VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dubbla cirkulationspumpar  (läst 1903 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klagerstrom

  • Gäst
Klagerstrom
Dubbla cirkulationspumpar
« skrivet: november 17, 2020, 11:34:29:29 »
Hej! Har idag en Astral Sena cirkulationspump som fungerar som den ska men jag tycker att den låter väl mycket. Funderat på en frekvensstyrd som går att dra ner flödet vid cirkulation, hört att det filtrerar bättre vid lägre vattenflöde men att man ändå behöver kraft när man ska backspola/rengöra poolen. Nu till frågan: borde man inte kunna köpa sig en liten pump och parallell- eller seriekoppla med den befintliga och sen köra den lilla vid cirkulation och den stora (eller båda) vid backspolning/rengöring? Finns det några nackdelar med detta? Vad är i så fall bäst, serie- eller parallellkoppla dem?

Poolgiganten

Utloggad Moana

SV: Dubbla cirkulationspumpar
« Svar #1 skrivet: november 17, 2020, 12:19:42:42 »
Du kan ju skaffa en frekvensomvandlare.
Thermopool 7 x 3,5 m från Österlens Poolcenter
Murad helgaveltrappa
Persian Grey fabrikssvetsad mosaikliner
1 LED-lampa
Värmepump Gullberg & Jansson Q20 Inverter
Filter Cantabric 500 med glaskross
Cirkulationspump Kripsol 0,5 HK
Frekvensomvandlare
Solfolie Geobubble Sol+Guard 500 micro

Byggsida:
https://www.worldofmarie.com/blogg/pool20.html
https://facebook.com/MarieeBergqvist/albums/10157044175922951/?ref=bookmarks

Utloggad MathiasS

SV: Dubbla cirkulationspumpar
« Svar #2 skrivet: november 17, 2020, 15:04:41:41 »
Jag ser inga hinder med att ha dubbla pumpar om man inte vill investera i en med variabel hastighet. Jag skulle montera dessa parallellt och sedan bara köra en i taget. Man behöver nog ha en ventil för att kunna blockera den ena.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Klagerstrom

  • Gäst
Klagerstrom
SV: Dubbla cirkulationspumpar
« Svar #3 skrivet: november 17, 2020, 18:07:23:23 »
Tack för svar! Är väl parallellkoppling jag är inne på själv också. Kanske backventil till båda pumparna så att de går att köra individuellt båda två. Sätter jag smartpluggar på båda så får jag ju möjlighet till tre hastigheter rätt från mobilen och ca 2000kr istället för ca 15000kr som en frekvensstyrd ungefär ligger på. Gäller bara att hitta ”rätt” pump för ändamålet. Funderar på en i den här stilen som lillpump: https://www.pool-fritid.se/produkt/poolpump-hudro-s-0-2-hp/ Någon som känner till en ännu mindre än denna som ändå är en ”riktig” poolpump?

Utloggad Erica

SV: Dubbla cirkulationspumpar
« Svar #4 skrivet: november 17, 2020, 19:16:09:09 »
Det går utmärkt att köra två pumpar i parallell, men du måste ju förhindra att du får baklänges vattencirkulation genom den pump som inte är i drift. Antingen får du ha manuella ventiler eller så en backventil på vardera pumpen. En släkting till mig driver ett mindre hotell där de har en pool. Där har de två identiska pumpar bl.a. för att inte få driftstopp vid ett eventuellt pumpfel. Varje pump har en backventil. Vid filtrering körs antingen den ena eller den andra pumpen, vid backspolning körs båda pumparna samtidigt.

Beträffande frekvensomriktare så går inte vilken frekvensomriktare som helst att köra i system med normala jordfelsbrytare p.g.a. risk för felaktiga utlösningar, detta till följd av dels av distorserad kurvform hos strömmen, dels p.g.a. de störskyddsfilter som hör till omriktarna. Det finns omriktare som klarar detta, t.ex. NFO-strömriktare, men de är dyrare än vanliga standardomriktare. På samma sätt finns det jordfelsbrytare som klarar mera störningar än vanliga standardjordfelsbrytare, men det ligger långt över de normala i pris (blir dyrare än om man köpt en anpassad strömriktare vid de storlekar som vi talar om till en privat poolpump). Har man tur kan kombinationen av vanlig strömriktare och jordfelsbrytare fungera, men leverantörerna av strömriktare garanterar ingenting, det är en chansning i sådana fall.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dubbla cirkulationspumpar
« Svar #5 skrivet: november 17, 2020, 21:14:30:30 »
Hej,
Många kloka svar.

Du har en pump som låter illa och vill få ner varvtalet på denna. En frekvensomriktare löser detta på ett enkelt sätt. Du kan säkert köpa en för mindre en 2000kr med öka och minska hastigheten.

Troligen är din cirkulationspump kopplad till enfas? Då behövs startkondensatorn tas bort från motorn. En behörig elektriker kan lösa detta. Vidare slipper du  en extra pump och jobb med rördragning.

Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Dubbla cirkulationspumpar
« Svar #6 skrivet: november 17, 2020, 21:26:24:24 »
Om du väljer lösningen med två pumpar så ska de inte seriekopplas.
Roger

klagerstrom

  • Gäst
klagerstrom
SV: Dubbla cirkulationspumpar
« Svar #7 skrivet: november 18, 2020, 14:05:43:43 »
Hej,
Många kloka svar.

Du har en pump som låter illa och vill få ner varvtalet på denna. En frekvensomriktare löser detta på ett enkelt sätt. Du kan säkert köpa en för mindre en 2000kr med öka och minska hastigheten.

Troligen är din cirkulationspump kopplad till enfas? Då behövs startkondensatorn tas bort från motorn. En behörig elektriker kan lösa detta. Vidare slipper du  en extra pump och jobb med rördragning.

Roger

Stort tack för ditt svar. Börjar vackla lite här då jag hittade en frekvensomriktare som verkar väldigt smidig och vad det verkar så funkar den väldigt bra för de som skrivit om den på forumet. Tänker på iSaver: https://www.mikeli.se/miami-pool/223-frekvensstyrning-isaver-1-fas.html

Jag har dock en enfas-pump men det står att den är kompatibel med de flesta och är s.k. plug and play. Behöver jag ändå om jag skulle skaffa en sån här mecka bort startkondensatorn menar du?

Om den fungerar så bra som det verkar så kommer det ju spara både jobb och plats i förhållande till att installera dubbla pumpar även om det såklart kan ha sina fördelar det med.

Utloggad Erica

SV: Dubbla cirkulationspumpar
« Svar #8 skrivet: november 18, 2020, 14:50:44:44 »
Som jag nämnde i mitt förra inlägg, se upp med risken att frekvensomriktare kan orsaka utläsning av jordfelsbrytare, utan att det finns något jordfel. Det är inte säkert att detta händer men inte heller ovanligt. Jordfelsbrytaren är avsedd för sinusformig växelströmskurva, frekvensomvandlaren ger en kurva som inte alls är sinusformad, plus då att det ofta finns störskyddskondensatorer i omriktarna som ställer till det genom att addera en extra läckström. Jordfelsbrytare är ju ett absolut krav för alla poolinstallationer. Om man får jordfelsutlösning p.g.a. ovanstående går det inte att så att säga komma runt detta problem, jordfelsbrytaren är både ett lag- och säkerhetskrav och man kan inte modifiera strömriktaren för att slippa problemet heller. NFO-strömriktare är av leverantören godkända för användning även mot jordfelsbrytare, vilket beror på att de till skillnad från andra strömriktare har en god sinusform på strömkurvan. Tyvärr är de dyrare än "vanliga" strömriktare.

Beträffande startkondensator på en enfas pump,om du har en frekvensomriktare av typen en fas in - tre faser ut så skall startkondensatorn plockas bort. Har du en ren enfastfrekvensomriktare skall den inte tas bort, motorn kan i så fall inte starta. Tyvärr ger länken du lade n inte någon detaljerad information och inga elektriska data för omriktaren i fråga.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan