VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kan bottenmattan bli blöt?  (läst 1071 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Kan bottenmattan bli blöt?
« skrivet: juni 02, 2021, 17:34:57:57 »
Ställde frågan i min byggtråd men behöver ett svar lite kvickt.

Jag sätter en rund stålpool. Konstruktionen är självbärande med plåten istucken i en botten- och en topprofil. Poolen ska ha en bottenmatta mellan liner och betong, som jag förstår det så skyddar den pvcn i linern från att reagera med betongen.

Två frågor om den här bottenmattan;

1; som jag förstår det så ska bottenringen som plåten monteras i stå PÅ mattan. Dvs den ska vara större än pooldiametern. Tror jag fått 6 m matta. Blir väl lättast att grovklippa den uppe på gräsmattan så den inte river ner massa jord från väggarna?

2; kommer ju ta lite tid innan allt är borrat/sågat i plåten och linern kan komma på plats. Antar därför att det inte gör något om det regnar på bottenmattan? Om det gör det, måste den torka innan linern kan monteras?  <dontkn>


Poolgiganten

Utloggad Basic

SV: Kan bottenmattan bli blöt?
« Svar #1 skrivet: juni 08, 2021, 21:20:23:23 »
Ställde frågan i min byggtråd men behöver ett svar lite kvickt.

Jag sätter en rund stålpool. Konstruktionen är självbärande med plåten istucken i en botten- och en topprofil. Poolen ska ha en bottenmatta mellan liner och betong, som jag förstår det så skyddar den pvcn i linern från att reagera med betongen.

Två frågor om den här bottenmattan;

1; som jag förstår det så ska bottenringen som plåten monteras i stå PÅ mattan. Dvs den ska vara större än pooldiametern. Tror jag fått 6 m matta. Blir väl lättast att grovklippa den uppe på gräsmattan så den inte river ner massa jord från väggarna?

2; kommer ju ta lite tid innan allt är borrat/sågat i plåten och linern kan komma på plats. Antar därför att det inte gör något om det regnar på bottenmattan? Om det gör det, måste den torka innan linern kan monteras?  <dontkn>

Jag kan inte uttala mig men logiskt nog borde den tåla vatten då den ändå befinner sig i en fuktig miljö?

Får man fråga vilken pool ni bygger, alltså leverantör eller vad man ska säga? Ska se om jag hittar ditt projekt då jag bygger en liknande konstruktion..

Utloggad Moana

SV: Kan bottenmattan bli blöt?
« Svar #2 skrivet: juni 08, 2021, 23:16:45:45 »
Vet inte om det är samma slags matta, men den som sitter under vår liner fick absolut inte bli blöt.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kan bottenmattan bli blöt?
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2021, 08:02:16:16 »
Kan tänka mig att den växer om den blir blöt, och har du då ställt på poolen redan så blir ju duken för stor och kan bli rynkig, det kommer att synas på botten av poolen.
Sedan du väl fyllt poolen med vatten så gör det nog inget (går nog inte undvika) att mattan blir blöt, för då håller vattentrycket emot eventuella "svällningar" av bottenmattan.

Min killgissning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan