Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ventiler till intex sandfilter???  (läst 3095 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

Ventiler till intex sandfilter???
« skrivet: juli 04, 2015, 00:48:28:28 »
Hallå!
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Jag har en intex 305x76 och har köpt ett sandfilter 8m3. Problemet är att jag inte fick ned några som helst ventiler, vilket innebär att jag inte kan koppla ihop slangarna med duken. Filtret går alltså inte att använda..
Pratat med toysrus som jag beställde ifrån och enligt dom måste jag köpa till dessa för 420 kr. Detta känns väldigt skumt tycker jag?!?

Köpte ett sandfilter 4 m3 först som jag behövde reklamera och där ingick ventiler.
Jag tycker allt känns mycket konstigt. Nog måste det väl ingå någon form av ventil? Förstår att kolvventiler inte ingår men nog måste dom skicka med något så jag Jan skruva ihop slangen och duken på något sätt? Eller?


Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 540
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Ventiler till intex sandfilter???
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2015, 09:55:53:53 »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

https://familjenlindstrom.se/

Utloggad gurkburk

SV: Ventiler till intex sandfilter???
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2015, 12:38:33:33 »
Det är nog så att det inte är meningen att den stora pumpen skall användas till en sådan lite pool, därför så skickar de inte med ventilerna eftersom de levereras med de stora poolerna. Jag köpte en reservventil i torsdags och fick betala 130sek stycke på Toysrus i Örebro. Kommer dock att göra hål i linern som länken ovan beskriver för flödet blir för dåligt med de små hålen.
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Hans_L

SV: Ventiler till intex sandfilter???
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2015, 16:20:45:45 »
Gurkburk jo så kan det nog vara. Har köpt en 457x91 till nästa år men den kanske inte räknas som stor för där var samma som på min befintliga?  Tänkte också göra hål i den men måst
måste lösa det på nåt vis med den jag har så jag kan sälja den sen...

Reservventilerna, hur ser dom ut?
Som sagt, på det första filtret jag köpte följde det med några ventiler. Antar att det är såna jag måste ha för att få ihop det med dom små hålen . .

Utloggad Hans_L

SV: Ventiler till intex sandfilter???
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2015, 19:20:31:31 »
Verkar som allt jag behöver är "adapter b" för att lösa mitt problem :)
Blir att beställa två såna direkt! Ni som är lite mer insatta än mig i detta ämne, vilken/vilka sidor rekommenderar ni? Snabb leverans är ett krav såklart!

Utloggad gurkburk

SV: Ventiler till intex sandfilter???
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2015, 20:08:49:49 »
Observera att det finns två varianter av adapter B. Se till att du får 10722 och inte 10722C. Sedan måste du ha två 11070 och en av vardera 11071 och 11072.
Jag handlar från ToysRUs. Funkar klockrent om man har artikelnummer.

Edit: ventilen köpte jag bara en ny 10747 (C) då min gamla släppte in för mycket luft trodde jag. Den nya var lika "dålig" vilket gör att jag tror det är B adaptern ihop med struten som inte är tät. Skall skära ut och sätta riktiga munstycken till nästa säsong.

« Senast ändrad: juli 04, 2015, 20:15:31:31 av gurkburk »
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Utloggad Hans_L

SV: Ventiler till intex sandfilter???
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2015, 22:07:11:11 »
Gurkburk du verkar kunna dina intexprylar.
Hur hade du gjort i min sits? Vill inte skära i den jag har nu då den ska säljas men vill heller inte köpa allt för många onödiga prylar som jag inte kommer behöva nästa år när jag byter pool och troligtvis kommer skära större hål...

Antar att jag kommer behöva kolvventiler på nästa pool om jag förstått det rätt?

Problemet med toysrus är att jag inte har någon butik i närheten och dom verkar inte sälja reservdelar på webben? Så tips på någon bra hemsida vore toppen :)

Utloggad Hans_L

SV: Ventiler till intex sandfilter???
« Svar #7 skrivet: juli 05, 2015, 00:07:24:24 »
Visst är det här rätt?
http://www.eurotoys.se/main/index.asp?site=479&vn=101-010722B
Dom andra artikelnumren du skrev har jag ju redan ;)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag