VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Montering av sandfilter - hjälp  (läst 8424 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joacim

Montering av sandfilter - hjälp
« skrivet: maj 17, 2013, 14:21:28:28 »
Nu är det dags igen... behöver hjälp.

Jag hade en tråd ang. vilken storlek på sandfilter jag skulle köpa och jag har följt de råd jag fick och det känns bra. Köpte lite extra med: 4x8 meters solfolié, 100 Kg sand, sandfilter, ventil till sandfilter, 5 meter slang, extra kopplingar. Summa 4 500 SEK inkl frakt. Helt klart nöjd.

Men men.... över till mitt problem nu då. Jag får ju hem detta filter och det är inte ihopsatt, något jag faktiskt trodde det skulle vara. Så nu står jag här med ett sandfilter i massa delar och en instruktion på tyska, vilket är ett språk jag inte kan.

Lite har jag ju lyckats lista ut hur det ska sitta och hur det fungerar men det finns en hel del frågetecken med.

1. "Stången" eller vad man nu ska kalla det (bild: stång.jpg) förstår jag ju att dessa avlånga silar ska skruvas fast på. Och som jag förstår det så är detta något man får finna sig att göra inne i filtret eftersom man ju inte får ner det annars genom hålet. I nederkant på denna vita "stång" är munstycket fastlimmat och jag undrar om man även ska limma fast ovandelen fast i i ventilen så klart.
Min första tanke var att man inte ska behöva detta utan att ventilen håller stången på plats ändå. Dessutom om man limmar den så kan det bli bekymmer vid reparation/renovering.
Men hur ska det vara egentligen?


2. Och detta är det svåraste av allt. Se bild "slang.jpg". Denna låg med i lådan och enda stället där ena över huvud taget kan tänkas monteras på som jag ser det är den lilla nippeln som finns på munstycket på stången. Precis som jag gjort på bilden. Men sen då?? Vart ska änden liksom. Och i andra änden verkar det sitta något filter. Min första tanke var att det skulle på något mystiskt sätt träs igenom ventilen till den där glasbubblan och monteras där i men jag förstår inte hur man ska komma dit för det finns liksom ingen öppning genom filtret (eller också har jag missat det totalt). Nä, denhär slangen förstår jag varken syftet med eller hur den ska monteras. Tacksam för hjälp med denna.


3. Ja, sen är det ju då denna glasbubbla. Vad är den ens till för?? Kolla på vattnet eller? Den är skum... varför sitter den där och ska jag göra något med den? Se bild "glasbubbla.JPG" och "glasbubbla_2.JPG".


4. Manometern kan väl bara sitta på ett ställe antar jag? Fastskruvad med gängtejp. Rätt? Fel? Se bild "ventil_2.JPG" samt "ventil_3.JPG".

5. Bild: "ventil.JPG". Det är en JÄÄÄÄKLA massa olika lägen och jag har ingen aning om när och varför dessa olika lägen skall användas och vad som händer. Hittade dock följande info på nätet och undrar om den är korrekt och där igenom användbar:  http://www.primastar.nu/Manualer/PDF%20Filer/Sandfilter_Popular_20080310.pdf


6. Sen slutligen har jag en ventil i botten på filtret. Jag misstänker att denna är en avtappningsventil som används för att tömma ur så mycket vatten som möjligt inför vintern. Rätt/fel?  Se bild: "Vinterventil.JPG".


--------------------

När jag sedan fått ihop allt, vilket jag hoppas att jag får, hur sätter man igång det på rätt sätt så att säga? Jag har läst senaste dygnet så många olika sätt så det är inte klokt. På något ställe stod det att den grova sanden skulle i först och där efter den fina. Stämmer detta? och vad är det för skillnad. Sanden blandar sig väl ändå liksom.

Jag läste också någonstans att man skulle fylla filtret till hälften med vatten och därefter fylla i sanden.

Tar tacksamt emot tipps på detta med. Alltså steget/stegen man bör göra efter att allt är ihopmonterat.


mvh / Joacim



Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av sandfilter - hjälp
« Svar #1 skrivet: maj 17, 2013, 14:53:38:38 »
Jag kan svara på några av frågorna, jag var ung. lika ställd när jag skulle koppla ihop mitt filter och det var inte direkt glasklart i manualen...

Glasbubblan: Det är ett siktglas, du tittar där när du backspolar. Alltså när man sköljer rent filtret, först ser man skitigt vatten, efter ett tag blir det rent. Då kör jag ca 30 sekunder till innan jag stänger av.

Ventillägena: Du har ett mer än jag, det vågar jag mig inte ens på en gissning om och det är vinterläget.

Du borde ha 3 hål in i ventilen, vi kallar dem 1, 2 och 3
1. Vatten in från pumpen
2. Vatten ut till poolen
3. Vatten ut (i stället för till poolen) till avlopp, kallas för waste.

- Filter: Vattnet kommer in i hål 1, går sedan genom sanden och sedan ut genom hål 2.
- Backwash: Vattnet kommer in i hål 1, går sedan baklänges genom sanden och sedan ut genom hål 3.
- Rinse: Vattnet kommer in i hål 1, går sedan genom sanden rätt håll och sedan ut genom hål 3. För att skölja ur sanden efter backspolning.
- Recirculate: Som Filter fast utan att gå genom sanden
- Waste: Som Recirculate fast ut genom hål 3. Används för att sänka vattennivån i poolen.
- Closed: Säger sig självt.
- Vinter: Har ingen aning om vad det kan göra.

Bottenpluggen är precis vad du tror, töm filtret på vintern om det inte står frostfritt.

Den tunna slangen: Ingen aning
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Montering av sandfilter - hjälp
« Svar #2 skrivet: maj 17, 2013, 19:46:27:27 »
Jag har också Winter på mitt filter. Det ställer jag den på under vintern när poolen är stängd helt enkelt.

Dysorna/silarna får du som sagt montera i filtret. Du ska inte limma fast "stången" i ovankant.

Lilla slangen ska bara vara lös i filtret men hållas upp när man fyller på sanden så den är över sandbädden.

Manometern skruvar du fast med gängtejp.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av sandfilter - hjälp
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2013, 19:55:29:29 »
Vild gissning från min sida, men troligt är ju att vinter öppnar alla vägar i ventilen så att det blir tomt på vatten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Joacim

SV: Montering av sandfilter - hjälp
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2013, 23:22:27:27 »
Poolforum: En källa till kunskap  O0

Tack för de svar jag hittills fått. Dock väckte Gaddens svar ytterligare en fråga hos mig. Nämligen ang. den lilla slangen. Vad är den till för? Det jag har lyckats luska ut efter stor möda är att det troligen kan vara en avluftningsslang. Så då kommer frågan: Om det nu är en avlufningsslang innebär det att jag inte behöver avlufta på någon nippel eller liknande som annars är vanligt förekommande?

Enda nippel jag över huvud taget skulle kunna tro vara en avluftningsnippel är där jag nu monterat manometern och inte ska jag väl behöva skruva loss den bara för att avlufta? Men samtidigt... om nu den lilla slangen är an avluftningsslang så måste ju ändå luften ta vägen någonstans och vart i så fall? Trycks det ut genom slangarna i poolen eller vad?

En annan fråga är ang. sanden i tanken. Har sett på en Prima Star AB's sida att man skulle fylla upp tanken till 3/4 (dvs 75% av tankens volym) med sand. Detta låter för mig otroligt mycket och kan det verkligen stämma?? Nu har jag ju inte ett sandfilter från dom utan ett Spirato sandfilter så kan det vara olika från leverantör till leverantör?


M.v.h / Joacim





Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montering av sandfilter - hjälp
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2013, 23:33:29:29 »
Glömde skriva en sak. Mycket viktigt att du har pumpen avstängd när du växlar ventilen mellan de olika lägena.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag