Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Är pumpen trasig?  (läst 7100 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

Är pumpen trasig?
« skrivet: maj 01, 2009, 15:30:44:44 »
Vi köpte ett hus i somras med en grävd pool på ca 8x4x1,3 m.
Jag förstår nu att jag borde ha tagit in pumpen, men den har stått ute hela vintern. Jag tömde systemet på vatten, och hoppades på att det skulle funka men jag tror att pumpen är paj nu...

Idag fyllde jag upp poolen och satte på pumpen. Den brummade och efter en halv minut började den ryka lätt. Jag stängde av.
Jag har testat några gånger, och det verkar som att den nu kan stå på längre tid innan den börjar ryka.
De senaste gångerna har jag sett tecken på vatten som läcker ur den, kan det vara en packning?

Finns det något hopp tror ni?

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Är pumpen trasig?
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2009, 16:29:15:15 »
Startade du den utan att först fylla den med vatten? I så fall är det mycket troligt att axeltätningen skadades då endast några få sekunder utan kylning från vattnet är tillräckligt för att skada den. Det förklarar i så fall läckaget av vatten.
'
Det går naturligtvis att byta tätningen, hör i så fall med någon som marknadsför den typen av pump. Om pumpen är gammal kan det dock vara smartare att köpa en ny.

Mvh
Anders
& pool

Utloggad chrille112

SV: Är pumpen trasig?
« Svar #2 skrivet: maj 01, 2009, 16:34:59:59 »
Tack för svaret!!
Dessvärre vattenfyllde jag nog jag nog inte... eller hur gör man det?  :'(

Testade precis igen. Blir inte klok:

1. Allt verkar funka i ca 30 sekunder tills den börjar brumma mer och mer, och till slut ryker lite. Stänger av.
2. Den brummar och ryker direkt när jag sätter på. Stänger av.
3. Den läcker vatten och förångar det (pumpen blir varm). Stänger av.

Sedan går jag därifrån en halvtimme och är tillbaka på ruta 1 igen.
Vad tror du?

Är medveten att det finns en väldig massa olika pumpar, men vad tror du att man får betala för en ny mellan tummen och pekfingret?

Utloggad Fia

SV: Är pumpen trasig?
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2009, 16:41:12:12 »
Här finns endel poolföretag som säljer bl a pumpar.
Det finns säker någon som ligger nära dig.

http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?aid=170
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad William

SV: Är pumpen trasig?
« Svar #4 skrivet: maj 01, 2009, 17:53:28:28 »
Jag tar in hela pumpen när jag vinterbonar, men egentligen räcker det med att skruva bort motorn enligt vad Folkpool sagt till mig.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad chrille112

SV: Är pumpen trasig?
« Svar #5 skrivet: maj 01, 2009, 18:11:49:49 »
Nu var jag ut och testade igen. Man hinner precis börja tro att det funkar, för den kör lungt och fint i någon minut. Sedan börjar den brumma mer och mer, och tillslut börjar den fräsa och ånga vatten.

Tror ni att det kan hjälpa att byta axeltätningen?
eller måste jag börja leta ny pump?
« Senast ändrad: maj 01, 2009, 18:17:00:00 av chrille112 »

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Är pumpen trasig?
« Svar #6 skrivet: maj 01, 2009, 19:05:52:52 »
hej chrille112
om du nu vill konstatera att pumpen är trasig så ta loss den och placera den nära poolen som möjligt på altanen sätt en slang i inloppet och låt den sedan spruta ut i poolen igen kanske behöver du en slang i utloppet också för att inte bli blöt.
Fyll pumpen full med vatten genom förfiltret, är man 2 pers så kan ju en person hålla för inloppet så slangen verkligen fylls
starta sedan pumpen han som sitter vid inloppet bör ju kunna känna om det blir något sug.
Detta är lättast om den kopplad som enfas.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Steffe

SV: Är pumpen trasig?
« Svar #7 skrivet: maj 01, 2009, 21:40:22:22 »
Har du kollat att det inte är axeln som kärvat fast under vintern? Kärvar den så kommer inte motorn att orka dra runt. Ta bort fläktkåpan och försöka rotera fläkten. Har du uttag för vanlig skruvmejsel bak på motorn (hål i fläktkåpan) så kan du testa att vrida runt axeln med det istället.

Utloggad chrille112

SV: Är pumpen trasig?
« Svar #8 skrivet: maj 01, 2009, 21:56:15:15 »
Nu har jag gjort testet du skrev, och det verkar som att pumpen är stendöd, antagligen har den rostat ihop eller något.
Den har trots allt tjänstgjort i 9 år, så det är antagligen bäst att byta ut den.

På pumpen står det:

Pahlén P78
Mot: 71
5,5 A
2740 / min
1 fas 220 v
cos 0,97
0,75 kW
50 Hz

Kan någon rekommendera en ersättare?

Steffe: Tack för tipset, ska testa det!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Är pumpen trasig?
« Svar #9 skrivet: maj 02, 2009, 09:41:47:47 »
hej igen
här kommer en länk som jag tror är bra kvalitet samt kapacitet (tystgående pump)

http://www.poolfixaren.se/Pool-Spa-tillbehr/Pumpar/Poolpump-standard-075Hp/

finns säkert billigare grejer också någonstans...........
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag