CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Läckage och bubblor i inloppet  (läst 3590 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad preske

Läckage och bubblor i inloppet
« skrivet: juli 16, 2013, 14:41:26:26 »
Hej.
Vi har ett problem med läckage.
Det är en gjuten markpool 4x9 och ca 1,5m djup. Pump och filter står i pannrummet i källaren som ligger intill poolen.
- Oavsett om jag kör pumpen eller ej läcker det, ca 0,3cm/timme, poolen är ca 4x9m så det är en jäkla massa vatten.
- Jag har bubblor i pumpens glaslock och påtagligt med bubblor i inloppet.
- Det läcker under breddavloppet.
- VP inkopplat, men det spelar ingen roll om jag använder den eller kopplar ur den.
- Finner inget vatten, mer än något miniläckage vid filtret.

Har Ni några tips på hur/var jag ska felsöka?
Inloppen är framgrävda och täta.


Vänliga hälsningar
Fredrik

Poolgiganten

Utloggad Jarlen

SV: Läckage och bubblor i inloppet
« Svar #1 skrivet: juli 16, 2013, 16:06:27:27 »
Du måste berätta lite mer om din pool. Är det t.ex. liner i den eller är den kaklad? Vad har du för rör mellan breddavlop, pump, returer,mm?

Utloggad preske

SV: Läckage och bubblor i inloppet
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2013, 16:10:57:57 »
Gjuten betongpool.
Det är platsrör inomhus och tvåtums plastslang utomhus. Några 90graders böjar finns på vägen enl tidigare ägare.

Utloggad Erica

SV: Läckage och bubblor i inloppet
« Svar #3 skrivet: juli 16, 2013, 17:17:27:27 »
Har poolen varit tät tidigare och sedan börjat läcka så skall man nog inte misstänka betongen. Det verkar mycket troligare att någon ledning eller skarv läcker. Man kan även få läckage i centralventilen så att vatten går till avlopp utan att man märker det (vi råkade ut för detta en gång) men då skulle läckaget vara mycket större när pumpen är igång. Läckan måste finnas på sugsidan, vid skimmern eller mellan skimmern och pumpen. Alla läckor på trycksidan skulle ge ett läckage som flerfaldigades när man startar pumpen.

Utloggad Jarlen

SV: Läckage och bubblor i inloppet
« Svar #4 skrivet: juli 16, 2013, 18:18:31:31 »
Jag förutsätter att slangen utomghus är nergrävd eller gömd under ett trädäck el.dylikt. Då kan det var någon av slangens 90 graders språng som läcker ut i backen. Det kan hända saker under vinterhalvåret med en pem-slang som är nergrävd. Om det står lite vatten kvar så kan tjälen trycka isär kopplig och slang eller t.o.m. spränga kopplingen.

Utloggad TommyC

SV: Läckage och bubblor i inloppet
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2013, 18:26:18:18 »
Ja, troligast är ju den koppling i marken som är svårast att komma åt enligt Murphy. Jag skulle dock börja med att titta under bräddavloppet för jag gissar att det är lättare att komma åt där. Ganska dumt att lägga kopplingar i mark för att fixa böjar om det nu är så det är gjort. Det går ju att böja PEM-slangen utan att använda kopplingar även om det inte är lätt. Om rimligt mycket jobb så skulle jag överväga att dra om den slangen utan att använda kopplingar i mark. Det sparar problem i framtiden.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad preske

SV: Läckage och bubblor i inloppet
« Svar #6 skrivet: juli 18, 2013, 11:56:43:43 »
Centralventilen är problemet! Som tur är har vi en avstängningskran till avloppet, så problemet är avhjälpt.

Tack för input.

Fredrik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag