CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterstänga när maskinrum inte är frostfritt  (läst 2830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mette

Vinterstänga när maskinrum inte är frostfritt
« skrivet: oktober 15, 2008, 22:44:13:13 »
Hej,
Jag håller på med vinterstängningspyssel och har lite funderingar.

Motorventilen till solfångarna sitter i maskinrummet, kan den vara kvar?, verkar lite bökigt att ta bort, maskinrummet är som en lekstuga. torrt och bra ventilerat men det blir minus i vinter.

Har sänkt vattennivån till precis under inloppen, har tagit bor ventilerna på in- och utlopp och har dom öppna i maskinrummet.

Har tömmt filtret på vatten och tagit in pumpen och saltgeneratorn.
har öppnat solpanelerna så allt vatten rann ut i båda hörnen och därefter stängt igen, tagit bort ventil och har slangen från solpaneler öppen i maskinrum.
 <hmm>Mette

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Vinterstänga när maskinrum inte är frostfritt
« Svar #1 skrivet: oktober 15, 2008, 23:05:23:23 »
he mette
se till att allt som kan frysa är tömt på vatten, om du har möjlighet blås rent med luft (inte nödvändigt) se bara till att det är tomt på vatten, skimmern bör du fylla med frigolit-bitar om du inte kan tömma den.
släng i några dunkar sandfyllda till hälften som kan ta upp ev. isexpantion.
mvh carlos <sol>


« Senast ändrad: oktober 16, 2008, 11:08:24:24 av Carlos de sol »
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Mette

SV: Vinterstänga när maskinrum inte är frostfritt
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2008, 21:16:06:06 »
Hej,
Jag har tömt ur alla slangar,även slangar från 3-vägs motorventil och filtret är också tömt som sitter före motorventilen, dom 3 kopplingar som sitter på ventilen sitter så hårt att jag måste nog låta den vara kvar i maskinrummet.

Hur gör ni andra som har 3-vägs motorventil till solfångarstyrning, tar ni in den inför vinter eller räcker det att den är tömd på vatten?
 :-\/Mette

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Vinterstänga när maskinrum inte är frostfritt
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2008, 23:22:08:08 »
hej mette

Jag har allt mitt inne i värmen.
Kan du inte ta bort den linda in den i något varmt ;D och mjukt och stoppa den i en plastpåse tror inte något händer om du fått bort allt vatten.
Vad man får räkna med är väl att dra den för hand runt några varv helt smörja upp den innan man startar på våren igen.(teflonspray eller något liknande) tror de har skrivit om detta tidigare här på forumet.

Ring annars tillverkaren/leverantören och fråga.

//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Mette

SV: Vinterstänga när maskinrum inte är frostfritt
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2008, 23:47:19:19 »
Hej Carlos,
Tack för svaret, ska nog kontakta återförsäljaren, står inget i bruksanvisningar. Men eftersom det är så noga att ta in avstängningsventilerna om det fryser borde det vara samma med 3-vägsventilen. Vi får se om det är någon här på forumet som har lika som mig och svarar.

Apropå saltgeneratorn ,så fungerade den utmärkt vid 11 grader, höjde på 2 timmar fria kloret från 1 till 3 när jag stängde.

Mvh Mette

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag