CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken pump skulle ni valt? 23kubik pool  (läst 1149 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Poolboy88

  • Gäst
Poolboy88
Vilken pump skulle ni valt? 23kubik pool
« skrivet: juni 13, 2020, 10:43:32:32 »
min gamla skar från Primastar 250w "popular" den var lite klenaste laget.

kollat på denna
https://www.byggmax.se/pump-250w450w550w-swim-fun-p6717530#947=29697

och denna
https://www.vidaxl.se/e/8718475861270/vidaxl-poolpump-elektrisk-800w-bla


Den senare verkar lite kralligare för pengarna och flera positiva betyg. Dock känns byggmax enklare om man skulle reklamera...

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vilken pump skulle ni valt? 23kubik pool
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2020, 11:28:07:07 »
Det går ju inte att gissa hur stark pump som behövs men ska jag gissa så gissar jag att 450W duger. Vi har 750W till 31 kubikmeter med stort sandfilter och pumpen drygt 2 meter under poolen och den pumpen är för stor. Byggmax skulle jag föredra framför en för mig okänd nätbutik.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolboy88

  • Gäst
Poolboy88
SV: Vilken pump skulle ni valt? 23kubik pool
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2020, 19:06:08:08 »
ja jag funderar på hur mycket cirkulation mitt lilla sandfilter står pall, kanske blir skenande tryck med 800w
 det gick att sätta 42mm rör in i den nu var det 35mm nånting 1,5"?,
 sedan skall jag dra vidare in i en vattenmantlad kamin som jag tänkte sota på rejält, då kanske det å andra sidan behövs lite effekt för att det skall orka...

Utloggad TommyC

SV: Vilken pump skulle ni valt? 23kubik pool
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2020, 09:07:49:49 »
Du har andra dimensioner än vad som är vanligt. I manualen till sandfiltret brukar det anges hur stark pump som är lämplig. Jag vet inte hur stort tryckfall en kamin kan ge, förhoppningsvis försumbart i jämförelse med ett sandfilter?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

PernillaO

  • Gäst
PernillaO
SV: Vilken pump skulle ni valt? 23kubik pool
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2020, 11:25:35:35 »
Toppen fråga :)

Vi var så nöjda dottern och jag att vi fått igång allt. Mannen dog ganska plötslig höstas och vi hade dålig koll på hur vi skulle stänga ner och få igång allt så när vi lyckades kände vi oss jättestolta.

Men så klantade oss igår när vi skulle bottensuga upp skräp. Lyckades tydligen proppa till det och pumpen gick varm och dog.
Den brummar men suger inte.

Surfade på pumpar och hade hittat VidaXL pumpen men inte byggmaxen. Gick in här för att fråga vad man skall köpa om man vill ha en billig pump. Den gamla var på 450w och 0.3kw. Det funkade för oss så det verkar som vi letar efter liknande.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag