CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Saltklorinator problem ???  (läst 1161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas Altea

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Spanien
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Saltklorinator problem ???
« skrivet: april 30, 2022, 23:23:16:16 »
Hej!

Har installerat en saltklorinator Gre SCGPHP100 som ger upp till 21 gr per tim, med doseringspump för PH.
Bor i Spanien och poolen rymmer 55m3.
Var en klorpool innan, så jag skickade i 325 kg poolsalt och lät pumpen gå 24 tim efter att saltet lösts upp.
 
Efter start av klorinatorn verkar inte doseringspumpen fungera? eller så kanske den inte behöver dosera förtillfället??
Gjorde lite tester efter ett tag och då låg alkalinet på bara 40ppm och PH 7,0. Justerade upp alkalinet till 95ppm
och fick med mig PH till 7,2

Körde igen men får inte doseringspumpen att suga i detta fall saltsyra.

Tacksam för rådgivning, vad problemet kan vara!!

Hälsningar TW

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Saltklorinator problem ???
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2022, 22:57:09:09 »
Hej,

Alkalinitet = vätekarbonat (höj alkalinitet) +2ggr (löst kalk) + pH
Har du en klorinator kommer alltid pH att öka. Indirekt alkalinitet också om inte kalk fälls ut.

Låg alkalinitet brukar bero på lågt pH. Din doserpump behöver inte jobba då.

När din klorinator jobbar kommer pH och alkalinitet att öka. Men du har ändå lågt pH, alkalinitet och saltsyran tillsätts inte? Vilket kan betyda att din klorinator inte gör sitt jobb?

Bra om du kollar klorhalten i relation till alkalinitet och pH.

En fungerande klorinator ger ett högre pH och klorhalt. Där borde din saltsyrapump gå in.

Gissar på att din klorinator har fel inställning? Producerar inget klor som höjer pH och alkalinitet.

Utloggad Thomas Altea

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Spanien
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Saltklorinator problem ???
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2022, 11:46:11:11 »
Hej Roger!

Tack så mycket för svar! Har nu gått några dagar och PH pumpen fungerar. Att den inte gick från början, berodde antagligen på att PH låg på 7,2 vid uppstart
och den behövde inte jobba eftersom klorinatorn är inställd på PH 7,2.

Men nu andra problem.

Har fortfarande väldigt högt fritt klor, vilket jag också hade från början 10 ppm, när jag provkör klorinatorn startar den just nu på PH 7,6 och jobbar sig sen
ner till 7,2 (tar ett par timmar) det går en hel del saltsyra.

Jag Lät bli att köra klorinatorn i 2 dygn för att se om värdet på fria kloret skull gå ner, men är det samma c:a 10 ppm.

Däremot har Alkalinet gått ner till c:a 70-80 ppm som var 95 vid uppstart ??? Fattar ingenting.

KLorinatorn är överdimensionerad och ger på max 21g/t, poolen 55m3, kan ställas in på 100%, 75%, 50% och 0%.

Måste jag stänga ner klorinatorn helt tills fria kloret har gått ner och köpa tillsatser för att
få upp Alkalinet igen??

På Tisdag 10 maj åker jag hem till Sverige 1 vecka och tillbaks den 18 maj
vet inte riktigt vad jag ska ta mig till.









Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag