VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kopplingshjälp!  (läst 2407 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LUS

Kopplingshjälp!
« skrivet: maj 21, 2015, 16:37:02:02 »
  Har problem med min Phalensvärmare, den läcker i gängan, vad göra?  Det är en 2" invändig gänga nu som jag satt plastkoppling och limmat dit en 50 mm slang, den läcker i gängskarven och undrar hur jag får det tätt. Har provat Lin, lim, gängtejp och det läcker ändå! Finns det metalldelar som övergår i limbart 50 mm? Vill ha det ok innan vi säljer huset.
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Kopplingshjälp!
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2015, 17:59:10:10 »
Använd gängpasta typ Locher eller motsvarande ihop med linet så blir det tätt.
http://www.rinkabyror.se/artikel/locher-pasta-burk-400-g/
Vilken VVS-butik som helst bör ha det på hyllan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Kopplingshjälp!
« Svar #2 skrivet: maj 21, 2015, 18:09:37:37 »
Loctite 5331 fungerar perfekt på plastgängor!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad LUS

SV: Kopplingshjälp!
« Svar #3 skrivet: maj 21, 2015, 19:27:56:56 »
  Är nog det jag använt ser det ut som! Får försöka en gång till och ta lin och dra ännu hårdare.
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Kopplingshjälp!
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2015, 19:40:10:10 »
Du ska inte behöva dra hårt med lin och pasta, det tätar även om gängan inte är helt åtdragen.
Jag brukar börja med pastan så den fyller upp gängorna och sen dra jag linet runt och jobbar in det i gängorna så pastan trycks igenom och linet blir helt täckt av det.
Om det inte trycks igenom helt så kan man lägga på lite mer pasta utanpå och jobba in det i linet.
Glöm inte att lägga på linet åt rätt håll så det följer med gängorna när man drar åt det.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: Kopplingshjälp!
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2015, 19:44:27:27 »
Loctite 5331 fungerar perfekt på plastgängor!
Funkar det lika bra eller bättre än lin och gängpasta? Det låter nästan för bra för att vara sant.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Kopplingshjälp!
« Svar #6 skrivet: maj 21, 2015, 20:48:49:49 »
För mig har det fungerat perfekt. Hade några läckande kopplingar som jag använde detta på och de har inte läckt sen dess. Enkelt, snabbt och tätt. Vad mer kan man begära? =)
Det är ju lika bra med lin och pasta men det kräver ju att man gör rätt, med denna är det svårt att göra annat än rätt.
I plast kände jag att man kanske inte ville göra gängningen trög då det inte är lika hållbart som metallkopplingar. Därför körde jag med Loctites lösning och det fungerade galant. O0
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: Kopplingshjälp!
« Svar #7 skrivet: maj 21, 2015, 21:11:42:42 »
Ok, tack för info!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag