Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ny säljer vi åter Poolsvampen!  (läst 51460 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #10 skrivet: maj 16, 2015, 11:34:01:01 »
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4524.msg33998#msg33998
(tidigare pool-svampstråd)

Funnits många diskussioner om pool-svampar genom åren i forumet - har för egen del aldrig direkt "trott" på någon av dem och har kört med Biltemas insektssvamp och gel-rengöringsmedel av "vatten-kant" som fungerat helt OK.
Fick i år med mig en "mirakel"-svamp för en tjuga och testade runt "vatten-kant" utan gel-medel och den gjorde i princip mer rent med mindre arbete än innan så det blir nog till att skifta åsikt......  <hmm>
Är ju inte direkt så intresserad av att "behöva" gel-preparat heller och detta fungerade perfekt med bara svampen!

Rickard, såg din "reklam-blänkare" om den svamp du vurmar för som tydligen säljs i 10-pack för 189:-, blir nog trots allt till att testa....  ;D

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: maj 16, 2015, 13:29:51:51 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #11 skrivet: maj 16, 2015, 13:03:07:07 »
Mmm, lika bra att bara sälja 10-pack, för dom är bra till allt möjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #12 skrivet: maj 13, 2016, 19:24:01:01 »
Funkar den under vattnet på en pooltrappa??

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #13 skrivet: maj 13, 2016, 22:13:10:10 »
Ja, de fungerar bra under vatten, de blir skörare i vatten, men så länge de håller ihop så fungerar de (enligt mig) otroligt bra.
Jag har i alla fall aldrig provat något bättre.
Jag påstår inte att de kan ta bort allt "skit", men de fungerar bättre än allt annat jag provat i alla fall.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Enis

SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #14 skrivet: maj 31, 2016, 23:44:45:45 »
Funkar denna svampen till glasfiberpool?
Har tittat på lite olika svampar men är rädd för att repa poolen.

Mvh
Enis
Glasfiber 6,2x3,1
Pooltak Dallas C
Värmepump 11Kw

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #15 skrivet: juni 01, 2016, 07:17:10:10 »
Jag använder den i alla fall i vårt spabad och kan inte se att den gör någon som helst skada.
Skulle förvåna mig mycket om det var någon skillnad i en glasfiberpool.
Som alltid med saker som har en lätt slipande effekt så bör man prova på en liten yta för att se om det blir någon påverkan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad BadarLasse

SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #16 skrivet: juni 02, 2016, 17:32:07:07 »
Jag använder den i alla fall i vårt spabad och kan inte se att den gör någon som helst skada.
Skulle förvåna mig mycket om det var någon skillnad i en glasfiberpool.
Som alltid med saker som har en lätt slipande effekt så bör man prova på en liten yta för att se om det blir någon påverkan.

Tackar för tipset här, kollade i shopen och beställde. Beställde även en elmätare så man kan kolla hur mycket el spabadet mumsar i sig. Nu kommer lortkanten hållas tillbaka samt att jag får veta vad välbefinnandet med spabad kostar😄

// LL
Marquis E-545

Utloggad mojjen

SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #17 skrivet: juni 15, 2016, 15:32:12:12 »
Hade en diskussion för nåt år sedan med en av driftteknikerna på en av Göteborgs Badanläggningar. Han varnade för att använda mirakelsvampar. När de löser upp sig (Förbrukas) så blir partiklarna så fina att de passerar filtren in till pumparna. De hade ett fall med en pump som överhettade pga av detta och ar numera totalförbjudit användningen av mirakelsvamp. Skall vara något bättre med de ljusa modellerna som normalt inte har slipmedel jämfört med mörkare som ofta har slipmedel.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #18 skrivet: juni 16, 2016, 07:28:54:54 »
Jag har använt det i vår pool i 5 år utan att märka några som helst tendenser till påverkan på pump eller annat, känns som att de letade en orsak till sitt problem och "hittade" det i mirakelsvamparna.
Sen är det ju svårt att jämföra ett publikt bad där de kanske använt dem 1 gång/veckan på stora ytor, med en privat pool där man använder dem (vi i alla fall) enbart vid vårstädningen.
Tror nog att damm som följer med luften ute är värre när det gäller att slita/slipa på axlar och tätningar.
Hur en pump skulle kunna gå varm av slipmedel har jag dock svårt att förstå, kanske har de pumpar med externt matade vattenkylda tätningar eller nåt sånt.
OM något så skulle det i en vanlig poolpump kunna orsaka läckage vid axeltätningen, varmgång ser jag som helt uteslutet.
Den där typen av påståenden tar jag i alla fall med en stor nypa salt.
Men visst, det kan vara onödigt att låta ungarna leka med svamparna tills de är helt borta.
Normalt försvinner väldigt lite av svamparna under användning, själv delar jag ofta en svamp på mitten och använder den till kanske 1/4-del till halva poolens vattenlinje, sedan byter jag för att den "tappar effekt" inte för att den har förbrukats.
Så totalt två svampar som knappt "slits" alls en gång/år borde absolut inte kunna skada något i pumpen i en villapool i alla fall, det är min åsikt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad mojjen

SV: Ny säljer vi åter Poolsvampen!
« Svar #19 skrivet: juni 19, 2016, 10:16:01:01 »
g kan kommit ihåg fel, att det är filtren som blockeras, och därigenom belastade pumpen. Jag använder dock själv fortfarande svamp vid enstaka tillfällen. Men inte var och varannan vecka som jag gjorde innan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan