Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Diskretaste vinterskydet  (läst 1958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Övermod och ryggskott

Diskretaste vinterskydet
« skrivet: juni 15, 2022, 15:32:53:53 »
Nästan färdig med poolbygget. Om ett par dagar står vattnet så högt att jag får veta om jag byggt en badbar pool eller en dyr fontän. Första doppet så snart värmaren gjort sitt. Hög tid att börja tänka på vintern med andra ord.

Eftersom vi bor på en gammal kulturskyddad gård har vi försökt gömma poolen så gott det går, för att den inte ska skära sig för mycket mot de gamla byggnaderna. Alltså inget växthustak eller någon vattenrutschkana. Så litet uppstick över gräsytan som möjligt, smalt trädäck runt om och rib-cover (som tyvärr inte gick att hitta i gräsgrönt).

Först nu inser jag att planen med vanliga vinterplåtar kommer smälta in rätt dåligt och ligga där och synas stor del av året. Finns det något diskretare som funkar?

Folkpool har ett mjukt skydd i mögelgrönt som lägger sig på vattenytan. https://www.folkpool.se/produkter/pool/pooloverdrag/vinteroverdrag/vinteroverdrag-rektangulart-dukmatt-45-x-105-m.html
Någon som har sett ett sånt i verkligheten eller bara känner för att ha en åsikt om det ändå? Håller det, ser det ok ut, blir poolen helt full med skit till våren? Jag anar vad jag får för svar om jag frågar Folkpool, så jag vänder mig hit istället.

Någon annan diskret och fungerande lösning jag missat? 10*4 m om det spelar någon roll.

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Diskretaste vinterskydet
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2022, 07:37:46:46 »
Rent spontant tänker jag varför inte bara måla vinterplåtar i önskad färg?
Kan ju bryta färgen i vilken kulör du vill sen bara rolla på den så bör det ju smälta in bra.
Vinterplåtar är dessutom beprövade och säkra så du slipper oroa dig.
Bara en jäkla meck med att flytta runt för sägsong men så blir det ju om man inte kör tak förstås.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Övermod och ryggskott

SV: Diskretaste vinterskydet
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2022, 09:57:35:35 »
Måla plåtarna är absolut ett sätt att göra dem diskretare, men jag vill helst slippa ha plåtar. Poolen är på en del av tomten som är "parklik" med böljande gräsytor och gamla träd. Med plåtar ser det ut som man man grävt ner en industrilokal vars tak sticker upp. Även om en gräsgrön industri smälter in bättre än en metallfärgad, så hoppas jag hitta något osynligare.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Diskretaste vinterskydet
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2022, 12:00:40:40 »
Måla plåtarna är absolut ett sätt att göra dem diskretare, men jag vill helst slippa ha plåtar. Poolen är på en del av tomten som är "parklik" med böljande gräsytor och gamla träd. Med plåtar ser det ut som man man grävt ner en industrilokal vars tak sticker upp. Även om en gräsgrön industri smälter in bättre än en metallfärgad, så hoppas jag hitta något osynligare.

Rehaus lamelltäcke skall klara infrysnig har jag läst men inte så vanligt lamelltäcke i sverige men kan kanske vara värt för dig att kolla upp
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Moana

SV: Diskretaste vinterskydet
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2022, 15:21:03:03 »
Lägg konstgräs ovanpå plåtarna! 😃
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Övermod och ryggskott

SV: Diskretaste vinterskydet
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2022, 12:19:43:43 »
Tio poäng för kreativiteten med konstgräs.

Ingen som sett ett sånt där jag länkade till som lägger sig på vattenytan?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan