VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Höjd på bräddavlopp  (läst 4110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rinor

Höjd på bräddavlopp
« skrivet: mars 28, 2014, 13:40:10:10 »
Hej!
Ska byta liner i min pool, och håller på att bygga en "swimmingpoolmachine" liknande Folkpools fast i rf. Allt för att underlätta vid vinterstängning. Allt byggs in bräddavlopp, insprutare, belysning. Slangarna monteras med unionskopplingar bara dela på lyfta ur och allt är klart, ingen håltagning i linern behövs.
Byggde min pool för många år sen i betong, gillade inte tanken med att gräva ner trä eller plåt i backen, dock var det hela tiden tänkt att använda liner i den, sett för många målade och kaklade pooler med problem. Poolen har under alla år funkat bra, men allt kan ju bli bättre sen blir man ju latare med åren så därför blir det den här lösningen. Nu till min egentliga fråga, finns det någon nackdel med att montera bräddavloppet så högt man kan plus att ha vattennivån så hög som möjligt för att slippa smutsranden högst upp?
Att det blir en sån efter ett antal år det vet jag av egen erfarenhet, och att den inte finns under vattenytan vet jag också därför min fråga. 

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Höjd på bräddavlopp
« Svar #1 skrivet: mars 28, 2014, 14:44:26:26 »
Nja, jag vet inte vilka nackdelar det skulle vara, kanske skvimper det ut mer vatten om det stojas i poolen?
Och om du har fyllt till bredden och sedan hoppar 12 personer i så kan det väl brädda över, men i övrigt ser jag inga större hinder.
Tror att många standardpooler har en lite lägre nivå för att få tillräckligt mycket material ovanför skimmern, så det skall bli en stabil konstruktion.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rinor

SV: Höjd på bräddavlopp
« Svar #2 skrivet: mars 28, 2014, 15:53:46:46 »
Så att sätta det så högt som möjligt tror du funkar, bortsett från att det skvätter lite mer? Man kan ju alltid dra in sargen lite till för att motverka.
Behöver man verkligen en flottör i bräddavloppet om man försöker köra poolen så full som möjligt?

Utloggad Erica

SV: Höjd på bräddavlopp
« Svar #3 skrivet: mars 28, 2014, 17:28:44:44 »
Det beror på vad för sarg. Om du har plåtsarg så lär den rosta, har du träsarg så håller den nog om den är tryckimpregnerad, annars blir det problem. Med en extremt hög vattennivå så kommer sargen att vara blöt nästan jämnt.

Utloggad rinor

SV: Höjd på bräddavlopp
« Svar #4 skrivet: mars 28, 2014, 17:35:51:51 »
Stensarg, kvittar om den blir blöt. Frågan var om man behöver flottör?

Utloggad Erica

SV: Höjd på bräddavlopp
« Svar #5 skrivet: mars 28, 2014, 19:39:20:20 »
Det du kallar flottör är egentligen en lucka som förhindrar bakskvalp, d.v.s. att ytsmuts som gått in i skimmern åker ut igen på nästa våg. Utan en sådan så får du sämre ytvattenrening, speciellt med sådant som insekter, frön från träd, löv och annat som flyter på ytan. Har man nästan inget ytskräp så klarar man sig nog bra utan den. Våran sådan lucka gick sönder för ett par år sedan och vi har inte märkt några problem, men nu har vi en inomhuspool och därför blir det ju nästan inget ytskräp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan