CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ”Pumphus” utomhus  (läst 1052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojo02

”Pumphus” utomhus
« skrivet: maj 01, 2021, 12:52:56:56 »
Svårt att sätta rubrik på den här frågan. Jag skulle vilja ha era åsikter och bästa tips för hur man på bästa sätt sätter kopplingar mellan värmepump och poolpump. Har ingen möjlighet att förvara pumpen ute i nuläget året runt. Inga förråd eller garage i närheten av poolen. Förra året blev det lite av en fullösning. Skulle gärna få till något mer hållbart och snyggare.
Hur har ni löst dessa delar?
Värmepumpen har stått på trallen runt poolen, ca 70 cm högre än pumpen som står på marknivå - 20cm

Till värmepumpen medföljde massa pvc limkopplingar, men de ska väl inte heller vara utomhus? (Varit inne under vintern)
JF storpool 3,6x6,1x1,32m
Pooltak från albinox, Klasik B
Poolvärmepump Poolteam LX09CIE 9kW INVERTER WIFI

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: ”Pumphus” utomhus
« Svar #1 skrivet: maj 01, 2021, 18:57:31:31 »
Det finns ju i princip bara två möjligheter, antingen måste du få pumpen i frostfritt utrymme, eller så måste du inför varje vintersäsong se till att alla vattenkretsar blir fullständigt tömda, så att de inte fryser sönder. Mycket hänger ju på var du bor - Skåne och Kiruna har ju lite olika förutsättningar. I södra Sverige kan man ju tänka sig året-runt drift som ett alternativ,men om man inte har isolerat etc. så lär ju energikostnaden inte bli så låg precis. I norr är det alternativet inget att ens fundera över.

Utloggad TommyC

SV: ”Pumphus” utomhus
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2021, 09:30:58:58 »
Använd Unionkopplingar på lämpliga ställen så blir det enkelt att koppla isär och dränera.

PVC-slang och rör måste dräneras för att inte frysa sönder liksom kopplingar och ventiler. PEM-slang tål att frysa med vatten i. PEM använder man under mark och på andra ställen där det inte går att dränera. Vi har Unionkopplingar som är gängade direkt i värmepumpen. Unionkopplingarna delas först så att PVC-slangarna kan föras åt sidan och den delen som är gängad in i VP skruvas ur så att allt vatten rinner ur VP.
https://poolstore.se/produkt/pool/vattenrening-pool/kopplingar-ror/tryckror-unionkoppling-i-pvc-50mm-x-utvandig-1-%c2%bd-tum/

Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: ”Pumphus” utomhus
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2021, 19:38:27:27 »
På min VP delar jag bara unionskopplingarna, jag lossar ingenting annat på min VP. Sedan sätter jag dit dem igen, men utan att dra åt så att det inte är tätt. Sedan sätter jag på kapellet som jag fick med och den står kvar över vintern.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag