VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorvärde  (läst 2120 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pereinar

Klorvärde
« skrivet: juli 20, 2019, 16:02:10:10 »
Behöver hjälp med att lösa följande problem angående cyavärde i poolen.
Jag har förstått att man inte kan sänka cyavärde i pool på annat sätt än tillsättning av nytt vatten.
Klortabletter med s.k stabilizer (cyanursyra) bygger upp cyavärde som inte kan minskas än på ovanstående sätt.
Således borde de flesta pooler ganska snart (om man inte byter vatten) komma över det magiska värdet 100 och således erhålla det förhatliga tillståndet av blockering.
Är det så, eller minskar cyanursyran i takt med att tabletten bryts ner? Men då kan alltså värdet minska utan att byta vatten!!!
Fråga är då, vid vilka parametrar byggs cya värdet upp till blockerings tillstånd?
Bryter sol och luft ner både klor och cyanursyra?

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Klorvärde
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2019, 17:20:43:43 »
Behöver hjälp med att lösa följande problem angående cyavärde i poolen.
Jag har förstått att man inte kan sänka cyavärde i pool på annat sätt än tillsättning av nytt vatten.
Klortabletter med s.k stabilizer (cyanursyra) bygger upp cyavärde som inte kan minskas än på ovanstående sätt.
Således borde de flesta pooler ganska snart (om man inte byter vatten) komma över det magiska värdet 100 och således erhålla det förhatliga tillståndet av blockering.
Är det så, eller minskar cyanursyran i takt med att tabletten bryts ner? Men då kan alltså värdet minska utan att byta vatten!!!
Fråga är då, vid vilka parametrar byggs cya värdet upp till blockerings tillstånd?
Bryter sol och luft ner både klor och cyanursyra?
cyan minskar bara vid utspädning av nytt vatten

Utloggad MathiasS

SV: Klorvärde
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2019, 19:24:52:52 »
Det finns klor som inte innehåller cya.....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad pereinar

SV: Klorvärde
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2019, 11:38:30:30 »
Fick blockering för ett par år sedan och fick byta allt vattnet, därefter gick jag över till klorpuckar för inomhuspool, som skall vara cya fria. Det har funkat kanon, men nu helt plötsligt är cyavärdet uppe i över 80, pendlar mellan 80 och 90. Fattar inte hur det kommer sig. Vi har ju polyesterfilter så vi gör inte backspolningar där ju vattnet delvis byts ut.
Skall försöka kolla närmare vad de puckarna verkligen innehåller, nånstans måste ju cyan komma ifrån.
Lite jobbigt nu med totalt vattenförbud i faggorna.
Nån idé?

Utloggad TommyC

SV: Klorvärde
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2019, 11:52:52:52 »
Undrar om man ser något intressant om man skär en liten flisa av en puck och löser upp den i en hink med kranvatten samt mäter före och efter. Har du kört med samma fabrikat av puckar hela tiden sedan vattenbytet så kan ju inte cyan komma någon annanstans ifrån. Kan du visa att cyan kommer från puckarna så är det läge att kräva ersättning för förstört vatten.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad pereinar

SV: Klorvärde
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2019, 14:42:36:36 »
Ja det här är onekligen intressant. jag följde ditt råd Thommy C och skrapade av en puck och blandade med kranvatten. ( Kranvattnet visade  cyavärde 3)  Blandningen visar 121 i cya värde??
Har sedan vattenbytet inte använt annat än dessa puckar som skall vara utan cyanurcyra. ( 98 % Kalciumhypoklorit).
Nu är det ju omöjligt bevisa att jag inte använt annat, men nånstans borde man väl kunna få puckarna testade.
Visserligen blev väl min test blandning mycket kraftig, med mycket klor i förhållande till vatten, men det skall väl inte visa så höga värden ändå.
Nu är jag verkligen rådvill för första gången sedan poolen byggdes 1989. Problem har förekommit men de har ju alltid varit möjliga att förstå och kunnat hanteras därefter.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorvärde
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2019, 15:03:32:32 »
Vad är det för puckar? Har du kollat varudeklarationsblad för den produkten?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad pereinar

SV: Klorvärde
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2019, 15:44:54:54 »
Ja jag har kollat varudeklarationen som anger 98% kalciumhypoklorit= utan cya
Jag använder Scuba II som mätinstrument och har nu gjort 5 nya mätningar med test tabletter från olika kartor.
Kanske är de av olika kvalitet, kanske har instrumentet som legat overksamt några månader stelnat (?) och först nu vaknat till liv för de 5 mätningarna visar cya ;
1. 121
2  119
3  77
4 35
5 33
Där stoppar jag mätningarna, lutar mig tillbaka och låtsas som det aldrig varit några problem.
Detta tillstånd kommer jag att unna mig till nåt annat väcker mig.

Men ändå frågar jag mig: Ni som använder puckar med cya, byggs inte det på undan för undan så ni till slut hamnar i klorblockering, eller späder ni ut vattnet så ofta att cyan hålls i chack.
Hur mycket vatten går åt vid backspolning och hur ofta görs det?

Utloggad TommyC

SV: Klorvärde
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2019, 16:03:04:04 »
Jag tömmer poolen varje höst så jag kan inte få problem med cya.

Nu provade jag på skoj mina gamla mätstickor med bäst före datum 2007. Blandade en liten nypa kalciumhypoklorit granulat i några liter vatten och lät det lösas upp. Inte något spår av cya. Det kan bero på att stickorna är dåliga. Klor visade 10 ppm. Alkalinitet 40. pH starkt violett och långt utanför skalan. Stickorna verkar fungera trots 12 år efter utgångsdatum.

Kolla datum på dina tabletter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad pereinar

SV: Klorvärde
« Svar #9 skrivet: juli 21, 2019, 16:18:20:20 »
men Thommy C har ni inte vatten restriktioner hos er? Här är förbud mot att fylla pooler.

Utloggad TommyC

SV: Klorvärde
« Svar #10 skrivet: juli 21, 2019, 16:21:54:54 »
Det var lite prat om restriktioner förra sommaren men så blev det aldrig. Vattnet kommer från Mälaren som inte har visat några tecken på att sina. Den här sommaren har det varit blandat väder så här långt. Sitter och väntar på regnet som förhoppningsvis snart är här.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorvärde
« Svar #11 skrivet: juli 21, 2019, 19:18:22:22 »
men Thommy C har ni inte vatten restriktioner hos er? Här är förbud mot att fylla pooler.

Var bor du någonstans? Är det förbud att fylla pooler året om hos er?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad pereinar

SV: Klorvärde
« Svar #12 skrivet: juli 22, 2019, 12:41:48:48 »
Jag bor i Eksjö, Småland. Här har vi haft förbud mot bevattning annat än med vattenkanna samt förbud mot fyllning av pooler sedan i alla fall förra våren. Nu har man tydligen lättat lite vad gäller bevattning, men pool fyllning är nog fortfarande förbjudet. Fortsätter väderleken som den varit hitintills så kommer säkert hårdare restriktioner även på bevattnings sidan.
Jag har ju som sagt polyesterfilter så den enda påfyllning jag gör är att justera för avdunstning, kanske ett par hundra liter i månaden. Jag hoppas nu att mina senaste mätresultat är de riktiga värdena.
Skall investera i nya tabletter till scuban och hoppas de är färska.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorvärde
« Svar #13 skrivet: juli 22, 2019, 18:14:14:14 »
Här kan det vara förbud sommartid om det inte regnar något. Men aldrig (hittills) på våren.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan