VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: placera spabad nära pool?  (läst 3543 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plums

placera spabad nära pool?
« skrivet: februari 04, 2016, 19:06:08:08 »
Hej!

Jag har precis köpt ett spabad och skulle vilja placera det i närhet till poolen. Jag har hört att man inte får ha 220 V elprylar närmare än 2 meter från poolen, men i mitt fall har jag svårt att flytta hela spabadet längre än två meter från poolen.

Bör det räcka att jag placerar spabadet så att elrummet med de elektriska prylarna i spabadet är mer än två meter från poolen, eller måste HELA spabadet vara mer än två meter från poolen?  ???

Tacksam för svar!

Poolgiganten

Maxi

  • Gäst
Maxi
SV: placera spabad nära pool?
« Svar #1 skrivet: februari 06, 2016, 15:25:26:26 »
Beror det inte på vilken kappslingsklass du har på ditt lilla elskåp ?

kan kanske förstå lösa elsaker i närheten men detta bör väl vara en fast installation ?


Utloggad Plums

SV: placera spabad nära pool?
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2016, 16:27:14:14 »
Kapslingklass har jag ingen aning om, men det får väl inte vara några 220 volts grejer inom två meter över huvud taget?  :angel:
Det handlar väl om kapsling på pump och värmare / rening också antar jag...

Utloggad Erica

SV: placera spabad nära pool?
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2016, 22:51:22:22 »
Det här är ett specialfall som inte ens finns nämnt i föreskrifterna eller gällande standarder. Elskåp, kopplingsutrustningar och liknande får inte finnas i poolens närhet. Endast 12 V utrustning är tillåtet får t.ex. poolbelysning och liknande. Sätter du pumpar m.m. i en separat liten byggnad som har en dörr du kan stänga och du kan stå där inne och göra service så räknas den inte som närzon oberoende av avståndet till poolen. Ett pooldäck anses däremot inte som tillräckligt avskiljande och en låda med lock intill poolkanten är inte heller en egen byggnad. Ett spa liknar väl mera det senare fallet, du måste ju ligga och göra ev. service utanför spaets ytterhölje, det går ju inte att gå in på något sätt. Det är nog lite svårt att förutsäga hur SEK skulle tolka det hela om det blev ett skarpt läge. Men ett spa direkt intill en pool, så att badande kan vidröra spaet säger min man, som jobbar med bl.a. elbesiktningar, att det skulle han i vart fall inte godkänna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan