CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Återfylla  (läst 1207 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shootingstar16

Återfylla
« skrivet: januari 22, 2021, 13:04:21:21 »
Hej!

Har en fråga kring markarbetet (Thermopool nedgrävd). Måste man återfylla kring poolstommen? Jag förstår att man måste göra det om man lägger sten men i vårt fall där det kommer bli trädäck? Det blir ju onekligen lättare att komma åt kopplingar om det skulle behövas om det inte är återfyllt. Marken runt om består av sand/grus dvs absolut ingen lerjord om det skulle ha någon betydelse. <hmm>

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Återfylla
« Svar #1 skrivet: januari 22, 2021, 14:58:52:52 »
Vad gäller Thermopool så kan den vara fristående. Vilka mått är det, har för mig att det finns en gräns för hur lång väggen kan vara utan kontreforer.

Jag valde Thermopool för att vi har halva poolen uppstickande ur marken.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Shootingstar16

SV: Återfylla
« Svar #2 skrivet: januari 22, 2021, 15:21:35:35 »
Måtten är inte huggna i sten ännu men omkring 8-9 x 4-4,5 m blir det. Beror lite på hur mycket vi får in och hur miljön runtomkring slutligt bestäms. Men enligt de diskussioner jag haft med leverantören så har jag förstått det som att det inte krävs kontreforer för dessa mått.

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Återfylla
« Svar #3 skrivet: januari 25, 2021, 09:53:51:51 »
Måtten är inte huggna i sten ännu men omkring 8-9 x 4-4,5 m blir det. Beror lite på hur mycket vi får in och hur miljön runtomkring slutligt bestäms. Men enligt de diskussioner jag haft med leverantören så har jag förstått det som att det inte krävs kontreforer för dessa mått.

8m eller mer kräver kontreforer vid fristående. man har du det så är det inga problem att låtabli att återfylla
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Shootingstar16

SV: Återfylla
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2021, 09:16:56:56 »
8m eller mer kräver kontreforer vid fristående. man har du det så är det inga problem att låtabli att återfylla

Tack! Då förstår jag. Då kör jag sannolikt på kontreforer och så får jag se hur det blir med återfyllning beroende lite på markförhållandena. Eventuellt återfyller jag upp till tredje blocket och håller anslutningarna fria för åtkomst om det skulle behövas.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag