CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: JF- Fritid 10.1 x 5,5 Storpool deluxe, Att montera denna blir ingen lätt match  (läst 7228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hagman

Hej kära poolare!¨

Jag var iväg och köpte en 1 år gammal storpool 10.1 x5,5. När vi kom fram till platsen kollade jag och min sambo på varandra, trotts att vi måttat upp, ritat på gräsmattan som är rätt rak och fin, så insåg vi snabbt att detta blir ett jäääääääädra jobb.

Som ny i gruppen vill jag gärna berätta första upplevelsen. Jag ringde, bestämde att komma dagen efter. Vi fick gärna ta staket, trall så mycket vi orkade, suveränt tänkte vi!

Dagarna innan hade vi tänkt beställa en 4.6 rund, 120 djup men det blev aldrig av, av någon anledning, sen hitta jag denna på blocket och blev kär diiirekt!

Jag ringde och hyrde en biltransport, jag hade ju ingen aning om hur stor plats den faktiskt tar, men han sa den får plats på en normal kärra LÄTT, tillsammans plockar vi ner den på 2 timmar. Perfekt så vi va inte där först kl 14.20 något.

Det var då knädjupt i poolen, då stod den snälla sonen på 17 år och öser med en hink, sen är det 3 vanliga vattenslangar som hävert. Jag räkna snappt detta till 15 kubik vatten, vi har lång väg hem och det här går inget bra redan innan.

Han hade hävt vatten några timmar sa han till sambon, så jag sa vi måste göra på något annat sätt. Vi släppte på alla stödben och lyfte "väggen" lite lite samtidigt om vi vek ner liner, det rann på rätt bra, tills halva deras trädgård blev vattenskadad och lossnade från tomten, det blev ett jordskred ca 30 % av poolens botten,  Trallen runt poolen hängde nu i betongplintar, i luften!

Allt höll på skita sig, men jag plockade räls och skruvar, vek in liner och sen nålfiltsmattan, Vi lyckades plocka ner, få plats med allt på kärran och bege oss hem 5 timmar senare.

Nu väl hemma och packat upp allt, inser vi rätt väl att herregud vilket as till pool, jag känner ingen som har i närheten av så stor pool, över 70 kubik vatten är en rätt ansenlig mängd. Och våran plan genom att ta bort lite gräs, lägga plastmatta sen montera poolen försvann rätt snabbt.

Nu har vi accepterat läget och vi fortsätter, vi vill inte gräva ner den helt, då min altan går ut räcker det fint med ca 50 cm djup.

Jag överdriver inte om jag läst hundra trådar ang underarbete, markduk, XPS 200-300 skivor, makadam, sand, stenmjöl, ALLT möjligt! och det finns verkligen ingen regel. Jag pratade med JF själva och dom sa Singel, stenmjöl, padda, 300 XPS skivor, nålfilt sen kör.

Vad är xps skivorna till för? jag är inte intresserad av liten värmeskillnad kontra 60 kvadrat skivor som kostar flera tusen kr.

Enda anledningen jag kan tänka mig är att jag är lite orolig över undre "rälsen" att om man bara gräver ur, öser i sand, paddar rakt, så blir det jobbigt för den rälsen att ligga still, om det börjar sjunka undan och det blir ett dropp på några centimeter går verkligen allt åt helvete för mig, och mina grannar.

Jag vill inte göra onödigt dyrt arbete, utan göra det rätt, smart, och ekonomiskt.

Det kommer en liten grävmaskin nästa vecka så börjar då, därför är jag ute i tid nu och letar info som jag kan säga till han som gräver. Någon skrev singel, stenmjöl, liggunderlag, vadå för liggunderlag, såna man köper på biltema tex? https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/liggunderlag/liggunderlag-2000034691

Jag har haft nån 4 meters intex pool för några år sen, annars är jag helt ny här, jag inser att jag inte är den smartaste människan som köpte så stor pool, men har du en rad eller 2 och kan ge lite råd på vägen så betyder det mer än guld för mig.

Stort tack på förhand, Mvh Kim

Poolgiganten

Utloggad Skanegard

God dag Kim,

Först och främst imponerande insats att demontera poolen, det är verkligen en bjässe.

Vi håller på att bygga vår andra pool från JF (7,6x4,5m).
JF har för oss fungerat fenomenalt bra. Men som du säkert känner till är det också en billigare typ av pool vilket ökar behovet av noggrant förarbete.

Jag läste precis som du i månader om underlaget till vårt förra bygge, trots att vi lejde in allt arbete.

I efterhand är jag glad för det då det hjälper en mycket att kunna besvara poolfirmorna som sköter vinterstängning/våröppning osv. Men det viktigaste av allt, iom att det är en tunnare liner, inte världens dyraste plåt osv osv krävs det att ge poolen förutsättningar för att leva länge :)

Där är grunden och dräneringen A och O. Vi gör nu igen samma jobb; Rejält grävande (Rötter och annat under gräsmattan måste bort!, Singel, stenmjöl, padda, 300 XPS skivor, nålfilt. Om du helt tänker bort isoleringsfördelarna med isoleribgsskivorna lovar jag dig att när du väl står i poolen, med 0,5mm liner och tiotusentals liter vatten i... då är det rätt skönt med isoleringsplattorna på plats :)

Till din pool rör det sig om kanske 6000kr. Hade starkt rekommenderat det.
Jag hade också beställt poolvall från JF. Det har vi använt till gamla poolen och lägger även i nu vid nya bygget.

För att summera: alla pooltillverkare rekommenderar olika, men med de lite billigare krävs bra underlag. Mvh Martin

Utloggad Hagman

Hej! Tack så jättemycket för ditt utförliga och bra svar!

Ja det var en riktig utmaning plocka ner den, fördelen är att det är mycket enkelt nu när man vet exakt hur man tog ner, att sätta upp den.

Gräsmattan är rätt fin och plan, men det är ju frågan nu hur mycket man ska lägga ner den, vad lägger man mot plåten, isolering mot plåt och sen grus mot isolering kanske? Vill inte repa plåtens sidor med massor singel.

Folk i trådar hävdar makadam som är lite grövre är suveränt och flyttar sig inte, men singel kan röra sig. Jag är inte orolig om man lägger singel, sen stenmjöl, padda, sen skivorna.

Hur tjockt singellager skulle man säga att man minimum måste ha? det är 60 kvadrat som ska jämnas ut ändå, ett lastbilslass är 10 kubik och grannen sa det blir runt 15 cm djupt ett lass, det kostar 3000 kr. Stenmjöl likaså ett lass 3000 kr. Sen plattorna ca 6000 kr, 12 tusen plus grävning säkert 10 000 minst.

Min granne längre upp på gatan gjorde en smart grej, han drog ner ett cementrör en bit ifrån poolen som gick lite djupare än singlet, som dräneringsrör, som han sen kopplar en automatisk pump med slang under gräsmattan så allt vatten leds bort, det kan bli mycket vatten under där annars, varför vet jag inte exakt hur det ska fyllas just där och inte rinna undan som det redan gör idag.

Tack för alla råd och tips!

Utloggad Skanegard

Hej igen,

Grävningen kan du göra själv enkelt ärligt talat. Det är bortforslingen av marken som kan bli lite värre(dyrare). Vi använde oss av en 4,5tons grävmaskin under en vecka, men då grävde vi 2meter rätt ner... 10x6 meter...
Denna gång en 2tons maskin under en dag då vi endast vill förbättra marken där den gamla poolen stått. (2500kr inklusive hämtning/lämning). Gräva med maskin är kul :)

Vi kommer också köra på makadam nu istället för singel, mest för att det gick enklast att få tag på där vi bor.
Isoleringen runt poolen minns jag inte riktigt hur de satte fast detta. Här kanske någon annan bättre lämpad kan ge bra info men jag vill inte fylla igen sidorna mot en JF pool. De vill jag kunna ha kontroll på genom åren och komma åt. Tänk därför också på om du lämnar dem öppna att du inte har stora vallar som kan ramla mot sidorna. Det ser jag som en rost-risk... En annan del kring isolering... tror det är ca 85% av värmen som stiger rakt upp... så bättre lägga pengarna på god täckning i form av ett bra poolskydd. Vi köpte tidigare en hydropro 10 och kommer göra det nu igen, beställdes igår :) Jag var helt förvånad över hur lite pengar det handlar om att hålla 30 grader i poolen, Du behöver nog dock en litet större variant.

Av förra poolen var grundarbetet och alla tonvis material vi behövde forsla bort i sthlm halva kostnaden. Över 150 tkr.

nu när vi endast ska demontera den gamla och gräva om underlaget ser vår sammanställning ut enligt följande:
poolen med alla tillbehör ca 20tkr
poolvärmepump och kopplingar/slangar ca 15 tkr
Ny trall ca 20tkr
grundmaterial ca 20tkr inklusive grävning och dränering.
Poolskydd ca 20 tkr
Poolrobot upp till 10tkr
Montering av pool (ca 10 tkr) då vi lejer ut detta
Tidigare ägare har byggt poolhus och el fördraget etc så elkoppling tillkommer från elektriker, vet inte vad detta kommer gå på.

Ovan mest bara för att ge dig en liten överblick över kostnaderna som på ett eller annat sätt tillkommer iaf för oss.

Kring lager av singel/makadam har jag hört minst 12cm tidigare men finns säkert mer kompetenta personer här än mig som kan svara på det.

En sista grej... Vet att vissa poolleverantörer köper deras nålfiltsmattor direkt från varuhusen och lägger på en massa marginal så gå mot dem direkt för att spara ett par tusenlappar. Den infon fick jag av den poolleverantören som vinter och vårservade vår pool i Sthlm iaf...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag