CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Växla mellan fjärrvärme och poolvärmepump  (läst 1653 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jool08

Växla mellan fjärrvärme och poolvärmepump
« skrivet: april 10, 2023, 00:57:02:02 »
Hej! Är nyinflyttad i hus med pool. Huset värms med fjärrvärme och det finns en värmeväxlare som tidigare använts för att värma poolen med fjärrvärmen. Utifrån dåvarande elpriser har tidigare ägare kopplat bort fjärrvärmen och istället anslutit en poolvärmepump. I nuläget verkar det fördelaktigt att återansluta fjärrvärmen då den är betydligt billigare än elen, särskilt på sommaren. Men nu har vi trots allt en poolvärmepump och vissa dagar kan elpriset fortfarande vara lågt. Finns det någon smidig lösning för att växla mellan systemen eller bör vi välja ett av systemen och hålla oss till det?

Poolgiganten

Utloggad kwhalp

SV: Växla mellan fjärrvärme och poolvärmepump
« Svar #1 skrivet: april 10, 2023, 08:09:30:30 »
Hej! Är nyinflyttad i hus med pool. Huset värms med fjärrvärme och det finns en värmeväxlare som tidigare använts för att värma poolen med fjärrvärmen. Utifrån dåvarande elpriser har tidigare ägare kopplat bort fjärrvärmen och istället anslutit en poolvärmepump. I nuläget verkar det fördelaktigt att återansluta fjärrvärmen då den är betydligt billigare än elen, särskilt på sommaren. Men nu har vi trots allt en poolvärmepump och vissa dagar kan elpriset fortfarande vara lågt. Finns det någon smidig lösning för att växla mellan systemen eller bör vi välja ett av systemen och hålla oss till det?

Har du timprisavtal på elen?

Om inte, så är det ju rörligt pris (dvs genomsnittligt pris per månad) som gäller, om du inte bundit på 1, 2, 3, 5 år förstås...

Det jag menar är att elpriset per dag endast betyder något om du har timprisavtal, så det blir svårt att veta hur du ska växla mellan systemen om du har rörligt, eller bundet elpris.

Vad har du för poolstorlek, poolvärmepump, och målvattentemperatur?


Utloggad jool08

SV: Växla mellan fjärrvärme och poolvärmepump
« Svar #2 skrivet: april 10, 2023, 14:00:33:33 »
Tack för svar. Poolen är 6x4 m och pumpen heter Gullberg & Jansson P20.

Fjärrvärmepriset är 14 öre / kWh juni-augusti. Vi har timpris, eller åtminstone möjlighet till timpris på elen. Fjärrvärmen måste väl vara fördelaktig? Bara skatt och distribution av elen kostar ju nästan 4 gånger mer än fjärrvärmen, så även om COP- värdet är 4,5 borde pumpen bli dyrare.

Om man vill värma poolen även i maj blir dock situationen en annan då fjärrvärmen kostar 49 öre.

Jag vet väldigt lite om poolvärme och har ingen känsla för hur mycket energi som går åt. Men jag antar att det är som dyrast när man startar systemet för säsongen och utgår från kallvatten. Angående måltemperatur så vet jag inte vad som är rimligt, poolen ska vara skön men inte svindyr. Man kanske kan sikta på 20 grader i slutet av maj och 26-28 när det är varmare ute?

Är det någon som växlar mellan fjärrvärme och pump beroende på aktuella priser?

Utloggad kwhalp

SV: Växla mellan fjärrvärme och poolvärmepump
« Svar #3 skrivet: april 10, 2023, 16:22:04:04 »
Tack för svar. Poolen är 6x4 m och pumpen heter Gullberg & Jansson P20.

Fjärrvärmepriset är 14 öre / kWh juni-augusti. Vi har timpris, eller åtminstone möjlighet till timpris på elen. Fjärrvärmen måste väl vara fördelaktig? Bara skatt och distribution av elen kostar ju nästan 4 gånger mer än fjärrvärmen, så även om COP- värdet är 4,5 borde pumpen bli dyrare.

Om man vill värma poolen även i maj blir dock situationen en annan då fjärrvärmen kostar 49 öre.

Jag vet väldigt lite om poolvärme och har ingen känsla för hur mycket energi som går åt. Men jag antar att det är som dyrast när man startar systemet för säsongen och utgår från kallvatten. Angående måltemperatur så vet jag inte vad som är rimligt, poolen ska vara skön men inte svindyr. Man kanske kan sikta på 20 grader i slutet av maj och 26-28 när det är varmare ute?

Är det någon som växlar mellan fjärrvärme och pump beroende på aktuella priser?

Okej, well, jag skulle göra såhär isåfall:
Värmepump för att värma upp kallvattnet i början av säsongen, sen köra fjärrvärme för att underhålla 25-30°C, eller vad du nu vill ha för temperatur.

Värmepumpen får nämligen rätt så bra COP vid de låga vattentemperaturerna som råder under uppvärmningsfasen (10-20°C).

Sen gäller det förstås att hålla koll på att timelpriset gått ned kraftigt innan man startar uppvärmningsprocessen, som kan ta upp till en vecka.

(Tabellen nedan är bara ett exempel på hur mycket det skiljer.)
« Senast ändrad: april 10, 2023, 22:19:49:49 av kwhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Växla mellan fjärrvärme och poolvärmepump
« Svar #4 skrivet: april 17, 2023, 09:27:33:33 »
Har du fjärrvärme aktiv för att värma huset?
Om inte måste du ju räkna in alla fasta kostnader som tillkommer för att "aktivera" fjärrvärmen igen.
Om du räknar in fasta kostnader för elen så måste du göra det för fjärrvärmen också om det ska bli rättvist.
Mest likvärdigt tror jag det blir om de bara räknar de rörliga priserna inkl eventuell skatt och moms för både fjärrvärme och el.
Troligen blir det ju billigare med fjärrvärme på somrarna hur man än räknar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jool08

SV: Växla mellan fjärrvärme och poolvärmepump
« Svar #5 skrivet: juni 04, 2023, 23:06:49:49 »
Okej, well, jag skulle göra såhär isåfall:
Värmepump för att värma upp kallvattnet i början av säsongen, sen köra fjärrvärme för att underhålla 25-30°C, eller vad du nu vill ha för temperatur.

Värmepumpen får nämligen rätt så bra COP vid de låga vattentemperaturerna som råder under uppvärmningsfasen (10-20°C).

Sen gäller det förstås att hålla koll på att timelpriset gått ned kraftigt innan man startar uppvärmningsprocessen, som kan ta upp till en vecka.

(Tabellen nedan är bara ett exempel på hur mycket det skiljer.)

Tack för svaret, försöker ta tag i detta igen. Kan man seriekoppla eller parallellkoppla värmepumpen och fjärrvärmeväxlaren? Det verkar smart att kunna växla men känns inte rimligt att koppla om slangarna varje gång. Skulle helst ha ett reglage för fjärrvärmen och ett reglage för värmepumpen så att man kan styra vilket system som jobbar hårdast. Någon som har liknande tankar eller upplägg?

Utloggad TommyC

SV: Växla mellan fjärrvärme och poolvärmepump
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2023, 14:28:23:23 »
Jag har aldrig sett att någon har installerat både fjärrvärme och värmepump till pool men det kan nog vara värt att lägga lite tid på att söka efter sådana exempel. Enklast borde vara att koppla i serie och bara aktivera den värmekälla som ska värma. Tryckfallet över värmeväxlare brukar vara lågt men det bör studeras för att bekräfta att cirkulationspumpen räcker till. Att välja via en trevägs kulventil är en annan möjlighet.

https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare/

https://poolstore.se/produkt/pool/vattenrening-pool/kopplingar-ror/kulventiler-3-vags/#tab-additional_information
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag