CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Är filterglas ”trögare” än filtersand?  (läst 767 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyS

Är filterglas ”trögare” än filtersand?
« skrivet: juni 17, 2023, 13:51:20:20 »
Nu vid säsongsstart för vår pool så fick jag tummen loss att byta innehållet i vårt filter/pump.
Dags för den befintliga sanden att byta plats med det filterglas som jag rekommenderades och köpte hos Folkpool (inför förra årets säsong).
Fixat förra helgen och poolfiltret startat.
Så långt allt OK men… upplever att filtreringen och antalet ”pumpade/omsatta” liter vatten inte är vad det brukar vara. Sämre nu. Å då även efter backspolning (fler än en under veckan).
Vilket får mig att fundera över om filterglas generellt ger större ”motstånd” än motsvarande mängd filtersand.  ???

Googlar mig till att en av uppsidorna med glas vs sand skall vara att mängdbehovet är 15-20 % mindre.
Vilket logiskt då skulle kunna betyda att man inte bara kan utan ska fylla sitt filter med 15-20 % mindre material (glas).
Att detta är förklaringen till att vi nu inte får ”rätt sprutt” med vårt filter/pump.
(Vattnet, övervintrande, är för övrigt fortsatt grönt. Har chockklorerat rejält samt använt flockningsmedel – antar att det nu bara är tålamod och ett bra filter som gäller.  :-\)

Någon som vet eller har liknande erfarenheter?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Är filterglas ”trögare” än filtersand?
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2023, 08:24:44:44 »
Måste säga att jag har svårt att se att glas skulle vara bättre än sand, har inte fått någon bra förklaring till det heller.
Om poolen är grön kan det ju plugga rätt fort i filtret även med sand - efter klorering.
Men är det sämre flöde direkt efterbackspolning så verkar det ju ha med glaset att göra, antingen är det en finare fraktion på glaset än på sanden du haft, eller så har du fyllt för mycket?

Finns även sand med olika stora sandkorn, om jag minns rätt har jag sett 0.4-0-6 mm och 0.6-0.8 mm kornstorlek.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag