VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!  (läst 9719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torpaanna

Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« skrivet: juli 19, 2015, 21:47:44:44 »
Vi har länge uteslutit att vi kan ha pool i trädgården på grund av våra värmeslingor. Nu vill vi ändå göra ett sista ryck och fundera ut om det finns en lösning ändå. Läst tidigare trådar och fått en del resonemang där. Undrar nu ändå om någon kan fylla på med mer och finns det någon här som har erfarenhet? Jättetacksam för svar  >rulla<

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #1 skrivet: juli 19, 2015, 22:13:03:03 »
Du behöver ju gräva 1,7-2m för poolen, rimligtvis ligger jordvärmeslingorna i denna volym. Är det inte bara att gräva upp och flytta slangen lite?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2015, 08:49:33:33 »
Ska du gräva ner poolen måste du dra om jordvärmeslangarna och det blir ett omfattande arbete. Antagligen alltför omfattande.

Ska du ha pool stående uppe på marken kan jag inte se några hinder. Jordvärmeslangarna ligger normalt på 0,9-1,0 meter så markberedningen får inte gå för djupt. Marken kommer att vara kallare än normalt över slangarna, speciellt på våren, men det har kanske mindre betydelse om du isolerar poolen.

Utloggad Schippe

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #3 skrivet: augusti 08, 2015, 16:03:55:55 »
Vi går i exakt samma tankar och tar också del av er andras erfarenheter. Efter vad vi har kunnat förstå finns det inget som hindrar att man gräver ner poolen endast delvis, och på så sätt slippa kapa/skarva slingorna. Vår installatör av värmepump/slingor rekommenderade att vi skulle lämna ca 40 cm ovanför slingorna, alltså gräva ca 60 cm djupt. Därmed får vi bygga ett upphöjt trädeck för resterande pooldjup.
Självklart tappar vi den yta som solen inte kommer åt att värma upp, men vi hoppas att vi har tillräckligt med slang i marken.

Detta är så långt vi har kommit. Skulle vara intressant om fler kom med info.

Utloggad MathiasS

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2015, 18:26:09:09 »
Så länge du har en poolkonstruktion som klarar vattentrycket utan marktryck så är det ju förstås ok att inte gräva ner mer än önskat....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad aromata

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2015, 09:36:59:59 »
Ju närmare slangarna du kommer desto kallare är marken. Du kan få tjäle i marken runt slangarna även om du inte har tjäle på andra ställen. Slangarna jobbar ju ibland med temperaturer under noll grader. Men problemet är störst på våren när du kramat värme ur marken hela vintern och marktemperaturen är naturligt låg.

Jag har sett att marken har lyft sig pga tjälen precis över slangarna. Men den anläggningen var gammal och jag tror att man gräver djupare och har längre avstånd mellan slangarna sedan ganska många år tillbaka. Det är säkert inga problem i ditt fall men kalla slangar kan man förstås inte bygga bort.

Utloggad Torpaanna

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #6 skrivet: augusti 09, 2015, 22:14:38:38 »
Tack för svar - imorgon drar vi till folkpool och diskuterar lite vidare. Rapport kommer - gärna mer inlägg om någon har något att tillägga...

Utloggad kickigo4par

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #7 skrivet: augusti 11, 2015, 14:45:11:11 »
Ni har inte funderat på luft/vatten pump i stället? Då kan du disponera trädgården hur du vill samt ha ett mycket billigt alternativ till uppvärmningen av poolen.

Utloggad psau

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #8 skrivet: augusti 12, 2015, 13:59:23:23 »
Ni har inte funderat på luft/vatten pump i stället? Då kan du disponera trädgården hur du vill samt ha ett mycket billigt alternativ till uppvärmningen av poolen.

När de redan tagit kostnaden att få ett system som faktiskt levererar lite när det är kallt ute till skillnad mig l/v, hur tänkte du nu?

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad kickigo4par

SV: Pool ovanpå jordvärmeslingor - erfarenhet någon?!
« Svar #9 skrivet: augusti 13, 2015, 07:43:36:36 »
När de redan tagit kostnaden att få ett system som faktiskt levererar lite när det är kallt ute till skillnad mig l/v, hur tänkte du nu?

/Peter
Nu vet jag inte var i Sverige du bor. Själv bor jag i Skåne. Det hela beror nog på hur dyr pool man tänkt sig. Hamnar man runt 400000 kr t ex så kan jag tycka att man vill kunna placera poolen var man vill. Tänker man sig en billigare pool så kanske inte detta är aktuellt.
Ofta kostar en pool ca 100' , pooltak ca 100', installations/grävkostnader 70' , pump/filter/klorinator/värmepump 50'. Utöver detta brukar man lägga ned litet på miljön runt poolen.
Vad jag förstår så börjar det bli vanligare att man installerar jord/luft istället för jordvärme. Installationen kostar ca 30'. Inte riktigt samma verkningsgrad men ändå OK. Dock fungerar luft/vatten inte så bra när det är riktigt kallt så bor du i norra Sverige kan jag förstå att du vill ha jordvärme.
« Senast ändrad: augusti 13, 2015, 09:41:26:26 av kickigo4par »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan