Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek på utrymme runt pool  (läst 11064 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kafa

Storlek på utrymme runt pool
« skrivet: augusti 14, 2015, 23:47:27:27 »
Tacksam för input gällande vilket utrymme som är OK runt poolen. Vår planerade pool kommer, som det ser ut nu, ha 2 meter på ena långsidan och ena kortsidan. De andra två sidorna har vi större utrymme om vi vill. Era erfarenheter? Räcker det med dessa två meter tro? Hur har ni det?

Tack på förhand.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2015, 00:00:01:01 »
Vi har 1 meter på ena kortsidan, och 1 meter (hade tidigare) på ena långsidan, det funkade bra för oss, på de sidor man vistas behöver man mer utrymme, självklart, men man klarar av att sköta poolen om man har en meter fritt på sidorna.
För ett par år sedan byggde vi ut för att få lite aftonsol, men som sagt - innan funkade det bra med 1 meter.

Sen är det ju naturligtvis svårt att rekommendera ena eller andra avståndet, men som sagt, det viktiga är den sida av poolen som ni kommer att vistas på - det är där ni skall lägga ned krutet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kafa

SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2015, 00:11:25:25 »
OK, tack för svar. Ska prova lite i helgen. Tänker på om man får plats med en solstol, stolar och bord etc. 

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2015, 00:33:14:14 »
Vill ni ha plats med sånt så behöver ni metrar - inte decimeter.
Förstår inte riktigt vad du menar, men 2 meter anser jag absolut vara för lite för att ställa upp stolar/bord - det behövs 3-4 meters utrymme för detta - och för att få en riktigt bra uteplats kanske även mer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kafa

SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2015, 09:38:18:18 »
Vet inte var du fick decimetrar ifrån? Någon riktigt uteplats är det inte tal om, den har vi redan klar en bit i från poolen. Det jag menar är hur stort utrymme man bör ha för att  t ex ställa upp några solstolar, kanske en utefåtölj i rotting med tillhörande avlastningsbord mm. Jag TROR att 2 meter kan funka men är osäker och därför intresserad av hur andra, rutinerade poolägare har det och vad de rekommenderar, därav frågan.

Tack för input.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2015, 09:53:40:40 »
Det jag menade var att det inte räcker med att justera 2 meter med någon enstaka decimeter om man tänkt använda det som uteplats, men behöver ju ha möjlighet att ta sig runt bord och stolar också, men om du inte tänkt ha det som uteplats så visst räcker två meter om man t.ex. vill sätta ett par solstolar där.
För en användbar uteplats som rymmer ett rejält bord och positionsstolar så anser jag att man behöver ha en yta på minst 4 X 5 meter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #6 skrivet: augusti 15, 2015, 10:26:07:07 »
Vår altan mellan pooltaket och husväggen är bara 2,4 meter djup. Det går att ha bord och stolar där men det är väldigt trångt och inget jag rekommenderar. Försök få till minst 3 meter på smalaste ledden.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #7 skrivet: augusti 15, 2015, 11:14:30:30 »
Vi har 2 meter å ena sidan. Detta är OK för att gå runt poolen, men inget att sätta möbler på. På andra sidan har vi ungefär 3,5m, så här funkar det med möbler, solsängar m.m
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2015, 10:10:08:08 »
Som du ser på min profilbild har vi ganska smalt på sidan av poolen. Vi har i dagsläget ett par stolar och ett litet runt bord där. Att ställa en solstol fungerar på em, när solen är arkt i den riktningen. Men mitt på dagen är solen ung. 45 grader i poolen, och då vill de som använder solstolen ha den åt det hållet, och då räcker inte utrymmet till.

Vi har pratat om att bygga ut den delen av altanen men innan det kommer nog ett inglasat uterum i hitre ändan på poolen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MORGANP

SV: Storlek på utrymme runt pool
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2015, 12:40:07:07 »
Så här gjorde vi

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag