VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Är 6 X 3 för litet?  (läst 22628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Richie76

Är 6 X 3 för litet?
« skrivet: oktober 08, 2009, 23:03:20:20 »
Hej!

Har kollat runt en hel på forumet och har varit i kontakt med en lokal poolfirma. Jag/vi funderar på en pool i storlek 6 X 3 meter och undrar om det är för litet? Ni som har erfarenhet av dessa pooler, vad säger ni? Det blir ju både betydligt dyrare med större, sedan stjäl det ju ännu mer yta av tomten. <hmm>

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #1 skrivet: oktober 08, 2009, 23:08:03:03 »
Har ni möjlighet så bygg större, minst 4*8. Vi har 3,5*7 o hade gärna haft längre.
Tror de flesta känner så men vi har ju alla våra begränsningar, vi fick inte plats med större.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Richie76

SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2009, 00:04:18:18 »
Ja, vi får mäta, räkna och se.. Kan du simma längder i din pool eller är den för liten?

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2009, 05:34:21:21 »
Har 7x3 och ska man simma så tycker jag det bör var 10 meter. Men för att dyka och svalka sig är nog 6 meter tillräckligt !
Djupet har nog större betydelse än 1 meter hit eller dit.

// Anders
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2009, 08:02:39:39 »
Jag som jobbar med detta tycker inte att man ska kolla sig blind på storleken
Viktigt är (tycker jag ) att man får bra med utrymmen runt omkring så man kan röra sig runt poolen har ett bra område att sitta vid & sola, grilla  m.m. 3*6 är ganska litet men funkar, har själv en 3,5 * 7 och tycker det är helt ok.
Det vill till en VÄLDIGT stor pool om man ska simma så då kan man likaväl köpa en Jetstream till en normal stor.

Har man möjlighet så är det snyggt att anpassa storleken till utrymmet runt omkring, stor öppen tomt så kan en stor pool se liten ut.. men är det trångt & instängt mellen hus & liknande så kan en 3*6 se väldigt stor ut

Sedan så skiljer det ju inte jätte mycket i pris om man går upp i storelek. 
4*8 är ju den vanligaste men har i år även sålt många 4*7 vilket har blivigt en väldigt vanlig storlek hos många återförsäljare.

MVH
Jonas

Utloggad Poolmann

SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2009, 10:24:01:01 »
Hej
Vi valde 4X7m med utvändig trappa. Då passade pooltaket som en smäck som vi valde till, och pooltak det kan jag verkligen rekommendera. Ungarna kan bada även vid blåsigt och regnigt väder. Alltid helt vindstilla när man badar och fritt från massa skräp och sånt som kan komma från våra bevingade vänner uppifrån. Vit liner valde vi också och är supernöjda
med det valet. Lycka till!

Utloggad Janne

SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #6 skrivet: oktober 09, 2009, 12:36:43:43 »
Hej,

Vår andra pool valde vi 3x6, för att vi inte hade mer plats.
Jag tycker att det funkar bra.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Erica

SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #7 skrivet: oktober 09, 2009, 17:02:29:29 »
Allt beror ju på hur mycket plats man har, plus kostnaderna förstås. Vi har inomhuspool och hade först tänkt ha 3x6 m men ökade på till 8x4 m vilket vi aldrig ångrat. Men är det trångt så kanske man inte vinner på att öka storleken. Visst hade det varit trevligt med t.ex. 10x6 m men då hade ju poolen tagit så mycket plats att vi inte fått särskilt mycket rumsyta vid sidan av, för att sitta på, ha bord vid fester osv. Men som nämndes ovan så kan ju en jet-stream i viss mån kompensera för en mindre pool om man ser till simningen. I vår pool så går det ju att simma runt - runt, men skall man verkligen motionera så bör man väl helst ha 12 m långt eller något sådant.

I vart fall tror jag inte man bör gå ned under 6x3 m. Vi har några bekanta som skaffat en inumhuspool på 4x2 mm men det känns hemskt litet - det går ju knappast att simma alls.

Utloggad Richie76

SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #8 skrivet: oktober 09, 2009, 19:36:26:26 »
Trevligt att höra från er som har lite koll på 3X6, man hör ju mest om 4X8. Jag menar inte att man skulle motionssimma, utan bara kunna ta några simtag och vara nöjd med det! <sol>

Tack för input!

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Är 6 X 3 för litet?
« Svar #9 skrivet: oktober 09, 2009, 22:24:26:26 »
Man bygger efter vad man får plats med på sin tomt, men om den den får plats så kostar det inte så mycket mer att ta det större alternativet. Jag själv stod i valet och kvalet mellen 6*3, 4*8 med baddjup 1,55 men enligt detta forum valde jag den större. Det verkar vara bra mått har inte badat än  men det kommer under kommande veckor. 
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan