VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???  (läst 2439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« skrivet: juni 27, 2020, 11:03:35:35 »
”I-landsproblem” - absolut. Men nu börjar jag på allvar bli bekymrad och undrar hur ni andra med samma problem tänker.

Temperaturen i poolen bara stiger och stiger, nu är den 35 grader och ökningstakten är fortfarande konstant. Min minimaster pumpar konstant i Natriumhypoklorit och säkerhetstimern på 90 minuter löser ut hela tiden vilket gör att jag antingen får springa och starta om den stup i kvarten eller se poolen börja bli grumlig pga för låg klorhalt.

En hel dunk (utspädd 50%) klor har gått åt på 14 dagar...inte billigt heller...Dunken har visserligen stått så hela vintern så kloret har alldeles säkert brutits ned en hel del men ändå. Har kollat med både stickor och tabletter att klorhalten är rimligt och brukar få ca 0,5ppm och regleringen brukar stanna på 1,0 när den i sällsynta fall lyckas pumpa upp tillräckligt.....

Poolen är en 8 x 3,5m thermopool med tak och bergvärmen som kan värma poolen har inte varit igång mer än en dag i April. Har kollat flera gånger...
Linern börjar dessutom kännas sträv så jag är även orolig för den på längre sikt. Att pumpen, och därmed minimastern, går på timer och bara är på dagtid gör inte problemet mindre...men jag har än så länge inte fått gul- eller grönfärgad pool iallafall.

Alternativ:

1. NJUT. Låt detta nöje kosta och sluta späda klordunkarna. Köp fler fräscha.
2. Täck pooltaket med en presenning för att stoppa temperatur-rusningen. Ser TRIST ut!
3. Dosera chockpulver varje kväll för att minska kostnaden något
4. Köp frekvensriktare för att låta minimastern jobba även på nätterna...
5. Skruva bort sidorna på taket under dagtid för att få korsdrag utan att få in för mkt UV-strålning som bryter ner kloret.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #1 skrivet: juni 27, 2020, 11:10:39:39 »
Jag öppnar luckan i pooltaket halvvägs när det börjar värma ordentlig på förmiddagen. Luckan står halvöppen till kvällen. Detta har begränsat vattentemperaturen till max 35 grader. Igår var vi nere i 34. Skulle det gå över 35 grader så kommer jag att köra VP i kylläget. Klorerar med puckar så inget problem där.  ;D
« Senast ändrad: juni 28, 2020, 09:12:55:55 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #2 skrivet: juni 27, 2020, 20:57:37:37 »
Prova att köra cirkulationen 24/7 och därmed låta minimastern gå. Att röra om i vattnet när det är svalare på natten kan låta dig tappa någon grad.
Passa även på att bada mycket med taket avdraget.
Jag har också thermopool med tak och autodos. Här ligger tempen på 32 samt förhöjd förbrukning. Inte dina nivåer dock.  Vi badar mycket dessa varma dagar och har taket avtaget ungefär mellan 10:00-20:00.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad MathiasS

SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2020, 21:24:18:18 »
Du klorförbrukning låter rätt normal för en sommarperiod med en del bad och vatten exponerat för sol.

Föreslår att du kör pumpen 24/7, varför gör du inte det?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2020, 22:26:01:01 »
Du klorförbrukning låter rätt normal för en sommarperiod med en del bad och vatten exponerat för sol.

Föreslår att du kör pumpen 24/7, varför gör du inte det?

Gissar att den väsnas för mycket med tanke på

4. Köp frekvensriktare för att låta minimastern jobba även på nätterna...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermojito

SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #5 skrivet: juni 28, 2020, 00:51:42:42 »
Yepp, timern finns av tre anledningar:

1. Pumpen (antagligen mest dess fläkt) låter en del och ett sovrum ligger på våningen ovanför maskinrummet.
2. Rekommenderad omsättning av vattnet i poolen uppfylls vid ca 10 timmars drift per dag. Kostar ju trots allt 1kr per timme i drift...Sparar alltså ca 1800kr el per år...
3. Bieffekten att timern reset’ar både minimaster och flödesvakten en gång per dygn vilket tex innebär att om man är bortrest så återstartar kloreringen inom 24h om den ”timat ut” pga tex mycket bad utan tak och varmt vatten.... :o

Effekten av nr 3 vill jag gärna behålla om=när jag installerar frekvensriktare som jag dessutom tänker styra utifrån temperaturen i poolen då omsättningsbehovet är så oerhört mkt mindre när vattnet är kallt i början och slutet av säsongen.

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2020, 08:20:55:55 »
Men det går inte att omsätta vattnet för mycket. Den merkostnad du nämner är betydligt lägre än den ökade klorkostnaden.
Du kan väl kompromiss, kör 24/7 nu medans vattnet är över 30 grader.

Annars kan du väl koppla på frikyla från berget till poolen  ;D
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #7 skrivet: juni 28, 2020, 09:41:36:36 »
Ska sommrarna vara så här framöver, så är det ett riktigt problem, i alla fall om man har pooltak. Dels är det inget svalkande alls att bada när man behöver det som mest, sen mår inte poolen bra av att ha vatten som är 34-36 grader. Jag har en PP-pool utan liner, men efter första heta perioden tidigare så har jag en blekt rand i vattenlinjen (kanske hade fått det ändå). Men jag undrar hur en liner pool klarar 36 grader en längre period? Gäller någon som helst garanti om den bleks eller förstörs på annat sätt?
Jag har värmeväxlare till bergvärmepumpen, borde gå att sätta en manuell ventil som kan skifta varma slingan mot den kalla. I så fall går det ju enkelt att gratis kyla vattnet en period. Ska seriöst kolla på detta  O0
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #8 skrivet: juni 28, 2020, 10:01:14:14 »
Om du kollar på det bör du använda en egen vvx till det. KB och VB är två olika kretsar som inte ska blandas. Precis som i en konvektor för både värme och kyla används två element, ett till varje krets.
Sedan är din pool en ganska stor energitank som kräver mycket effekt för att justera innehållet. Frikyla ger inte så mycket effekt, men du kan ju alltid växla upp och köra aktiv kyla 😁. Men då får du nästa utmaning, hur/var ska du dumpa värmen?
Jättekul idé. Skulle följa det projektet med spänning 😀
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pooltemperaturen löper amok! Hur gör ni???
« Svar #9 skrivet: juni 28, 2020, 10:03:41:41 »
Dumpar man inte det i berget? Trodde det var en fördel att köra ner värme sommartid för att återföra en del värme inför vintern.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan