CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ett gäng frågor om planerad murstenspool delvis under och delvis ovan mark  (läst 9711 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bergatrollet

OK, då är jag nog en "estet" för pooltak är inte aktuellt... Jag har inte kollas så mycket på poolskydd ännu men i en drömvärld skulle det vara nåt man kunde rulla bort genom att säga simsallabim eller hokus pokus utan att ha en stor synlig rulle på en kortsidan (som i mitt fall blir den poolsida som vetter mot huset och dess altan). När jag tänker på poolskydd funderar jag mest på alla rådjur som av nån sjuk anledning bor i mitt villakvarter i Stockholm. Hade en dröm om att ett rådjur gled omkring och kämpade för sitt liv på ett poolskydd i full panik. Vi får se vad jag kommer på där, med forumets hjälp. Förstår att detta är något man ska planera för vid bygget. Gärna tips på poolskydd som uppfyller mina fantasikrav ovan, och är billiga ;D. Vinterplåtar hajar jag också att man bör ha.

Jag är inne på skalblock, eller möjligen Leca. Känns grymt stabilt och beständigt och dessutom bra i mitt fall när delar av poolen är över mark och synlig. Thermoblock är säkert bra men det blir inte så bra för mig som kommer att ha stora delar av själva poolmuren synlig (en kortsidan och delar av båda långsidorna). Möjligen isolerar jag de delar som blir under mark (nägra isodränskivor eller nåt). Tror inte poolväggens isoleringsvärde är den stora ekonomiska smällen i mitt fall. Bygget i sig blir det dyra, jag har en (fantasi?)budget på 175.000 kr inkl eget jobb och inklusive att jag som taktik brukar glömma bort en del kostnader som uppkommer... Poolvolymen är ju inte så stor i mitt fall med ca 3x6 m och den värme som läcker försvinner väl mest uppåt antar jag. Jag litar nog på poolskyddet där och att jag har en bra, ganska billig och framförallt redan befintlig uppvärmningslösning (solfångare och luft vatten vp som värmen en ack i huset).

Poolgiganten

Utloggad Liemannen

OK, då är jag nog en "estet" för pooltak är inte aktuellt... Jag har inte kollas så mycket på poolskydd ännu men i en drömvärld skulle det vara nåt man kunde rulla bort genom att säga simsallabim eller hokus pokus utan att ha en stor synlig rulle på en kortsidan (som i mitt fall blir den poolsida som vetter mot huset och dess altan).

Då är Rib-cover något rätt skydd för dig. Bara att lyfta "rullen" över altanräcket, och kvar är 8 (4 på varje sida) 10mm stora stålhuvuden som ligger nästan kloss an altanen.

Utloggad TommyC

SV: Ett gäng frågor om planerad murstenspool delvis under och delvis ovan mark
« Svar #12 skrivet: september 06, 2011, 21:18:46:46 »
Ja, det var väl det som var resultatet av den här diskussionen:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7026.0;all
troligen mest funktion per krona när tak är uteslutet.

Lågt pris är tyvärr oförenligt med simsalabim-funktion. Då hamnar du på t ex pool-lock som startar på 89 kSEK + tillbehör.

Skalblocken verka bli en suverän stomme. Jag skulle försöka komplettera med isolering av väggarna om möjligt. Det stämmer att den mesta värmen går uppåt (runt 70%) men därefter kommer väggarna och har du bra isolering uppåt så kanske väggarna blir det dominerande värmeläckaget. Energipriserna lär inte sjunka i framtiden och det som är en marginell kostnad för isolering när du bygger blir näst intill omöjligt att lägga till i efterhand.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Liemannen

Har funderat på det där. Värmen stiger ju som bekant. Men kylan kommer ju underifrån. Så vad är viktigast, mössa eller skor?

Hade tyvärr inte plats för cellplast under plattan, men passade på att trycka dit på sidorna innan jag återfyllde.

Utloggad TommyC

SV: Ett gäng frågor om planerad murstenspool delvis under och delvis ovan mark
« Svar #14 skrivet: september 10, 2011, 10:07:30:30 »
Konsensus råder naturligtvis inte men många anser att det är bortkastade pengar att isolera botten förutsatt att poolen står torrt.

Det finns mycket skrivet om isolering här på forumet. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3166.msg26248#msg26248
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad bergatrollet

Jag summerar ihop läget på alla mina frågor, vissa är nu utredda andra inte. Tyck gärna till om ni vill. Tack för all input annars så långt.

1. Jag har inte fått nån input från nån som arbetat med skalblock tyvärr.
 
2. Frågan om Leca som ett alternativ til skalblock och om det då behövs förstärkning/kontrefor på långsidorna. Jag har förstått att det behövs om det är mer än 6 meters mur, dvs i mitt fall bor nåt sådant nog till för att sova gott. Det kan funka.   

3. Min värmeväxlare är en rostfri plattvärmeväxlare på 75 kw. Det är bra för den bygger lite (trångt i pannrummet som satan) och den var billig. Det kommer inte att funka med annat än 32 mm PEM från pool till värmeväxlaren men det bör väl funka eftersom en plattvärmeväxlare ändå aldrig klarar flödet från en 50 mm PEM. Det får bli som det blir, planen är att köra med 50 mm PEM från poolen till husvägg och därefter sista 2 meterna med 32 mm PEM.   

4. Jag kommer inte att köra med separat värme och separata utblås i poolen, extra pump osv. utan det blir "enligt boken" från pump och filter vidare till värmeväxlaren (med by pass). 

5. Generellt kommer jag nog att köra med 50 mm PEM om ingen klok anser att 40 mm räcker bra i mitt fall. Sträckorna kommer att bli korta (från skimmer till pump ca. 1 meter, från pump till växlare ca. 6 meter, från växlare till inblås i poolen ca 10 meter. Jag planerar att ha tekniken med pump och filter osv. i ena kortändan av poolen.

6. Jag tror jag har koll på skimmerns placering och inblås i poolen. Skimmer blir på en kortsidan av poolen (vid den kortsida där teknikrummet/gropen blir) och inblås bli på andra kortsidan (under tralldäck). Ska försöka göra skarvarna mellan ingjutningsrör och PEM-slang inspektionsbara utan att behöva bila sönder halva poolstommen eller gräva för mycket. 

7. Jag kommer att dra alla PEM-rör i avloppsrör om det funkar.   

8. Jag räknar med att alla kopplingar mellan skimmer/utblås och slang kommer att kunna göras någorlunda åtkomliga utan att bila och gräva sönder för mycket. 

9. Djupet i poolen får jag se, det beror på hur långt jag kan komma ner i marken, dvs vilken nivå jag kan lägga betongplattan på. Siktar på 1,5 m ca.   

10. Jag fattar att det är plastkopplingar (och inte mässing) som gäller.   

11. Poolens storlek och om det blir något mer än 3x6 meter får mina grävningar och sprängningar utvisa. Det får bli beslut på plats. Jag förstår att det finns möjlighet att måttbeställa liner och platssvetsa liner så allt går att lösa. Fattar också vad detta kostar extra. En fundering här, pga naturens förutsättningar kan jag möjligen förlänga poolen på längden en bit förutsatt att jag på en kortsida gör en hel trapp, dvs att hela kortsidan blir i trappsteg. Nån som gjort nåt likande (trappa på hela kortsidan alltså, ingen hörntrappa eller roman eller så). Då blir det ju platssvetsad liner såklart. Jag kan nog i detta fall få ut i vart fall en 7 m lång pool (iställer för 6) varav 1 meter blir en trappa.       

Utloggad Fia

SV: Ett gäng frågor om planerad murstenspool delvis under och delvis ovan mark
« Svar #16 skrivet: september 15, 2011, 22:23:01:01 »
Här finns ett bygge med lekablock, finns säkert fler under "Byggtrådar".
 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=34.0

Ett till.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0
« Senast ändrad: september 15, 2011, 22:26:26:26 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag