VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare  (läst 2375 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #10 skrivet: maj 21, 2022, 14:10:23:23 »
Ja, möjligheten att kunna bada under taket vid mindre bra väder är en mycket stor fördel med ett pooltak. Vi öppnar bara 1-2 meters lucka mitt på taket om det är minst 28 grader i luften och sol. Det brukar ske någon eller några få gånger per sommar. 32 grader är optimal vattentemperatur för oss.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #11 skrivet: maj 21, 2022, 23:18:23:23 »
Lovade återkoppling om min klorautomat. Finns många modeller, har tyvärr inte kvar uppgiften om var jag köpte min. Men jag kom på att jag skrev en hel del i min byggtråd om när jag kopplade in den. Kolla här och bläddra upp och ner i tråden så hittar du lite info.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg65800#msg65800
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #12 skrivet: maj 22, 2022, 22:33:13:13 »
Hej Solpool,

CYA är ett dynamiskt värde och inte ett fast värde med typ klorlås.

Det finns två sätt att räkna på risk med sitt vatten då CYA-baserat klor används.
1.   7,5%-metoden
2.   Kvoten 20

Ex. 1. Du har 50ppm uppmätt CYA. Din nollnivå för fritt klor är då; 3,75ppm uppmätt fritt klor.
Låter mycket i världen med värden. Allt är inte sant. Var ligger riktlinjen med fritt klor och vad är fritt klor?

Ex. 2. Du har 100 ppm i CYA och uppmätt fritt klor till 5 ppm. Då hamnar du på kvoten 20. Du har ett riskvatten.

Inte alltid uppmätta värden visar verkligheten.

Sen har Lonza tagit fram en automatik för kalciumhypoklorit. En dosör med puckar som inte innehåller CYA. Har berättat om denna lösning i två år nu. Ingen verkar nappa på ideen att sälja denna?

Roger

Utloggad ktd

SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #13 skrivet: maj 22, 2022, 23:59:49:49 »
Sen har Lonza tagit fram en automatik för kalciumhypoklorit.
Jag snubblade över den förra året när jag letade ”långtidsverkande” ostabiliserade klorpuckar men tolkar det som att det bara finns i USA.
Vet du om det går att få tag i systemet här på vår sida havet?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #14 skrivet: maj 23, 2022, 06:54:30:30 »
Jag kan kolla om det är något jag kan ta hem och sälja i webshopen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Klorpuckar - behöver lite hjälp som ny poolägare
« Svar #15 skrivet: maj 23, 2022, 09:30:16:16 »
Den kräver samma företags speciella 7 grams klorbriketter, redan där svalnar mitt intresse. Lite för komplicerad för min smak som lösning på ett obefintligt problem. Dom är inriktade på kommersiella pooler men det finns en model (easiflo® First 20) som är avsedd för 20-500 kubikmeter. Säkert jättekul att ha en sån så länge som den inte krånglar. Någon som orkar kan väl leta fram vad kostnaden är för den mindre doseraren och styrsystemet samt vad briketterna kostar. Jag har inte hittat någon installationsmanual än men det finns säkert att få.

Edit: Här finns prisexempel och installationsmanual: https://www.poolandspacentre.co.uk/products/hth-easiflo-complete-feeder-units.html  Med dagens kurs 0,0953 €/SEK så blir det 25 tusen kr för dosören Easiflo 1. Jag har inte hittat något pris på deras styrsystem men det går troligen även att använda andra styrsystem.

Här finns en bra informationsfilm: https://www.hth-pro.com/videos.html

Det finns en återförsäljare i Malmö

Name
Brenntag Nordic AB Hyllie Stationstorg 31
Category
Chemicals Distributor
Postal Address
Hyllie Stationstorg 31 215 32 Malmö
Country
Sweden
Contact phone number
+46 40 28 73 00
Contact email
office@brenntag.se

« Senast ändrad: maj 23, 2022, 12:27:36:36 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan