Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: tips inför gjuta bottenplatta  (läst 18367 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tias

tips inför gjuta bottenplatta
« skrivet: januari 05, 2009, 18:01:56:56 »
Hej.

Påskens arbete blev framflyttat...grävmaskinen blev ledig under julhelgen.
Så nu står jag här med ett stort fint hål, dränering, mackadam snyggt och prydligt paddat och på sin plats.

Nu till nästa jobb, gjuta en bottenplatta.


Inget jag gjort tidigare och läst att vissa gjort en "garageplatta" med kantförstärkning andra verkar göra en ram lägga ut frigolit i hela ramen, armeringsjärn och gjuta på det.
Typ av isolering under plattan, S80;s100 eller annat?
tjocklek på armering, betongkvalitet etc?

Vad är bäst?

Alla tips eller byggbeskrivningar mottages.

Mvh Tias

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #1 skrivet: januari 06, 2009, 20:36:56:56 »
Hej Tias!

Din fråga skall nog besvaras med tanke på vad typ av pool du har tänkt att placera på plattan, vilket jag inte vet...
Om du har tänkt en linerpool med prefabricerade väggar behöver du varken överdriva betongtjocklek eller armering.
Då skulle jag ha gjutit en 100mm platta med ett 6150 nät i mitten av gjutskiktet utan några voter. Borde räcka länge, säkerligen också ett tunnare gjutskikt.
Angående kvalitet på cellplast så räcker S80, jag valde själv S100 vilket kan vara svårare att få tag i på vanliga bygghandeln.
Detsamma gäller betongkvalitet, vid liner så räcker det med en vanlig husgrundsbetong C25/30

« Senast ändrad: januari 06, 2009, 21:08:05:05 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad tias

SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #2 skrivet: januari 07, 2009, 07:43:29:29 »
Hej Henry.

Poolen är en "åtta" med stålväggar och liner.
Ok låter som om du menar att göra en ram, lägga i cellplast samt armering och gjuta ovanpå räcker? fyller jag hela ramen med cellplats eller behöver betongen ha någon förankring i marken typ runt kanterna?


Mottager all hjälp jag kan få.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2009, 08:06:31:31 »
Hej Tias !
Jag anser att du inte ska lägga någon isolering i plattan alls.
Varför ?
Jo, betongen kyler kraftigt och du måste ha en kantbalk ytterst i gjutningen som tar upp krafterna så att du inte får sätttningar i isoleringen.
Så forma med 45*95, lägg i armeringsnät, naja fast ett par extra förstärkningsjärn i ytterkanterna och gjut.

När du sedan ska resa din pool rekommenderar jag att du använder en typ av "hård frigolit" www.cellplastdirekt.se minst 300 i hårdhet.
Lägg ut och limma innan du sätter poolen.
När du monterat stommen lägger du i en "betongmatta" i botten. Den ser ut som ett jätteliggunderlag. Finns att få tag i inom bygghandeln.

Då har du en stabil botten, varm och skön samt väldigt mjuk att gå på.

Lycka till !!
/Janne
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #4 skrivet: januari 07, 2009, 08:33:21:21 »
Tias

Har du kollat så det verkligen fungerar med en bottenplatta för en åtta pool? Normalt så har de en stor U-balk i mitten på åttan som håller ihop poolen.

Beroende på varifrån du köper din pool så har de även färdiga isolerpaket att köpa till. Inuti poolen brukar de lägga 25-30mm mycket hård cellplast o matta uppepå den cellplasten.

Använd även falsad cellplast o limma för bästa resultat. Sedan skulle jag försöka hitta en matta som är lika bred som poolen så du slipper skarva den. Jag har betongmatta o mina skarvar syns (inget som jag bryr mig om längre), men jag hade kunnat undvika det om jag visste om det från början.

Vad är orsaken till att du vill ha platta?

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad tias

SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2009, 09:28:20:20 »
Hej Alla.

Varför gjuten platta? Lär vara det bästa, inga märken efter fötter etc, känns stabilt. Poolleverantören rekommenderar det. Deras beskrivning innehåller exempel på gjutning utan isolering i plattan, de rekommendera ej att ha isolering direkt under linern/mattan.
Yes den har en U balk i mitten min 8:a men den kan man utan problem gjuta in enligt poolleverantören.
har fått ett pris på 500:- per kvadratmeter med isolering, armering o gjutning men inbillar mig att så svårt borde det väl inte vara att göra själv, bara man har en bra skiss/idé?

Mvh Tias

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2009, 18:12:53:53 »
Du har en poäng där Tias att slippa märke efter fötter. Sen jag började läsa på detta forum så har trådar som avhandlat detta ämne varit många till antalet. Att då föreslå att lägga snuskdyr cellplast på gjutningen är aningen märkligt. Betongen precis som vattnet värms i början av säsongen för att sedan hållas varm med tillförd värme. Sen måste man givetvis isolera under så man slipper värma hela tomten, precis samma princip som vi de flesta grundläggningar vid moderna husbyggen.
Vad gäller sula utan kantbalk så finns ett visst drag i överkant när poolen är tom orsakad av marktrycket, när poolen sen är full så motverkar vattentrycket marktrycket. I och med att du skall ha liner i poolen så är någon mindre spricka av kosmetisk karaktär och bör inte orsaka några som helst problem. Som jag ser det så behöver du inga voter/kantbalkar. Jag är dock en lekman i ämnet och mitt råd är ett resultat av egna erfarenheter och sunt förnut.

Kolla in Darmis blogg, han i färd med att gjuta sula, fina bilder också :)

Lycka till!!


40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad tias

SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #7 skrivet: januari 07, 2009, 19:15:58:58 »
Tjenare Henry.

Jo jag har kollat in hans bilder.
De jag har pratat med snackar om voter/kantförstärkningar så jag blir lite konfunderad över hur han och andra gör men men har några veckor/månader på mig och fundera/klura på vad som blir bäst.

Mvh Tias

Utloggad Pea

SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2009, 20:04:56:56 »
äsh du behöver inget annat än 2 lager armeringsmatta, gjut plattan 10cm större än poolen runt om. men att gjuta in en balk hade jag klurat på några gånger, vad är det för material i balken? är livslängden på den ingjutna delen typ 50 år? du pratar ju om en pool med plåtstomme och då kommer det en dag inom inte allt för avlägsen tid då stommen är slut och skall bytas, hur blir det med den ingjutna balken då?
om du ändå tänker gjuta en platta, varför inte mura stommen istället eller ännu hellre gjuta den också, då har du en stomme som aldrig behöver bytas, möjligt att det blir en å annan spricka genom åren speciellt i en lecastomme men det är lätt att fixa.
tänk till några gånger innan du bestämmer dig är mitt tips  ;)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: tips inför gjuta bottenplatta
« Svar #9 skrivet: januari 07, 2009, 20:16:19:19 »
De flesta som jag sett här har gjutit utan kantbalksförstärkning.
Det korrekta sättet att anlägga platta på mark är med kantbalk. Om du tänker dig en planka upphängd mellan två bockar som tyngs ner av en belastning så får plankan drag i underkant och tryck i ovankant detsamma gäller för sulan som teoretiskt hänger mellan kantbalkarna. Så det är helt korrekt att göra kantbalkar.
Jag TROR inte att detta kommer vara till några problem när man väljer att montera en liner i poolen. Att ett 6250 nät inte skulle klara det draget från marktrycket (vilket vattnet hjälper till att utjämna) tror jag inte. Personligen hade jag struntat i det, men det är bara jag

Är du osäker är det en smal sak att ordna en kantbalk. fyra längsgående kamjärn 10,12mm med ett antal byglar för att hålla ihop korgen. ta bort cellplasten under kantbalken så blir den 200 hög. För det är höjden som viktig.

Nu har jag skrivit så mycket om saker jag inte begriper så jag börjar snart tro mig själv  ;)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag