofta diklorisocyanursyra (t.ex. Folkpools Snabbklor är diklor), och det ökar cya halten t.o.m. snabbare än veckopuckar gör.
Kollade på burken och du har rätt. Det är diklor. Det är alltså det som ökar cyanursyrahalten? Något tips om klor jag kan använda för att inte öka på cyanursyra halten ytterligare ?
Folkpool 4X8m, Pooltak Dallas Exellence. Gullberg & Jansson 9kw

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan