Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ni med platssvetsad liner, bjud på lite bilder? Svetsat själva eller fått hjälp?  (läst 8777 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej!

Är i slutfasen av att svetsa Alkorplan liner själva. Det skulle vara jätteintressant att se hur ni andra löst svetsdetaljer i hörn o om ni svetsat egenbyggd trappa t.ex.

Vill gärna se bilder både från hemmapulare o "proffs" :)

Hoppas det är någon som vill dela med sig... Tänkte lägga upp några egna bilder men inser att jag inte har några på några detaljer.... så det får bli lite mer helhet i min bild så länge så fyller jag på med mer sen :)

Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Poolgiganten

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Här kommer lite mer bilder över hur vi håller på o svetsar i trappdelen... Kliade mig i skallen över hur man skulle få det tätt i alla konstiga hörn där det lixom inte går att värma och böja en förstärkt liner hur som helst utan man blir tvungen o klippa.
Vi bestämde oss i alla fall för ... hellre tätt o nån extra svets än snyggt o läckage... Sen får vi hoppas att det inte syns så mkt av vårt pulande i slutändan!!!
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Börjar svetsningen i trappdelen
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Gjorde lite mallar och skar ut liner till de horisontella ytorna i trappen,,, gäller o planera rätt så linern räcker till!
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad kg21

Tack för bilderna, ser ju lite lurigt ut. Kan du ge tips till en nybörjare..? Vilken utrustning du har vid svetsningen tex?
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Vi svetsade inte själva. Det är rätt många skarvar och överlappningar i trappan. Man ser dem inte, men man känner dem, jag störs inte av att de finns där.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Tack för bilderna, ser ju lite lurigt ut. Kan du ge tips till en nybörjare..? Vilken utrustning du har vid svetsningen tex?

Då vi har Alkorplan-linern 1,5mm tjock så rekommenderar de en Leister heltluftssvets så vi har en sådan. Hittills har vi svetsat allt med 20mm platta munstycket, ( ett som gubben snidade till själv - lägger ut en bild sen... måste bara ta en bild :) )

Annars så är det väl förarbetet med att desinficera, sätta stålprofiler i alla kanter och limma fleecen.

O sen när man väl svetsat en fog så skall den förslutas med flytande pvc (tror jag det heter... luktar inte gott i alla fall :) )

Vi har kollat en hel del om svetsning på Youtube, (och lusläst manualen) ... har inte hittat så mkt om just Alkorplan (på youtube) men en hel del från andra fabrikat och själva svetsningstekniken verkar vara den samma. Sen verkar det som att det blir lite olika hur man skär till o passar in linern beroende på om man har en armerad liner eller inte. Jag kan tänka mig att de som inte är armerade är lite lättare att värma så de anpassar sig i hörn osv..
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Kakan44

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Vi svetsade inte själva. Det är rätt många skarvar och överlappningar i trappan. Man ser dem inte, men man känner dem, jag störs inte av att de finns där.

Det låter hoppfullt för vår trapp :)

Inga närbilder att dela med dig av? Eller färdigt resultat? :) Du har ju några sidor i din byggtråd men kanske gömmer sig några goa närbilder av trappsvetningen någonstans? :)

/A-K
Påbörjar bygge av pool sommaren 2013. Beräknat badklar till våren 2014. REVIDERAD = Nu är hösten 2014 här o vi badar inte ännu:( Men kämpar på i vår takt :D
Isolerblock 4*8 m plus trappdel m radie 2m
Saltklorinator Zodiak tri18 med promodul
Sandfilter
Alkorplan platssvetsad liner

min byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9041.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Nej, har tyvärr inga närbilder. Hade lite fototorka just den perioden av bygget.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad kg21

Då vi har Alkorplan-linern 1,5mm tjock så rekommenderar de en Leister heltluftssvets så vi har en sådan. Hittills har vi svetsat allt med 20mm platta munstycket, ( ett som gubben snidade till själv - lägger ut en bild sen... måste bara ta en bild :) )

Tack för infon! Det låter som en del att sätta sig in i..
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan