Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon som har erfarenhet av mosaik utomhus.  (läst 4986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Omara

Någon som har erfarenhet av mosaik utomhus.
« skrivet: augusti 17, 2006, 12:40:39:39 »

Hej

Är det någon som har erfarenhet av mosaik utomhus på betongstomme (tjock och solid) och satt med rätt fästmassa och tätskickt.
De flesta säger att jag inte behöver tömma poolen på vintern utan bara låta den frysa, är fortfarande osäker, man vill ju inte chansa.

Poolgiganten

Utloggad betong

SV: Någon som har erfarenhet av mosaik utomhus.
« Svar #1 skrivet: september 25, 2007, 14:55:17:17 »
Hej, jag har också en betongpool som jag i år renoverat med mosaik. har tidigare sänkt vattennivån och låtit den frysa, men är nu lite orolig inför vintern. Har fått tips att ha någon form av cirkulationspump igång för att förhindra isbildning, alternativt kompletterat med Säckar fyllda med frigolitbitar att täcka hela ytan med. Har du fått någon reaktion eller kommit på något bra sätt att minska oron?

Utloggad nippon

SV: Någon som har erfarenhet av mosaik utomhus.
« Svar #2 skrivet: september 27, 2007, 20:40:26:26 »
Har du bottenavlopp kan du sänka nivån något och köra vinterdrift med den vanliga pumpen. Har du inget bottenavlopp kan det vara läge att tömma den även om det brukar funka att låta den frysa.
Har du kommunalt vatten och inget bottenavlopp så töm den.
Glöm frigolit, i säck eller utan. Plåtar på och ev, en press på dem om du tänker köra vinterdrift.

Utloggad betong

SV: Någon som har erfarenhet av mosaik utomhus.
« Svar #3 skrivet: oktober 08, 2007, 09:19:29:29 »
Har fått olika tips, en del säger "töm", men andra menar att det ändå finns risk för frostsprängning bakom mosaiken och att "mothållet" från vattnet ev minskar densamma om man inte tömmer...På marinor har jag sett att man har någon sorts pump som håller isfritt kring båtar som ligger kvar i sjön över vintern, kan det vara något som minskar risken i en pool med vattnet kvar???

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon som har erfarenhet av mosaik utomhus.
« Svar #4 skrivet: oktober 08, 2007, 12:52:15:15 »
OK, då ger man sig ut på tunn is ....

Jag tror att du skall ha vattnet kvar i poolen. Resonemanget bakom det yttrandet är att även om vattnet fryser så ligger överlägset största delen av mosaiken under vattnet och under isen. Om du tömmer så kommer det troligen att dröja kvar fukt bakom mosaiken som sen kan leda till omfattande frostsprängningar dvs stora delar av den moaikbeklädda ytan kan lossa.

Skulle du få frostsprängningar med vatten i så blir det begränsat till vattenlinjen.

Min lekmannaåsikt är alltså behåll vattnet, gärna med en strömbildare för att minska eller förhindra isbildning.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan