Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: "Vägg" runt gropen ?  (läst 8382 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
"Vägg" runt gropen ?
« skrivet: april 21, 2012, 18:55:32:32 »
Kära poolare. Jag behöver era tips.
Då marken i vårt område är mest lerjord så lämnade grävaren efter sig ett hål med perfekta väggar. Raka och fina. Av naturliga skäl kommer de inte hålla sig så fina, har redan börjat falla ner jord.
På bilder från diverse poolbyggen ser jag att de flesta har lagt markduk från botten och upp över kanterna, en bra början men mina kanter är 90 grader och jag ställer mig frågande till om endast markduk kan hålla eventuella massor på plats. Jag har många lösningar i min fantasi men de blir i de flesta fallen ganska dyra. En av de enklare som som jag lurar på är att "häfta fast" markduk med hjälp av den slags "plastspikar" som hör till isolering. Dessa är dock bara 10cm långa, troligen inte tillräckligt långt in i jordmassorna för att hålla markduk på plats.

Hur har ni löst detta ?

Med vänlig hälsning, Patrik

Ps. Till saken hör att jag ska ha en pool som inte kräver återfyllnad och kommer således ha cirka 1 meter luft runtom hela poolen.
« Senast ändrad: april 21, 2012, 19:03:30:30 av Puttrick »
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #1 skrivet: april 21, 2012, 20:02:35:35 »
Om du hade återfyllt så vore ju problemet löst, men nu fodras det rejält med kraft om det skall hålla emot - tänk på två vädersituationer som kan ställa till det: 1. vintertid med frost/tjäle sätts stora krafter i rörelse, likaså vid tjällossningen på våren 2. om du har lera så kan den ju om det är väldigt regnigt en tid bli blöt och nästan flytande.

Jag tycker det låter som om det enda säkra vore att schakta bort mycket mera så att du får en rejäl slänt som du kan stabilisera på lämpligt sätt. Att bygga en vägg som håller för marktryck på pooldjup ställer mycket stora krav. Kanske en vägg i armerad betong 20-30 cm tjock eller något sådant, och dessutom fodras att den sitter fast ordentligt i botten vilket skulle kräva att du gräver ned ytterligare någon meter under poolgolvsnivå för att gjuta en grund för muren. Alternativt kan du naturligtvis om du struntar i grund armera ordentligt och bygga ihop de fyra sidorna så att de stöttar varandra. Det blir lite som att bygga en betongpool för att sedan ha din pool innne i denna. Hur är det med vattenförhållandena ? Är leran dränerad eller kan vatten komma upp och fylla det hela ?

Utloggad MathiasS

SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #2 skrivet: april 21, 2012, 21:16:18:18 »
Att bygga en vägg för att hålla massorna kvar skulle vara en rätt kul lösning faktiskt. Man får liksom en pool att ställa poolen i.....:=) Verkar bättre att sätta liner på stödväggen än att ställa en pool innanför.....

Du säger att poolen inte kräver återfyllnad, men får du återfylla om du vill? Det verkar ju vara den enklaste lösningen. I annat fall är det ju bara att slänta av som Erica säger. Att hålla kvar jorden på annat sätt är ju inte praktiskt genomförbart.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad thesmurfen

SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #3 skrivet: april 21, 2012, 22:53:13:13 »
Nu är ju vår pool betydligt mindre än din och inte fullt nergrävd och vi har ju inte provat vår lösning i långa loppen men så här gjorde vi med vår grop http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Böjde till U:n av tjock ståltråd, tryckte igenom den genom isoleringen så u:na sticker in ca 50cm in...får se om det håller dock men än så länge är det stabilt iaf!
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Puttrick

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst! 2012 ?
    • Visa profil
SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #4 skrivet: april 22, 2012, 09:46:42:42 »
@Erica, gropen är dränerad.
@thesmurfen, ser fint ut men som du säger själv, något större hål. 11x7 meter, just nu 1,25 höga 90 graders väggar.
@MathiasS, osäker på om man får/kan återfylla denna modell. Hur som helst så har jag inte längre några massor kvar......dom har jag betalt dyra pengar för att frakta bort  :o

Egentligen vet jag inte om detta är en issue alls. Jag tänkte mest att det vore najs att hålla det rent och snyggt i hålet. Jag antar att bara det inte faller några större massor innan poolen är på plats så är det ingen "big deal". Jag tolkar dock era svar som att det inte är någon ide' att slösa pengar på en markduk över kanterna.
På gång med Poolmans Palmyra oval 9.15x4.60

Utloggad Steffe

SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #5 skrivet: april 22, 2012, 10:23:26:26 »
Är det t ex blålera du har så kommer den torka och spricka och medföra att ganska stora bitar rasar in. Jag hade perfekt hål i lerjord och ganska snabbt (var sommar) så torkade leran ut och började rasa ned.

Varför grävde ni inte med schaktvinkel och släntade av? Är det inget du kan göra i efterhand?

Det är ingen sån där ovanmarkspool med valsad stålplåt som kan återfyllas med magerbetong du har? Dvs. i sådana fall så skulle du kunna sätta en form runt pool (20cm utanför), gjuta med torrbetong och sen återfylla mellanrummet mellan schaktvägg och formvägg med massor. Massor form man ju gratis då folk alltid vill bli av med det. Kolla på Blocket.se bara. Jag blev av med mina massor via annons på Blocket.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #6 skrivet: april 22, 2012, 12:24:02:02 »
När vi byggde våran pool som skall vara nergrävd
så utförde vår grävare m släntning trots det bara
skulle vara så ett kortare tag för han mena på att
det är för riskabelt gå rakt ner. marktrycket kommer
obevekligen rasera runt om utan ngn förstärkning.
Hittade sida på din pool där är ju en skiss hur det
skall göras.
http://www.poolbloggen.se/
Jag tror du måste fixa detta annars får du problem
som inte kanske blir roligt.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erica

SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #7 skrivet: april 22, 2012, 14:23:32:32 »
Att du kört iväg fyllnadsmassorna är nog inget att ångra även om du skulle besluta dig för att återfylla. Lermassor är nog inte alls idealiskt som återfyllnad. Du behöver massor som inte börjar flyta om de blir blöta och som är dränerande.

Utloggad Cissi

SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #8 skrivet: april 23, 2012, 08:13:41:41 »
Vi har också klurat på detta problem....har lite ras, har inte heller tänkt återfylla.
Tror också att stommarna till trädäcket kommer placeras "nere" i gropen på varsin stenplatta el nåt.
Det blir nog att "slänta av", jo fick förslag att åtefylla med lecakulor (efter altanmontering) för att stoppa ras .......kan det funka? dyrt?
Vi har dränering, så liggande vatten kommer inte vara problem.
//C
Poolmans Palmyra 4.60 diam VP 5 kw Gullberg & Jansson, weddingcake trappa. Smart kleen poolrobot . Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7523.0

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: "Vägg" runt gropen ?
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2012, 19:52:45:45 »
Det optimala är att slänta förstås... Även vi hade lodrätta vackra kanter i poolgropen... den första sommaren... På vintern fick vi erfara naturens krafter...

Jag hade dock - tack och lov - sagt grävaren att lägga ner stora stenbumlingar som vi träffat på vid grävningen i poolgropens hörn. Dessa har stått emot mycket av jordens krafter. Stenbumlingarna kan även användas som plintar att borra ner järn till trädäcket i (Ni slipper köpa betongplintar).  Efter första vintern släntades poolgropens väggar av, tack vare detta och stenbumlingarna håller sig nu poolgropen fin :)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan