VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?  (läst 2291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktd

Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« skrivet: maj 06, 2022, 12:22:36:36 »
Har bytt vatten inför säsongen och håller på att fylla igen. När vi byggde och startade poolen justerade jag poolen med Höj Kalk men frågan är om det behövs. Enligt TFP så behöver man inte bry sig om lågt värde om man har vinylpool.
Citera
Is Calcium Level Important in Vinyl Pools?

In a vinyl liner pool there is no need for calcium, though high levels can still cause problems, mostly from the scaling of calcium carbonate.

Men det kan ju finnas andra aspekter än att inte linern tar skada som gör att jag bör höja till runt 200 ppm. Vad säger ni andra?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2022, 08:46:33:33 »
Jag vet inte heller, men det skulle vara bra att få detta klargjort, onödigt att lägga ut pengarna på något som inte behövs.
Har kanske Roger något att tillföra i denna fråga?

Samma gäller för SPA-bad också.

Den som installerade vårt SPA var i alla fall noga med kalciumhårdheten, om det bara var för att hans testkit mätte den, eller om det finns skäl att ha rätt nivåer framgick aldrig.
Kanske gjorde han det baserat på okunskap?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2022, 10:59:44:44 »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ktd

SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2022, 13:50:59:59 »
Fick hem ett Ca-test idag. Testade mot kranvattnet det verkar stämma mot vattenverkets rapport (35 ppm) och tog ett i poolen som också verkar ok. Något högre poolen men ungefär samma vilket är naturligt.

Nu hoppas jag att Roger. kan komma med input. :) Eftersom att jag i stort sett bara kommer använda kalciumhypoklorit (pga. att jag inte vill öka cya), kommer jag behöva oroa mig för att kalciumhårdheten slår i taket?
Sett en tabell som nämner att For every 10 ppm FC added by Cal-Hypo, it also increases Calcium Hardness (CH) by at least 7 ppm.

Citera
For every 10 ppm Free Chlorine (FC) added by Trichlor, it also increases Cyanuric Acid (CYA) by 6 ppm.
For every 10 ppm FC added by Dichlor, it also increases CYA by 9 ppm.
For every 10 ppm FC added by Cal-Hypo, it also increases Calcium Hardness (CH) by at least 7 ppm
To reduce your CYA you have to do a partial drain and refill
Länk
« Senast ändrad: maj 18, 2022, 13:55:17:17 av ktd »

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2022, 15:36:49:49 »
Hej,

När man tillverkade en liner förr så användes kadmium och bly som stabilisatorer. Dessa förhindrar eller minskar risken för nedbrytning av materialet. Idag är dessa två förbjudna. Nu används kalcium och zink. Alltså den finns en del kalcium i linern, en viss koncentration.

Som kemin fungerar det så att hög koncentration går mot låg koncentration. Lek med tanken att kalciumkoncentrationen i vattnet är noll. Då kan kalciumet vandra ut i vattnet och ett hålrum kan bildas i linern. Där kan vatten ta sig in och expandera linern. Nu är inte verkligheten lika lätt. För att kalciumet ska kunna ta sig ut i vattnet behövs fler saker som värme, tänjning och fel kemi.

Kalciumhalten i vattnet blir ointressant om temperaturen inte är för hög. Tänjning kan påskynda förloppet. Gissar på att detta är anledningen varför olika liners har olika maxtemperatur.

Jag har sett en liner som ursprungligen hade paletter som nästan alla lossnat. I detta fall för hög temperatur på vattnet.

Höj kalk handlar om att ha kalcium i vattnet. Att öka koncentrationen i vattnet så den är högre i vattnet än i linern.

Höj kalk är inte kalk. Det är ett salt som heter kalciumklorid. Syftar till att öka koncentrationen av kalciumjoner i vattnet.

Använder du kalciumhypoklorit kommer du alltid ha rikligt med kalcium i vattnet. Onödigt med att tillsätta höj kalk.

Tillbaka till poolen som tappat sina paletter. De använde kalciumhypoklorit. Det hände trots mycket hög ”kalkhalt” i vattnet. Förutom hög temperatur hade denna pool högt pH. Läser man om vad som kan orsaka detta hos en liner kan man se; låg kalkhalt, hög temperatur och lågt pH. Det senare tror jag inte på. Högt pH fäller ut kalk. Alltså kalciumkarbonat.

Om det är så att linern innehåller zink så borde man också tillföra höj zink? Den produkten finns inte.

Så strunta i höj kalk nu när du ska köra kalciumhypoklorit.

För att linern ska hålla så länge som möjligt är det viktigt att inte överskrida linerns maxtemp. och undvik tänjning.

Du kommer endast behöva två kemikalier och dessa är kalciumhypoklorit och sänk pH. Undvik höj pH och höj alkalinitet. Vattnet blir mjölkigt direkt.

Med kalciumhypoklorit kommer alltid riktig kalk att bildas (kalciumkarbonat). Inget bekymmer med detta. Den bildas och stannar i mitt sandfilter.

Det har varit diskussioner om sand eller glas i filtret är bäst. Har själv samma sand som jag ibland får fylla på. Vet inte säkert men det kan vara så att sand är bättre på att fånga upp kalk än glas.

Tips!
Innan du sänker pH är det bra att göra en snabb backspolning för att få bort kalken. Gör du inte det kommer du få en ökad förbrukning av sänk pH. Vidare kanske rundgång på kemin med mjölkigt vatten från och till.

Detta klor kommer att tillfälligt höja pH då det bildas fritt klor. Är vattnet rent återgår pH till det som var ursprunget. Om pH ändå ligger kvar högt beror det på antal badande.

Sammanfattning;
Strunta i höj kalk. Gör ändå ingen nytta med ditt nya klor som ger samma effekt.

Använd bara sänk pH som hjälpkemikalie.

Undvik höj pH och höj alkalinitet. Ger mjölkigt vatten.

Du kommer få tokhöga värden på hårdhet och ”kalk”. Sluta mät dessa. Spelar ändå ingen roll i detta fall.

Backspola ditt filter innan du sänker pH. Du slipper rundgång i kemin och mjölkigt vatten.

Med vänlig hälsning
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #5 skrivet: maj 18, 2022, 17:47:00:00 »
Fick hem ett Ca-test idag. Testade mot kranvattnet det verkar stämma mot vattenverkets rapport (35 ppm) och tog ett i poolen som också verkar ok. Något högre poolen men ungefär samma vilket är naturligt.

Nu hoppas jag att Roger. kan komma med input. :) Eftersom att jag i stort sett bara kommer använda kalciumhypoklorit (pga. att jag inte vill öka cya), kommer jag behöva oroa mig för att kalciumhårdheten slår i taket?
Sett en tabell som nämner att For every 10 ppm FC added by Cal-Hypo, it also increases Calcium Hardness (CH) by at least 7 ppm.
Länk

Hej KTD,

Var tvungen att svara på detta inlägg också. Mitt svar till dig ser du ovan detta.

Var mycket inne på TFP tidigare. Tyvärr finns det idag bara rätt och fel där nu. Vidare har de inkomst av egna produkter. Kalciumhypoklorit är något dåligt enligt TFP. Jag håller inte med här......

Men bra att du visade diklor och triklor och hur mycket CYA det genererar. I detta land är det ofta fel angående detta. Triklor innehåller 55% CYA men genererar i 6 ppm CYA. Diklor innehåller 50% CYA men genererar i 9 ppm CYA om dessa genererar i 10 ppm FC.

Denna jämförelse är mer rättvis. Vilket betyder att diklor ökar CYA 50% fortare än triklor.

Klart att det går fort att CYA ökar i ett spabad. Vidare om du tillsätter skedar med diklor efter varje bad. Vattenbyte behövs mycket oftare då.


Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #6 skrivet: maj 18, 2022, 18:02:41:41 »
Jag vet inte heller, men det skulle vara bra att få detta klargjort, onödigt att lägga ut pengarna på något som inte behövs.
Har kanske Roger något att tillföra i denna fråga?

Samma gäller för SPA-bad också.

Den som installerade vårt SPA var i alla fall noga med kalciumhårdheten, om det bara var för att hans testkit mätte den, eller om det finns skäl att ha rätt nivåer framgick aldrig.
Kanske gjorde han det baserat på okunskap?
Till Rickard

Lite lustigt om att inte använda kalciumhypoklorit i spabad?

Oftast är anledningen till att det kan orsaka kalk vid värmaren?

Sen har man råd om alkalinitet och kalkhalt. Dessa två ger samma effekt med kalk vid värmaren.

Tror att den verkliga anledningen har att göra med sämre rostfritt osv. Kör man spaklor med dålig desinfektion så kommer också förmågan för kloret att oxidera materialet vara låg.

Höj kalk behövs inte i ett spabad.

Utloggad ktd

SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #7 skrivet: maj 18, 2022, 18:56:40:40 »
Tack för svar Roger. Så jag behöver alltså inte oroa mig för att min kalciumhårdhet blir för hög.

Och tack för tipset att backspols innan jag sänker pH.  O0
Det har jag inte gjort hittills.

Utloggad matbl

SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2022, 16:49:18:18 »
För pool så är det nog bra att hålla sig från kalcium om man har saltklorinator, det är kalcium som ger påväxt på plattorna i elektrolyscellen och sen släpper vid polvändning.
Då får man små vita flagor i poolen. Inte alls skoj och inte direkt lätta att bli av med heller. Jag har provat...



Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Ska jag bry mig om kalciumhårdheten?
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2022, 21:51:14:14 »
För pool så är det nog bra att hålla sig från kalcium om man har saltklorinator, det är kalcium som ger påväxt på plattorna i elektrolyscellen och sen släpper vid polvändning.
Då får man små vita flagor i poolen. Inte alls skoj och inte direkt lätta att bli av med heller. Jag har provat...
Det blir ett problem då råden ger en rätt kalkhalt som är rätt i en pool. Du har helt rätt om förtvålning i en klorinator. Kalk (kalcium) är en orsak.
Har man en kaklad, murad eller en liner kan kalkhalt vara av intresse för att bevara ytskiktet.

Men det är inte jag som skriver råd och riktlinjer.
Håller helt med om det du ser.
Har sett många paletter lossna från en liner. Kalcium är en orsak.


Här blir det moment 22?



Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan